Help! Bout kleppendeksel afgebroken!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
dennis1983
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: SatJun06, 2009 7:00:16 PM
Location: Apeldoorn

Help! Bout kleppendeksel afgebroken!

Post by dennis1983 »

Mensen,

Even jullie hulp nodig. Tijdens het klussen aan mijn ph3 1.5D is een van de bouten van de kleppendeksel afgebroken. Maar nu komt ie: exact op de rand waar ie in de nokkenas zit. Ik ga hem er denk ik niet met een tang ofzo uitkrijgen.

Welke andere mogelijkheden heb ik om dit op te lossen?
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Als het goed is zou die niet al te vast moeten zitten toch?

Probeer met een priem of spijker hem eruit te slaan, dus schuin erop zetten en met een hamer tikken...

Mocht er nog wel wat uitstekken, met een dremel een groef in slijpen en met schroevendraaier los halen :)!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Wat is precies afgebroken?

Als het een bout is van de kleppendekselbevestiging, dan hoge zeskant draadbus vervangen.

Als het tapeind in de kop afgebroken is boven de demontabele lagerschaal van de nokkenas, lagerschaal demonteren en tapeind verwijderen.

Maar als het tapeind glad met de cilinderkop is heb je echt een probleem, waar ik zo geen oplossing voor weet, anders dan kop demonteren en uit (laten) boren.

Bovenstaande bedacht bij het simpel plaatjes kijken in de Haynes Manual, ik heb verder absoluut geen ervaring met oliestokers.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

dennis1983
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: SatJun06, 2009 7:00:16 PM
Location: Apeldoorn

Post by dennis1983 »

Heb nog even gekeken maar volgens mij zit ie behoorlijk vast. Uitdraaien met een tang is dus geen optie.

En verder.. een dremel heb ik zelf niet maar dat moet dan een behoorlijk dunne zijn..

ppffff... ik weet het ook ff niet meer...
Image

dennis1983
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: SatJun06, 2009 7:00:16 PM
Location: Apeldoorn

Post by dennis1983 »

Henk Bats wrote:Wat is precies afgebroken?

Als het een bout is van de kleppendekselbevestiging, dan hoge zeskant draadbus vervangen.

Als het tapeind in de kop afgebroken is boven de demontabele lagerschaal van de nokkenas, lagerschaal demonteren en tapeind verwijderen.

Maar als het tapeind glad met de cilinderkop is heb je echt een probleem, waar ik zo geen oplossing voor weet, anders dan kop demonteren en uit (laten) boren.

Bovenstaande bedacht bij het simpel plaatjes kijken in de Haynes Manual, ik heb verder absoluut geen ervaring met oliestokers.

Groetjes, Henk
Henk,

Het is inderdaad een hoge zeskant draadbus tenminste denk dat je die bedoelt. Er zitten er vier op alle hoeken, de rest heeft schroefdraad in de nokkenas zelf. De zeskant draadbus linksboven is degene waar de schroef in vast zit. Volgens een kenner kan ik die niet loshalen omdat het dan niet goed gaat met de lagers die erin zitten...
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Gewoon een moer opleggen en van binnen vastlassen. Zo krijg je de meeste afgebroken dingen wel weer los.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

dennis1983 wrote:
Henk Bats wrote:Wat is precies afgebroken?

Als het een bout is van de kleppendekselbevestiging, dan hoge zeskant draadbus vervangen.

Als het tapeind in de kop afgebroken is boven de demontabele lagerschaal van de nokkenas, lagerschaal demonteren en tapeind verwijderen.

Maar als het tapeind glad met de cilinderkop is heb je echt een probleem, waar ik zo geen oplossing voor weet, anders dan kop demonteren en uit (laten) boren.

Bovenstaande bedacht bij het simpel plaatjes kijken in de Haynes Manual, ik heb verder absoluut geen ervaring met oliestokers.

Groetjes, Henk
Henk,

Het is inderdaad een hoge zeskant draadbus tenminste denk dat je die bedoelt. Er zitten er vier op alle hoeken, de rest heeft schroefdraad in de nokkenas zelf. De zeskant draadbus linksboven is degene waar de schroef in vast zit. Volgens een kenner kan ik die niet loshalen omdat het dan niet goed gaat met de lagers die erin zitten...
Als ik in de Haynes het plaatje goed bekijk kun je die zeskant draadbus gewoon vervangen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

daar heb je speciale linkse tappen voor. gaat erin boren tap erin vastdraaien. en dan draai je hem er zo uit.

http://www.toolstation.nl/shop/Boren/Sp ... 400/p51010hier
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat Denny zegt is inderdaad een goede oplossing! Bij de betere gereedschapszaak hebben ze die 'linkse tappen'/ uitdraaibitjes ook wel.
Heb zelf ook al een keer met zo'n bitje succesvol een op de rand afgebroken bout er toch nog uit gekregen!

Die klepdekselbouten zijn M8 toch? Dan heb je in ieder geval genoeg 'vlees' om de linkse tap in te kunnen boren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply