distributie nokkenas op tijd zetten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
distributie nokkenas op tijd zetten
Hallo,
Een kennis van mij heeft een ax gekocht (1.1 uit 1992) en daarvan moet hij de distributie vervangen, maar hoe nu te weten of alles op tijd staat.
Oja hij heeft hem gekocht met defecte motor (lekke koppakking) en de vorige eigenaar heeft de kop gedemonteerd, maar maar niks gemarkeerd.
ik zoek dus eigenlijk gegevens van hoe de distributie moet staat te opzichten van de nokkenas
alvast bedankt
mvg
Snarfvz
Een kennis van mij heeft een ax gekocht (1.1 uit 1992) en daarvan moet hij de distributie vervangen, maar hoe nu te weten of alles op tijd staat.
Oja hij heeft hem gekocht met defecte motor (lekke koppakking) en de vorige eigenaar heeft de kop gedemonteerd, maar maar niks gemarkeerd.
ik zoek dus eigenlijk gegevens van hoe de distributie moet staat te opzichten van de nokkenas
alvast bedankt
mvg
Snarfvz
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
In de 'How To:' staat hoe dat in zn werk gaat
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
verschillende methodes, zelfde resultaat
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
verschillende methodes, zelfde resultaat
Let overigens op, als het een aluminium onderblok is, dan heeft deze losse cilinderbussen. Verdraai de krukas niet zolang de kop er niet opzit, of als de bussen niet gefixeerd zitten. Door het draaien komen anders de bussen mee omhoog. Dan moet je nieuwe pakkingen (ringen) onder de bussen gaan monteren en dat is een behoorlijk karwij.
Deze handleiding had ik al gezien, erg handig trouwens. maar dit is een handleiding waar alles nog wel op tijd staat, ik had de handleiding al doorgestuurd, maar volgens mijn kennis had hij daar niks aan.AlexanderB wrote:In de 'How To:' staat hoe dat in zn werk gaat
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
verschillende methodes, zelfde resultaat
Hij zoekt eigen een foto(s) waarbij te zien is hoe de tand wielen staan
Er zit in het tandwiel van de nokkenas 1 gat waar een bout doorheen past. Deze moet je voor het gat in de kop draaien en er een bout doorsteken. Nokkenas staat dan op tijd. Nokkenas kun je draaien door een ringsleutel op de bout te zetten waarmee hij aan de nokkenas bevestigd is.
Blok kun je op tijd zetten door een passende imbussleutel in het blokkeergat te steken, de auto in de versnelling zetten en door de auto voor- en/of achteruit te bewegen en tegelijkertijd de imbus aan te duwen. Op een gegeven moment valt hij in het blokkeergat dat in het vliegwiel zit. Dan staat ook de krukas op tijd.
Blok kun je op tijd zetten door een passende imbussleutel in het blokkeergat te steken, de auto in de versnelling zetten en door de auto voor- en/of achteruit te bewegen en tegelijkertijd de imbus aan te duwen. Op een gegeven moment valt hij in het blokkeergat dat in het vliegwiel zit. Dan staat ook de krukas op tijd.
Ik weet niet in welk gat je 'm stopt, maar volgens Haynes op blz. 2A5 foto 3.4 past er gewoon een M6-bout in.
Zo heb ik het afgelopen zomer ook gedaan bij het vervangen van de distributieriem, 6 mm in het vliegwiel en M10 in het nokkenastandwiel.
Als je het niet gelooft, kom je maar een keer kijken, dan laat ik je 't zien.
Zo heb ik het afgelopen zomer ook gedaan bij het vervangen van de distributieriem, 6 mm in het vliegwiel en M10 in het nokkenastandwiel.
Als je het niet gelooft, kom je maar een keer kijken, dan laat ik je 't zien.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Het nummer van het speciaalgereedschap van Citroën is 4507-TA.
Er zijn diverse distributie-afstelsets te koop, van Midlock of van Laser, zie http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=905&cat=308
Onderdeel van deze set crankshaft timing pin 6 mm.
Er zijn diverse distributie-afstelsets te koop, van Midlock of van Laser, zie http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=905&cat=308
Onderdeel van deze set crankshaft timing pin 6 mm.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"