distributie nokkenas op tijd zetten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
snarfvz
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuNov11, 2010 11:37:08 PM

distributie nokkenas op tijd zetten

Post by snarfvz »

Hallo,

Een kennis van mij heeft een ax gekocht (1.1 uit 1992) en daarvan moet hij de distributie vervangen, maar hoe nu te weten of alles op tijd staat.

Oja hij heeft hem gekocht met defecte motor (lekke koppakking) en de vorige eigenaar heeft de kop gedemonteerd, maar maar niks gemarkeerd.

ik zoek dus eigenlijk gegevens van hoe de distributie moet staat te opzichten van de nokkenas

alvast bedankt

mvg

Snarfvz

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

In de 'How To:' staat hoe dat in zn werk gaat :)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
verschillende methodes, zelfde resultaat :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Let overigens op, als het een aluminium onderblok is, dan heeft deze losse cilinderbussen. Verdraai de krukas niet zolang de kop er niet opzit, of als de bussen niet gefixeerd zitten. Door het draaien komen anders de bussen mee omhoog. Dan moet je nieuwe pakkingen (ringen) onder de bussen gaan monteren en dat is een behoorlijk karwij.
Image Image Image

snarfvz
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuNov11, 2010 11:37:08 PM

Post by snarfvz »

AlexanderB wrote:In de 'How To:' staat hoe dat in zn werk gaat :)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
verschillende methodes, zelfde resultaat :)
Deze handleiding had ik al gezien, erg handig trouwens. maar dit is een handleiding waar alles nog wel op tijd staat, ik had de handleiding al doorgestuurd, maar volgens mijn kennis had hij daar niks aan.

Hij zoekt eigen een foto(s) waarbij te zien is hoe de tand wielen staan

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Er zit in het tandwiel van de nokkenas 1 gat waar een bout doorheen past. Deze moet je voor het gat in de kop draaien en er een bout doorsteken. Nokkenas staat dan op tijd. Nokkenas kun je draaien door een ringsleutel op de bout te zetten waarmee hij aan de nokkenas bevestigd is.

Blok kun je op tijd zetten door een passende imbussleutel in het blokkeergat te steken, de auto in de versnelling zetten en door de auto voor- en/of achteruit te bewegen en tegelijkertijd de imbus aan te duwen. Op een gegeven moment valt hij in het blokkeergat dat in het vliegwiel zit. Dan staat ook de krukas op tijd.
Image Image Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Als blokkering van het vliegwiel werkt ook een lange M6 bout, een stukje M6 draadeind, een boortje 6 mm enz.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan aan mij liggen hoor, maar een M6 bout past helemaal niet in het blokkeerpen-gat bij het vliegwiel!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Bij mijn KDY past alles wat 6 mm rond is.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dan pak je het verkeerde gat om het vliegwiel te blokkeren!

In het juiste gat past hooguit M3.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Ik weet niet in welk gat je 'm stopt, maar volgens Haynes op blz. 2A5 foto 3.4 past er gewoon een M6-bout in.
Zo heb ik het afgelopen zomer ook gedaan bij het vervangen van de distributieriem, 6 mm in het vliegwiel en M10 in het nokkenastandwiel.
Als je het niet gelooft, kom je maar een keer kijken, dan laat ik je 't zien.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Is dat M6 dan? :shock:
Sjips, dan heb je dus gewoon gelijk. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Het nummer van het speciaalgereedschap van Citroën is 4507-TA.
Er zijn diverse distributie-afstelsets te koop, van Midlock of van Laser, zie http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=905&cat=308
Onderdeel van deze set crankshaft timing pin 6 mm.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Okee, okee... Ik ga me wel ff in een hoekje zitten schamen... :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply