Sproeierkop achterruit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Sproeierkop achterruit

Post by Kakelbont »

Om maar weer eens bezig te blijven heb ik weer een nieuw projectje gevonden;

Ik heb dus sinds kort een andere achterklep van een TRS. Met achterruitewisser dus. Nu wil ik dus ook het sproeiertje (op het dak) gaan aansluiten. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit? Ik weet dat de leiding tussen dak, en dakbekleding door moet. Maar dan? Zit er een apart pompje, zo ja waar? Of komt hij op de bestaande pomp?

En hoe zit origineel de schakeling geregeld. Zit er origineel een aparte knop voor het sproeien, of zit dat ook op de bestaande achter-ruitewisser knop?

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: Sproeierkop achterruit

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:En hoe zit origineel de schakeling geregeld. Zit er origineel een aparte knop voor het sproeien, of zit dat ook op de bestaande achter-ruitewisser knop?

Groeten Rob


Je bedoeld bij de nieuwste types.. ik heb dus zo?n hendel waar een draaiknop (uiteinde) voor de achterwisser... Draai je em iets verder door dan sproeit ie.... Of bedoelde je dit niet?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

bij de oude types zit er knop net achtter je sleutelbos voor de ruitewisser, maar is dit dezelfde knop die men gebruikt om te sproeien?

Op deze foto zie je waar dat knopje dan hoort te zitten. (tis een ouwe foto, hier had ik nog geen achterruitewisser en dus geen schakelaar daarvoor en nog zwarte buitenspiegels 8) ):
http://members.lycos.nl/axkway/stuur.jpg

closeup:
http://members.lycos.nl/axkway/contact.htm
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

bij de oude types zit er knop net achtter je sleutelbos voor de ruitewisser, maar is dit dezelfde knop die men gebruikt om te sproeien?


Jep dit is dezelfde knop bij mij. Ik ben ook een slang tussen me bekleding aan het door frummelen, is geen leuk werktje hoor :? Die knop is trouwens ruitenwissen en sproeien in 1 he.
Freude am Fahren.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

bij modellen met een ruitensproeier hebben ze een vloeistofreservoir met 2 pompjes, waarvan 1 voor de voorruit en 1 voor de achterruit. Dat wordt waarschijnlijk zo'n vloeistofreservoir halen, electrisch circuit maken en aansluiten. Heb ik zelf geen ervaring mee

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

volgens mij is achter het knopje iets verder induwen als de wisser zelf voor het oude model.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

thanx mense, dit verklaart een hoop voor mij;

Ik snapte al niet waarom er 4 of 5 schakeldraden uit de knop kwamen toen ik die installeerde :idea:

maargoed, op de sloop nog maar is kijke dan voor zo'n pumpke 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

In principe kan je elke electrische ruitensproeierpomp tussen de slang plaatsen en de aanvoer door een gaatje in het reservoir hangen.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Post Reply