benzinelucht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ron
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriJun04, 2004 7:13:53 AM
Location: Alphen

benzinelucht

Post by Ron »

Ik ben sinds twee dagen in het trotse bezit van een AX 11 TGE uit 1990. Wat ik echter vreemd vind is dat ik en benzinelucht ruik tijdens (en net na) het rijden. Het komt niet bij de motor vandaan en als ik met de ramen dicht rijd ruik ik het niet. De tankdop sluit goed af, dus dat is het ook niet. Nu zit ik zelf te denken aan een poreuse benzineslang oid. Is dat een bekende kwaal van een AX, heeft iemand het ook al eens met zo iets aan de stok gehad, of heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt

Ron
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriJun04, 2004 7:13:53 AM
Location: Alphen

Post by Ron »

Niemand?? :shock:

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

JA ikkke... Maar je kunt niet verwachten dat je binnen 3 uur reactie krijgt! :)

Ik heb het zelfde probleem, vooral zomers... Effe flink doortrekken met warme motor en ik ruik het .. het komt bij mij van voren en niet van achteren ergens...

Onder de kap kan ik zelf ook niks vinden... Laatste tijd niet zo veel meer opgemerkt.. afgelopen weekend rook ik het weer.. dus mijn inspectierapport komt eraan over twee weekenden! :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Weet je cker dat het benzine is en geen olie. Olie ruik je namelijk vrij vaak. Benzine is een heel stuk zeldzamer. Als je zeker weet dat het benzine is moet je je benzineslangen eens nalopen op lekkage. Gewoon je neus volgen dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

* misschien staat ie te rijk afgesteld...loopt ie ook hard stationair?
* staat de shoke erop 8) aangezien je m zo kort hebt zou je dit over het hoofd gezien kunnen hebben

succes!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ik heb er ook regelmatig last van. Mijne heeft net weer APK en een grote beurt gehad. Ik heb het al vanaf het begin en mijn verbruik is redelijk normaal. Dus echt lekken doet hij niet. `Slangen waren ook in orde volgens de garage. Bij mij is het vooral te ruiken bij de laatste kwart van de benzinetank.
AX GTi, sold!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sgurk wrote:Bij mij is het vooral te ruiken bij de laatste kwart van de benzinetank.


Dat klinkt bekend in de oren... ! Ik tank de laatste tijd nogal veel.. en hij is noot op een kwart na leeg.... Vandaar dat ik het de laatste tijd ook niet zoveel meer voorkomt!

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

och.. die lucht ruik ik ook wel.. zit volgens mij eenmaal in een ax.. ik heb op de blazer zo'n ruikdingetje zitten.. ruik je het ook niet meer :P en mijn verbruik ik ruim 1 op 17

dus.. lekken doet ie niet...

Ron
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriJun04, 2004 7:13:53 AM
Location: Alphen

Post by Ron »

Weer eens verder gaan zoeken. Onze AX stinkt ook met een volle tank. Nu heb ik bij de topic over injectiesystemen gelezen dat de benzine tank onder de achterbank zit en dat je er daarvandaan bij kan komen. Ik vermoed dat ik daar een afdekdop oid tegenkom en dat die poreus is. Het vreemde is namenlijk dat als ik met de ramen dicht rijd je niets ruikt (geen benzinelucht :wink: ). Met de ramen open stinkt het verschrikkelijk. Met stationair lopen ruik ik geen benzine lucht, wanneer ik dan weer gas geef stinkt het weer verschrikkelijk. Ik vermoed dat door het rijden met de ramen dicht er een geringe overdruk in de auto ontstaat waardoor de damp niet de auto in komt, maar via een van de door de natuur gemaakte gaten naar buiten gaat. Bij het rijden met de ramen open ontstaat er een onderdruk, waardoor de damp naar voren komt.
Kan iemand mij vertellen of mijn theorie complete waanzin is, of niet en wat ik onder de achterbank aan kan treffen....

Groeten

Ron

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

In principe zou het kunnen, maar als er daar een probleem zit, dan zou je het ook moeten ruiken als de auto stil gestaan heeft, zij het in mindere mate, omdat er dan door verdamping het een en ander de auto in zou komen, maar de bank dr even uittrekken is het makkelijkste, dan ben je dr zo achter, want de bank zit niet geschroefd of wat dan ook.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het is complete waanzin. Maar kijken kan geen kwaad. Heb je overigens wel injectie, aangezien je auto uit 90 komt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Sander wrote:Het is complete waanzin. Maar kijken kan geen kwaad. Heb je overigens wel injectie, aangezien je auto uit 90 komt.


Op zich zou dr best benzinelucht de auto in kunnen komen, weet niet hoe het met benzine AX'jes zit, maar bij mn pa's honda hangt de pomp gewoon in de tank, en zit met een voorraad boutjes en een rubber pakking in de tank, als dat poreus is kan dr in principe benzinedamp de auto in komen, maar dan zou je het volgens mij altijd moeten ruiken. Maar zoals altijd, et kan geen kwaad om ff te kijken, zo sluit je dat ook weer uit, en beperk je het aantal mogelijkheden.

ruud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 122
Joined: TueApr20, 2004 8:11:18 PM
Location: Surhuisterveen/Leeuwarden
Contact:

Post by ruud »

Bij mijn ZX zat een brandstofslangetje in een van de achterste wielkuipen, tijdens het tanken (gelukkig) brak (minder leuk) dat zelfde slangeltje, hierdoor stroomde veel benzine onder de auto, Stinken!!!!
M.a.w. ik denk dat je het beste naar gescheurde slangetjes kunt gaan zoeken (misschien lekkage bij je brandstoffilter?) enz... Na een aantal jaren willen deze wel poreus worden en breken of scheuren.

Suc6 er mee, en laat ff weten wat het nou werkelijk was!!!
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!

U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???

Ron
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriJun04, 2004 7:13:53 AM
Location: Alphen

Post by Ron »

Afgelopen weekeind maar eens op speurtocht geweest.
Het resultaat: De benzinelucht is weg!!!!
Wat was het geval. Eerst heb ik de bank verwijderd. Dan zitten er (bij een AX 11 TGE) 2 zwarte ronde doppen. Onder de eerste rook ik bijna geen benzinelucht, onder de tweede was een duidelijke benzinelucht te ruiken als ik met auto heen en weer schommelde. En wat bleek het rubber was een beetje poreus. Daar moet dus tzt een nieuwe in. Voorlopig de zwarte doppen dicht getaped, maar het belangrijkste is: De lucht is weg.

Baz
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriApr09, 2004 12:15:14 PM

Post by Baz »

Klopt, is een bekende kwaal. Het gaat hier om het afdichtrubbertje om de brandstofmeter (die dus onder de achterbank zit) heb er zelf ook last van en meer mensen die ik ken hebben dat probleem. Gewoon vervangen en dan moet het opgelost zijn.

nanas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJul02, 2004 4:11:05 PM
Location: amsterdam

Post by nanas »

Baz wrote: Gewoon vervangen en dan moet het opgelost zijn.


hallo, volgt iemand dit nog? ik ontdekte hetzelfde probleem toen ik mijn nieuwe ax ging voltanken, en er een plas benzine onder de auto terecht kwam. de doppen heb ik inmiddels gevonden en dichtgetaped, maar ik zie het vervangen van het rubber nog niet zo voor me, door alle slangen etc. die daar in een kleine ruimte gepropt zitten. wie kan mij 'even' uitleggen hoe dat 'gewoon' is aan te pakken?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als we het toch over gare benzine rommel hebben,

bij mij is de aansluiting naar de tankdop gaar.. die pakking die daartussen zit. Is dat APK afkeur?? anders laat ik het ff doen..
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

nanas wrote:
Baz wrote: Gewoon vervangen en dan moet het opgelost zijn.


hallo, volgt iemand dit nog? ik ontdekte hetzelfde probleem toen ik mijn nieuwe AX ging voltanken, en er een plas benzine onder de auto terecht kwam. de doppen heb ik inmiddels gevonden en dichtgetaped, maar ik zie het vervangen van het rubber nog niet zo voor me, door alle slangen etc. die daar in een kleine ruimte gepropt zitten. wie kan mij 'even' uitleggen hoe dat 'gewoon' is aan te pakken?


Weet je zeker dat die benzineplas onder je auto niet veroorzaakt kan zijn omdat je de tank te vol had? Of ruikt het bij jou binnen ook naar benzine?
Image

nanas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJul02, 2004 4:11:05 PM
Location: amsterdam

Post by nanas »

zeker weet ik dat; het stonk binnen inderdaad zo naar benzine dat je er koppijn van kreeg, dit was over toen de tank alweer wat leger gereden was. bovendien heb ik toen meteen de achterbank weggehaald en ontdekt dat het rond de ene zwarte dop 'benzinevochtig' was, waarna ik deze helemaal heb dichtgetaped. sindsdien stinkt het stukken minder, maar het is wel lastig dat ik de tank nooit kan volgooien.

-knarf-
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunJun20, 2004 7:34:06 PM
Location: nijverdal

Post by -knarf- »

dit zelfde probleem heb ik dus ook, dus word het voor mij ook is hoog tijd om te kijken naar die doppen onder de achterbank! :lol:

-knarf-

Post Reply