Defecte bobine en/of ontstekingsmodule

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mari1988
Vlotte starter
Vlotte starter

Defecte bobine en/of ontstekingsmodule

Post by mari1988 »

Hallo allemaal,

Voordat ik dit topic opende heb ik veel gezocht in dit forum, maar geen antwoord op m'n vraag gevonden.

Mijn probleem:
Allereerst zal ik vermelden dat ik niet heel veel verstand van auto's heb, maar ik google mezelf wat verstand, en ben al een heel eind nu.

Ik heb een Citroën ax 1991, 1.1 injection fase 2 (nét t nieuwe type)
Gister reed ik in de auto, 20 minuten later stond bij t stoplicht, en bij m'n trouwe beestje viel ineens de motor uit.. Opnieuw geprobeerd te starten, maar kreeg m niet meer aan de praat. Auto aan de kant gedrukt, m'n oom gebeld. Hij arriveerde 30 min later. "Nou laat s zien, probeer is", en ja hoor, hij deed t weer :).
Een stukje verderop, precies hetzelfde weer. Auto naar huis gesleept (bobine en ontstekingsmodule koelen af), en hij starte weer.

Na wat zoekwerk blijkt dat dit vaker voorkomt, en dat t goed zou kunnen liggen aan de bobine en/of ontstekingsmodule.

Stand van zaken nu:
* Sloop gebeld, zij hebben bobine+ontstekingsmodule op voorraad.
* Bobine gedemonteerd

Mijn vraag:
Waar kan ik de ontstekingsmodule vinden? Misschien dat iemand zo aardig kan zijn dit aan te geven d.m.v. een foto?

Of hebben jullie een ander idee wat t zou kunnen zijn?

Groeten,

Martijn

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

klinkt idd als module/bobine inderdaad.

Image

Op het plaatje rechts naast de rode D net iets naar beneden zit een zwart blokje. Dat is de module. Zit vast met een stekkertje.

(Bij monteren koelpasta gebruiken zodat hij zijn warmte kwijt kan, anders sta je binnen een paar dagen weer stil omdat ie doorgebrand is...)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

raoel wrote:(Bij monteren koelpasta gebruiken zodat hij zijn warmte kwijt kan, anders sta je binnen een paar dagen weer stil omdat ie doorgebrand is...)
En die koelpasta is te koop bij de beter computerzaken (wordt ook gebruikt om computer CPU's mee te beschermen.) Het spul vult de eventuele ruimtes tussen de ontstekingsmodule en de stroomverdeler op, koelpasta kan namelijk wel warmte geleiden en lucht slecht/niet.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Die module en/ of bobine koop je het best gewoon nieuw, zo heel duur zijn ze niet.
Ik verdenk overigens alleen de bobine (A), en ondanks dat het verstandiger is dit als set te vervangen durf ik het er wel op te wagen.
Bobine kost iets van 30 euro nieuw, module al snel 6 tientjes (of via Ebay.de, maar dan moet je een paar dagen wachten op uitlevering).
Thermopasta inderdaad via computerzaken of via Conrad.nl
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

mari1988
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by mari1988 »

Super bedankt allemaal!
Ik ben gistermiddag snel naar de sloop geweest en heb beide onderdelen voor 20 euro per stuk mee kunnen krijgen, daarmee aan het rommelen gegaan en voor elkaar gekregen! :D. Inderdaad die koelpasta ken ik, want ik ben nog wel eens actief met het in elkaar draaien van computers en cpu's, dus dat had ik nog wel liggen.

(prijs bobine op hbase: €76,85 en ontstekingsmodule €64,50, dus vind dat ik het goedkoop voor elkaar heb gekregen voor 40 euro :D

Hij rijdt nu weer heerlijk, ik hoop dat ik er nog veel plezier van kan hebben!

Post Reply