ax GT bijna warm, dan valt ie uit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

ax GT bijna warm, dan valt ie uit

Post by Netheo »

het betreft een ax GT carb. als hij bijna warm staat, choke is nog lichtjes uitgetrokken. dan houdt hij er gewoon mee op als ik geen gas geef. het toerental blijft één miliseconde hangen bij de 2000 toeren en valt dan gewoon pijlsnel dood. Ik heb dit probleem elk jaar als het vriest :D .
enige oplossing is de choke bijna helemaal uittrekken zodat hij op 2500 toeren stationair draait. gezellig is anders met die hoge benzineprijzen.

nu zoals ik al zei heb ik dit elk jaar. ik heb de ax nu ongeveer 6 winters :) dus er is al een hoop veranderd met de gedachte dat het nu wel eens gedaan zou kunnen zijn. meestal als ik het onderdeel verander vriest het ook niet meer en kan ik weer een klein jaartje zonder problemen verder :twisted: :roll: :twisted:

ik vermoed dat het iets met de ontsteking is die te weinig geeft, waardoor de vonk te klein is. dat verklaard dan ook dat het "choketrekken" helpt doordat er meer mengsel is en dus ook met een kleinere vonk veel meer mengsel kan ontbrandt worden.

daarom hetvolgende lijstje van vervangen onderdelen van de ontsteking:
-rotor
-rotorkap
-bougiekabels
-bougie's al meerdere malen
-bobijn
-ontstekingsmodule

iemand een idee voordat de vrieskou voorbij is :wink:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Hebben die bougies die je je meerdere malen kocht altijd dezelfde warmtegraad gehad? Of heb je wel eens gekeken of een warmere bougie de truuk deed.

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

degene wrote:Hebben die bougies die je je meerdere malen kocht altijd dezelfde warmtegraad gehad? Of heb je wel eens gekeken of een warmere bougie de truuk deed.
dat zou toch alleen effect hebben op de koudstart??? of heb ik het mis??? en dan zou het probleem zich toch in den beginne voordoen i p v na een tijdje???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Nee het heeft geen effect op het starten. Maar ik kwam erop juist omdat je het had over 'bijna warm, dan valt ie uit'.
Ik ben niet helemaal thuis in de materie. Maar het heeft er mee te maken dat de temperatuur van je bougie meer of minder in je kop vloeit. En dus ook hoe meer of minder je mengsel verwarmt wordt.
Warm mengsel brand makkelijker. En jij start dus op de choke, dus ergens logisch dat er dan geen problemen opdoemen. Maar wanneer je je choke dus weg wil draaien, komt het op je (onvervalsde) mengsel aan. Misschien dat die te koud is, waardoor je een slechte verdamping van de benzine hebt (en een late ontsteking).
Misschien dat die te warm is, waardoor je een te hoge compressie krijgt en te vroege ontsteking.

Weet niet welke van de twee de oorzaak zouden kunnen zijn van je probleem, maar ik vroeg me dus wel af of je hier al geexperimenteerd had...

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

degene wrote:Nee het heeft geen effect op het starten. Maar ik kwam erop juist omdat je het had over 'bijna warm, dan valt ie uit'.
Ik ben niet helemaal thuis in de materie. Maar het heeft er mee te maken dat de temperatuur van je bougie meer of minder in je kop vloeit. En dus ook hoe meer of minder je mengsel verwarmt wordt.
Warm mengsel brand makkelijker. En jij start dus op de choke, dus ergens logisch dat er dan geen problemen opdoemen. Maar wanneer je je choke dus weg wil draaien, komt het op je (onvervalsde) mengsel aan. Misschien dat die te koud is, waardoor je een slechte verdamping van de benzine hebt (en een late ontsteking).
Misschien dat die te warm is, waardoor je een te hoge compressie krijgt en te vroege ontsteking.

Weet niet welke van de twee de oorzaak zouden kunnen zijn van je probleem, maar ik vroeg me dus wel af of je hier al geexperimenteerd had...
nope nog niet mee geexperimenteerd. zal is een setje koude gaan halen dan en hopen dat het nog eens vriest hier. want gistere dus geen problemen gehad hé, temperatuur buiten +1 :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Het aanzuigen van koude/warmere lucht via de stand van de aanzuigbuis?
(Een grensgeval misschien).

