MNM wrote:...terwijl ik dan weer sterk het vermoeden heb dat de drukvork IN de bak (die tegen het druklager duwt) door metaalmoeheid sterk verbogen is.
Maar dat zou je moeten kunnen zien aan de stand van de koppelingshevel bovenop de bak in rust.
Komt dat af en toe voor, Marco?
Want ik heb zo'n poepbruin vermoeden dat mij dat lot bestempeld is met de TRS.
Het pedaal is heel 'zacht', geen squish, hij ontkoppeld wel maar allemaal maar zo-zo. en bij het indauwen van het pedaal hoor je 'geting-ting-ting-tingel' uit de bak, niet bij de kabel vandaan wat ik dacht.
Als je het pedaal wat sneller induwt kun je van het 'ting, ting, ting' geluid meer een soort knars maken.
Laat ik 't zo zeggen: 'k heb dat zelf meegemaakt bij m'n eerste Volcane.
Maar als 't de drukvork is die het begeeft, dan trap je gewoon ineens door de koppeling heen en ontkoppelt 'ie totaal niet meer.
Wat jij beschrijft lijkt inderdaad meer op wat Marc al zei: een aantal vingers van de drukgroep die door metaal moeheid naar binnen gebogen zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ok, dank voor de respons.
De koppelingset is besteld. Jammer dat ik nou al voor de derde keer een bak eraf moet trekken in een paar maanden.
Echt een klus waar ik nou geen zin in had. Maar het moet maar.
geen leuke verrassing na de vakantie..
gisteren tijdens het rijden veranderde er ineens wat in m'n koppel-pedaal
Het verschil tussen "pedaal ingedrukt" en "pedaal niet ingedrukt" was nog maar een paar cm, normaal is dat veel meer. Het pedaal komt minder ver omhoog
kon nog wel naar huis rijden, koppeling grijpt nog aan + ontkoppelt
ik zag zo gauw niets geks aan de koppelingskabel, maar er was niemand in de buurt om even de koppeling in te trappen zodat ik kon kijken wat er gebeurt.
hoe kan ik zien of die nog in orde is + goed gesteld is?
en/of hoe kan ik testen of het om bijv. vingers van druklager gaat? (:()
hoe kan ik testen wat er stuk is?
(niet dat ik een koppelingsset bestel en het was toch de vork...)
hij schakelt makkelijk en ik hoor geen gekke geluiden bij schakelen. Pedaal is slapper dan normaal, hangt 'lager' en hij koppelt heel 'hoog' (op het lagere pedaal
Of het nou de vork van binnen is of de drukgroep.
Voor beide reparaties moet je de bak er helaas af trekken..
En als ie er dan af is, zou ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een nieuw koppelingsetje te monteren (en een vliegwielkering), ookal was het de oorzaak van je probleem niet.
We hebben het hier over AX'en dus zal je net zien; heb je een nieuwe of gereviseerde vork; gaat een week later toch je koppeling naar de eeuwige uitvoegstroken.
Overigens klinkt je verhaal best herkenbaar.
Bij mij mistten er geen vingers in de drukgroep, geen halve veren in de koppelingsplaat en geen haarscheurtjes in de vork... maar toch was het stuk.
het plan is een nieuw koppelingset erin
en ik vroeg me af of ik preventief voor een vork moet zorgen voor het geval dat... maar zo te lezen is dat meestal niet het geval.
is je vliegwielkeerring het zelfde als je krusaskeerring?
Euh ja, behalve dan dat je van de krukaskering er twee hebt, waarvan er eentje 'vliegwielzijde' is.
Klinkt als een degelijk plan
Ritsel er nog ff iemand bij voor het terugzetten van de vbak als het zover is. Want dat is in je eentje een h03r!g3 #&@klus vrij uitdagend..
Versnel je denk ik de veroudering van de koppeling. Heb met mijn vorige set niet lang gedaan en die heeft idd ook prima gewerkt met 5cm slag. (Hield wel van laag aangrijpingspunt). Maar 25.000km verder is er een veertje uit de frictieplaat gebroken..