Help! Trommelrem linksachter blijft aanlopen.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Help! Trommelrem linksachter blijft aanlopen.

Post by SvenM »

Na het topic over de remmen doorgelezen te hebben heb ik toch nog niet echt een passende oplossing voor mijn probleem gevonden.

Wat is er aan de hand?

Mij achterrem (linksachter, trommel) zat na het parkeren opeens muurvast. Inmiddels is die wel iets losser en als je het rempedaal intrapt wordt het linkerachterwiel wel geremd. Als je het pedaal loslaat blijft de rem er echter half opstaan.

Hoe ben je er achter gekomen?

Nou gewoon, s'avonds je auto willen verzetten. Achteruit willen rijden en er dan achter komen dat de linkerachterkant naar beneden wordt gedrukt.

Foto van het probleem geval (sorry voor de lage kwaliteit, bouwlamp + donker + regen + telefoon). Ow en hij had eigenlijk nog 90 graden gedraaid moeten worden zie ik nu pas.

Image

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Ik heb de trommel na veel gekloot eraf gekregen en het automatische stel-mechanisme terug gezet. Ook heb ik de boel flink schoon gemaakt aangezien er een berg zwarte poeder uit kwam. Leek net aarde.

Zelf denk ik dat het veertje (op de foto aangegeven met A) lam is en de remschoenen niet voldoende terugtrekt als je de rem loslaat. Dit veertje kan ik namelijk met de hand een beetje heen en weer bewegen en zelfs een beetje omhoog trekken. :oops:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ook ingespoten met vet? Kan vaak de levensduur verlengen. Kopervet moet je hebben, als ik het goed heb.

www.autopartsonline.nl koop je voor 15 euro een "remschoen montageset" daar zitten de veertjes nieuw in. ('k Heb geen aandelen). Doe wel links en rechts meteen, anders is 1 kant weer wat soepeler en heb je alsnog remverschil.

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Het kan zijn dat je handremkabel vervangen moet worden, kijk of die goed gangbaar is.

De remschoenen moet je er even afhalen, dan de hevel van de handrem gangbaar maken. Je hebt kans dat die vast zit.
Doe gelijk beide kanten, dan heb je straks met de APK geen remverschil links en rechts.

Ook kan het nog zijn dat je wielremcilinders vast zitten, dan zou je die ook moeten vervangen.

succes
Groeten van Henk uut Blesdieke

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Die laatst genoemde optie is ook mijn mening: als ik zo naar de staat van het remcylindertje kijk (zover ik dat van je foto kan inschatten..) is de kans groot dat deze niet ál te jofel meer is.
Het LIJKT alsof het zuigertje niet optimaal meer kan bewegen door de roestvorming...
Die veertjes worden niet ze snel lam en er is relatief weinig kracht nodig om de remschoenen terug te trekken.
Dus haal het cupje eens van het cylindertje en werp een voorzichtige blik naar het zuigertje, of vervang het spul rigoreus.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Iedereen alvast bedankt voor alle antwoorden. Heb weer wat nieuwe ervaringen opgedaan vandaag (nee er wordt op dit moment absoluut niet op de openbare weg gereden met de AX).

Nu is het zo dat als ik vooruit rijd, linksachter vastzit en als ik achteruit rijd rechtsachter blokkeert. :? Ik snap er echt helemaal niks meer van moet ik toegeven.

De remcilinder beweegt wel gewoon soepel heen en weer, roestvorming lijkt zich alleen tot de buitenzijde van het huis te beperken. Dat heen en weer bewegen gebeurd alleen wel maar aan 1 kant van de cilinder. Klopt dit of hoort de cilinder beide remschoenen tegelijk naar buiten te duwen. Op dit moment wordt namelijk alleen de voorste remschoen bewogen door de cilinder. Als je dan de voorste remschoen blokkeert (schroevendraaier tussen schoen en ankerplaat, beweegt de hele bups naar achter?

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Nog een update:

Een van de twee rubberen dopjes op de remcilinder zat los en hier liep wat olie uit. Dit kan nooit gezond zijn denk ik zo? Verder heb ik nog heel snel even onder de motorkap gekeken maar zo in het donker kun je natuurlijk niet erg veel zien.

Wat me wel opviel is dat het reservoir voor de remvloeistof echt bijna leeg is. Kan een te laag vloeistofpeil en een lekkende cilinder het gedrag van vooruit linksachter blokkeren, achteruit rechtsachter blokkeren verklaren?

Verder viel het me op dat het nokje van het zelfstelmechanisme naar buiten komt als je op de rem trapt maar de remschoen dus niet teruggaat. Hoe werkt dit normaal? Nu moet ik namelijk het nokje met een schroevendraaier terugtrekken om de schoenen weer in de normale stand te krijgen.

Hoe veel kans is er dat de problemen met nieuwe remcilinders (L+R) en nieuwe vloeistof + ontluchten over zijn?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Misschien heel positief, maar ik denk 99%.

Vul trouwens wel even netjes je vloeistof bij, anders ga je lucht aanzuigen. Dan hoef je namelijk alleen de achterkant te ontluchten.

Zodra er olie uitkomt is die lek, en eigenlijk moet je gewoon een nieuwe kopen. Grote kans dat de cilinder verrot is en de rubbers.
Nieuwe kosten de wereld ook niet, als je goed zoekt via ebay rond de 20euro perstuk.

Vervang ook direct je handremkabels, schoenen afhankelijk van de staat en of de voering nog vast zit houden of vervangen.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

als je alles vervangt, vergeet dan vooral die veertjes niet ;) anders begint het zo weer :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Die veertjes daar is niks mis mee hoor :) kun je zo weer hergebruiken.
Tenzij je ze echt te slecht eruit vind zien, of je geld teveel hebt zal ik ze wel vervangen.
AX 11TRE 1988

Post Reply