Overigens draait mijn (electronisch geregelde) 1.1i ook opvallend veel langer dan normaal met verhoogd stationair toerental met het koude weer van de afgelopen weken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

verschillende types van bougie's ondertussen getest, probleem blijft hetzelfde :?

iemand nog een ideetje
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

(zie ook het onderwerp dat michel bats is gestart bij technische faq)

ik heb dit af en toe bij m'n motor.
starten is geen probleem. wegrijden ook niet, maar na een paar straten houden 2 (van 4) cilinders er gewoon mee op en kan ik met de grootste moeite nog thuiskomen (heb ook paar keer moeten lopen :( )

ben er nog niet achter hoe het precies komt, maar ik heb het herhaaldelijk gehad en wel telkens kunnen verhelpen (for the time being)
dan frobelde ik bij de contactpuntjes, contactpuntjes opschuren en condensator los en vastmaken. zoiets lulligs..

bobines, bougies en bougiekabels vervangen loste iig niets op.

succes, hoop dat je de oorzaak kunt vinden..
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

Elsje wrote:(zie ook het onderwerp dat michel bats is gestart bij technische faq)

ik heb dit af en toe bij m'n motor.
starten is geen probleem. wegrijden ook niet, maar na een paar straten houden 2 (van 4) cilinders er gewoon mee op en kan ik met de grootste moeite nog thuiskomen (heb ook paar keer moeten lopen :( )

ben er nog niet achter hoe het precies komt, maar ik heb het herhaaldelijk gehad en wel telkens kunnen verhelpen (for the time being)
dan frobelde ik bij de contactpuntjes, contactpuntjes opschuren en condensator los en vastmaken. zoiets lulligs..

bobines, bougies en bougiekabels vervangen loste iig niets op.

succes, hoop dat je de oorzaak kunt vinden..
ik heb niet de indruk dat er 2 cilinder mee ophouden. want als ik men choke uittrek, dan draait hij wel hoogtoerig maar wel stabiel. ik denk niet dat hij op 2 cilinder deftig loopt. hij komt echt nog goed van zen plek, als ik maar de choke aanhoud :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ja. bij mij zitten ze per twee cilinders op 1 vonk (oid) vandaar dat ze per twee gaan. twee vallen uit, twee blijven draaien.
bij jou vallen vier uit.

anyways. ik zou zeggen zet je carb in de winterafstelling
:-)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en toch zou ik dan wel weer sterk gaan denken aan een defecte ontstekingsmodule.
Els: dat "per twee bougies vonken" is alleen bij DIS ontstekingen en dat heb jij niet als je 't over contactpuntjes hebt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als die met wat meer choke wel gewoon blijft draaien is er verder volgens mij niets aan de hand. Gewoon iets langer op de choke blijven draaien, of de carb iets rijker afstellen. Of, als je je originele luchtfilter er nog op hebt de aanzuigbuis op de winterstand zetten, zodat het blok wat warmere lucht krijgt.
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Achter op de carb zit een vacuumdoos die het vacuum onder de choke klep meet, als op dat punt het vacuum te laag wordt stuurt deze de choke klep een paar graden open daardoor zakt het vacuum en zal de choke klep dus de ingestelde stand aannemen binnen een bepaald gebied.

Op de vacuumdoos zit een stelschroef waarmee de mate van verstelling (slag van het membraan in de vacuumdoos) geregeld kan worden. Deze stelschroef is bijna onbereikbaar zit dus aan de achterkant van de carb tegen de isolatie van het schutbord. Om deze te verstellen is een hele korte schroevendraaier nodig.

Tijdens de Citroën Veiligheidsdag heeft de werkplaatschef van de garage waar we zijn geweest zijn hart weer is opgehaald door mijn carb is goed af te stellen, gewoon omdat zoals hij zelf zei er nog maar weinig monteurs zijn die dat nog goed kunnen. Het resultaat was verbluffend, ik moet met dit koude weer zelfs opletten dat ik de choke niet te laat wat terugstel daar anders de motor niet blijft lopen vanwege te veel brandstof en te weinig lucht.

Groetjes, Henk

ps

Het betreft een GT met een tweetraps Solex 32-34 Z2 carb
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

Henk Bats wrote:Achter op de carb zit een vacuumdoos die het vacuum onder de choke klep meet, als op dat punt het vacuum te laag wordt stuurt deze de choke klep een paar graden open daardoor zakt het vacuum en zal de choke klep dus de ingestelde stand aannemen binnen een bepaald gebied.

Op de vacuumdoos zit een stelschroef waarmee de mate van verstelling (slag van het membraan in de vacuumdoos) geregeld kan worden. Deze stelschroef is bijna onbereikbaar zit dus aan de achterkant van de carb tegen de isolatie van het schutbord. Om deze te verstellen is een hele korte schroevendraaier nodig.

Tijdens de Citroën Veiligheidsdag heeft de werkplaatschef van de garage waar we zijn geweest zijn hart weer is opgehaald door mijn carb is goed af te stellen, gewoon omdat zoals hij zelf zei er nog maar weinig monteurs zijn die dat nog goed kunnen. Het resultaat was verbluffend, ik moet met dit koude weer zelfs opletten dat ik de choke niet te laat wat terugstel daar anders de motor niet blijft lopen vanwege te veel brandstof en te weinig lucht.

Groetjes, Henk

ps

Het betreft een GT met een tweetraps Solex 32-34 Z2 carb
das nog een intressant. ga ik dezer dagen als ik tijd heb eens aan klooien :D , maar ik denk toch dat ik eerst nog eens de ontstekingsmodule verander, weer is :roll:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply