Vandaag heb ik mijn dynamo vervangen omdat het acculampje tijdens het rijden ging branden tenzij ik >4000 toeren maakte.
So far so good, autootje weer gestart, geen lampje meer, autootje uit garage gereden. Uitgezet. Maar nu:
Bij contact UIT en rempedaal intrappen: lampje aan. Radio aan. Geen handremlampje.
Bij contact op ACC: geen acculampje aan. Wel handremlampje. Als de motor aan was (dus sleutel op contact) en je draait terug naar ACC, gaat de motor uit, maar het acculampje niet aan.
Bij contact op contact: alles doet het zoals het hoort, maar acculampje niet aan als de auto uit is.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?? Kan het zijn dat ik die draad die naar de dynamo gaat en die op twee schroefdraadjes kan, op het verkeerde schroefdraadje heb gemaakt? Ik heb 'm net zo vastgemaakt als het zat op de nieuwe dynamo, maar dat kan natuurlijk omgewisseld zijn geweest tov mijn auto, om wat voor reden dan ook. Help!
Help! Mijn acculampje met persoonlijkheidsprobleem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Help! Mijn acculampje met persoonlijkheidsprobleem
Kijk uit, een Cactussssss
Druk een paar keer op de alarmlicht-schakelaar!
Die dingen hebben -als ze wat ouder worden- de neiging om een heel klein beetje contact te gaan maken. De alarmlichten gaan er niet van aan (ook het relais gaat niet tikken), maar diverse andere verbruikers kunnen daardoor wel veroorzaken dat het accu-lampje gaat branden.
'k Heb dat al eens bij m'n groene diesel en bij m'n witte diesel gehad.
Ziet er erg maf uit: zet je 't contact helemaal al (sterker nog: de sleutel uit 't contact), dan kun je nog steeds gewoon dingen als de ruitenwisser enzo aanzetten...
Die dingen hebben -als ze wat ouder worden- de neiging om een heel klein beetje contact te gaan maken. De alarmlichten gaan er niet van aan (ook het relais gaat niet tikken), maar diverse andere verbruikers kunnen daardoor wel veroorzaken dat het accu-lampje gaat branden.
'k Heb dat al eens bij m'n groene diesel en bij m'n witte diesel gehad.
Ziet er erg maf uit: zet je 't contact helemaal al (sterker nog: de sleutel uit 't contact), dan kun je nog steeds gewoon dingen als de ruitenwisser enzo aanzetten...

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Okee, het is niet de knipperlichtschakelaar...
En nog een aanvulling op het voorgaande: als ik de intervalruitenwisser of het knipperlicht aanzet, gaan die relais een beetje "gillen". Als ik contact maak doen ze het wel gewoon zoals het hoort.
Ra ra ra...
Overigens is dit probleem ontstaan sinds ik de dynamo heb vervangen. Hij laadt ook niet bij als ik de auto start (~12V), maar het acculampje brandt desondanks vreemd genoeg niet
Ik zal denk ik mijn oude dynamo er maar weer in zetten en kijken of dat dit gekke probleem verhelpt...
Als in de tussentijd nog iemand goede ideeën heeft...
En nog een aanvulling op het voorgaande: als ik de intervalruitenwisser of het knipperlicht aanzet, gaan die relais een beetje "gillen". Als ik contact maak doen ze het wel gewoon zoals het hoort.
Ra ra ra...
Overigens is dit probleem ontstaan sinds ik de dynamo heb vervangen. Hij laadt ook niet bij als ik de auto start (~12V), maar het acculampje brandt desondanks vreemd genoeg niet

Ik zal denk ik mijn oude dynamo er maar weer in zetten en kijken of dat dit gekke probleem verhelpt...
Als in de tussentijd nog iemand goede ideeën heeft...

Kijk uit, een Cactussssss
Jep.
Accu kan inderdaad zwak zijn. Is zo'n 6-7 jaar oud (maar heb 'm wel 2 dagen terug helemaal opgeladen, dus zo zwak is ie ook weer niet). Ik zal hem eens omwisselen met die van de eend en kijken wat er gebeurt.
Maarrr.... verklaart die zwakke accu ook dat acculampje-bij-remmen als het contact uit is?
Accu kan inderdaad zwak zijn. Is zo'n 6-7 jaar oud (maar heb 'm wel 2 dagen terug helemaal opgeladen, dus zo zwak is ie ook weer niet). Ik zal hem eens omwisselen met die van de eend en kijken wat er gebeurt.
Maarrr.... verklaart die zwakke accu ook dat acculampje-bij-remmen als het contact uit is?
Kijk uit, een Cactussssss
Ik ben 1 stap verder...
Als ik het dunne draadje losmaak, heeft het lampje geen persoonlijkheidsprobleem meer, en alles doet het dan naar behoren.... behalve dat lampje, want die blijft uit (verrassing).
Daarom aangenomen dat de nieuwe dynamo het probleem was, en m'n oude teruggestopt, na inspectie van de koolborstels ("op").
Probleem weg! Sterker nog: netjes 14V op de accu. Misschien heb ik bij het losmaken-vastmaken-etc wat contactjes verbeterd waardoor ie nu denkt dat ie er nog heel even mee door kan.
Conclusie: nieuwe dynamo stuk OF koolborstelding van nieuwe dynamo stuk.
Ik ga nieuwe koolborstels laten komen en die in m'n oude dynamo zetten, dan moet ie weer door kunnen...
Als ik het dunne draadje losmaak, heeft het lampje geen persoonlijkheidsprobleem meer, en alles doet het dan naar behoren.... behalve dat lampje, want die blijft uit (verrassing).
Daarom aangenomen dat de nieuwe dynamo het probleem was, en m'n oude teruggestopt, na inspectie van de koolborstels ("op").
Probleem weg! Sterker nog: netjes 14V op de accu. Misschien heb ik bij het losmaken-vastmaken-etc wat contactjes verbeterd waardoor ie nu denkt dat ie er nog heel even mee door kan.
Conclusie: nieuwe dynamo stuk OF koolborstelding van nieuwe dynamo stuk.
Ik ga nieuwe koolborstels laten komen en die in m'n oude dynamo zetten, dan moet ie weer door kunnen...

Kijk uit, een Cactussssss