Doorgetrokken handrem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Doorgetrokken handrem

Post by Iels »

Sinds enkele maanden in het bezit van een AX 1.1 TGE uit '92.
De auto is APK gekeurd in oktober 2003.

Onlangs heb ik hem door de handrem heengetrokken. :(
Heb verder geen verstand van auto's, dus ik ben ermee naar garage gegaan en die rekenen 400 euro voor vervanging van kabel, remschoenen en remcilinder (?)

Is dit wel jofel, gezien ik dacht alleen een nieuwe kabel nodig te hebben ofzo? Het zal toch allemaal wel gechecked zijn met die APK keuring?
Graag jullie reactie....
Alvast bedankt!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

De APK is een momentopname. Enige wat ze bij de handremcontroleren is of ie op dat moment voldoende werking heeft.

Ben geen echte kenner, maar volgens mij zijn kapotte remcilinders in de trommelrem niet echt een zeldzame kwaal bij een AX.
Of dat zoveel moet kosten bij een garage weet ik niet. Misschien kan een handige AX rijder hier je een keer helpen om het zelf te doen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als hij het met de voetrem wel goed doet kan het nooit je remcilinder zijn en ook niet de remschoen


dus idd de kabel en mogelijk ook het automatische remstelnokje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Joost wrote:als hij het met de voetrem wel goed doet kan het nooit je remcilinder zijn en ook niet de remschoen


dus idd de kabel en mogelijk ook het automatische remstelnokje


handrem is mechanisch dus de remcilinder heeft er niks mee te maken ..


mzzl

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Post by Iels »

De voetrem doet het prima, dat zijn toch twee afzonderlijke systemen? Want verder hebben we qua auto geen klachten :) !

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

bij het vervangen van je kabel, naar het achterwiel is waarschijnlijk die kleine nippel stuk gegaan of konden ze niet loskrijgen,
rossen en slopen is dan de enige optie.
(nippel voor ontluchting)

ik heb het net gehad, en het bedrag klopt ongeveer wel,
ik had het ook, erg balen zoiets, heb meteen maar beide cilinders achter laten vervangen... die waren tenslotte al 8 jaar oud.
Last edited by Eric on SatJun19, 2004 10:30:42 AM, edited 1 time in total.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Eric wrote:bij het vervangen van je kabel, naar het achterwiel is waarschijnlijk die kleine nippel stuk gegaan of konden ze niet loskrijgen,
rossen en slopen is dan de enige optie.
(nippel voor ontluchting)

ik heb het net gehad, en het bedrag klopt ongeveer wel,
ik had het ook, erg balen zoiets, heb meteen maar beide cilinders achter laten vervagen... die waren tenslotte al 8 jaar oud.



de handrem kabel heeft geen ruk te maken met het andere deel!
je moet de handrem losstellen om de trommel open te krijgen, en mogelijk nog het truckje achter in het gaatje van de trommel gebruiken maar verder niets.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

dat is zo ja, maar om de boel los te maken, na acht jaar,
wat zeg ik, 9 jaar alweer...
dan gaat de boel stuk, alles is poreus en gecorrodeert,
die stomme nippel breekt altijd af ..
alleen als je mazzel hebt niet ...
er zijn vast betere manieren, maar als je naar de garage gaat vervangen ze alles in de trommel,
das makkelijk voor hun,
beter is natuurlijk een sloopzetje .. maar ja ...

Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Post by Iels »

Dus die 400 euro bij de garage is op zich wel een redelijk bedrag voor een-niet-doe-hetzelfer?

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik heb 340 euro betaald ervoor bij de garage

Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Post by Iels »

In de buurt van Utrecht toevallig ;-)?!

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

heerhugowaard citroen zijp,
monteur arjan van `t forum hier ;-)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ff bij een andere garage langsrijden kan zowiezo geen kwaad hoor, scheelt vaak nogal :shock:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Post by Iels »

Kan ik (nu dus..) met lekkende remcilinders nog wel (naar en andere garage) rijden?!?

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

kan wel... (alles kan) maar ik zou het heel rustig aan doen... anders bel je en leg je het probleem uit.. misschien kunnen ze je zo een indicatie geven..

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Eric wrote:dat is zo ja, maar om de boel los te maken, na acht jaar,
wat zeg ik, 9 jaar alweer...
dan gaat de boel stuk, alles is poreus en gecorrodeert,
die stomme nippel breekt altijd af ..
alleen als je mazzel hebt niet ...
er zijn vast betere manieren, maar als je naar de garage gaat vervangen ze alles in de trommel,
das makkelijk voor hun,
beter is natuurlijk een sloopzetje .. maar ja ...


nogmaals. OM JE HANDREM KABEL TE VERVANGEN MOET JE MET JE KLAUWEN VAN DIE NIPPEL AFBLIJVEN> DAAR MOET JE ALLEEN AANZITTEN als er iets mis is met je remcilinders. aangezien we het hier hebben over een kapotte HANDREM (lees )HANDREM hoef je dus niks te doen met je remcilinders dus ook niet met je ontluchtingsnippel. gewoon de trommel eraf en de kabel vervangen. Lees maar in mijn remmen gedeelte.
Als de auto dus wel gewoon goed remt op de voetrem is er ook niks mis met je remcilinders (bij de kwikfit testen ze dat gratis voor je)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

400 euro is pure afzetterij als je het mij vraagt.
Bij Citroën Amsterdam (daar is mijn auto altijd in onderhoud geweest, heb alle rekeningen erbij gekregen, vandaar), kostte 'handremkabel herstellen' begin 2001 nog 104,40 GULDEN!!
Weetniet of dat een nieuwe kabel was echter. Maar ik zou een paar andere garages opbellen als ik jou was.

Iels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJun18, 2004 10:05:23 PM

Post by Iels »

Uhhmm ja, dat idee hadden wij al met al ook (bedankt voor alle goeie tips!) en uiteindelijk dus ook alleen de kabel laten vernieuwen daar. De remcilinders/ schoenen waren toen volgens de garage opeens niet meer kapot/ lek of wat dan ook...!?!
Kortom, dat merken we met de APK/ grote beurt wel en dat laten we dus zeker niet bij deze garage doen ;-)

Post Reply