Rem problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Rem problemen

Post by Terminal »

Na zelf al van alles geprobeerd te hebben, eens kijken of jullie nog slimme ideeën hebben.

Het probleem:
Remmen lopen aan ( rechtvoor word de velg na 4km zo warm dat die neet meer vast te pakken is, linksvoor, handwarm)

Rem pakt heel laat pas op, verliest ook remdruk.

De oorzaak:

Remschijven en blokken vervangen

Wat is er al gedaan:

Klauwen van de sloop, netjes de cilinders gereviseerd.
Nieuwe HRC, ook van de sloop, maar ook zowel oude als nieuwe zelfde probleem.

We hebben alles netjes ontlucht, tot wel 4x per cilinder tot er werkelijk niks geen bel meer uit kwam.
alle blokjes zitten netjes met kopervet erin, gaan we morgen nog rechtvoor los halen om de klauw verder op te schuren.

Remmen doet die wel, maar pas bij ruim halfslag, en hoe hard je ook trapt, geen blokkerende banden. ook bij niet lopende motor lukt oppompen niet, je blijft hem alsnog een stuk intrappen.
Ook pakken de blokjes heel hoog aan de schijven, en dan ook maar max 2cm, de rest zit nog netjes de krassen van toen ik het nieuw kreeg erop..

We zitten hier nu echt een beetje van, ja wat is het nu dan nog??
Zeker omdat die remdruk verliest... en het pedaal ineens een spons is. Dit was voorheen niet, is pas sinds de nieuwe schijven en blokken.
Dat is er allemaal weer afgegaan omdat de boel aanliep.

Iemand nog ideeën wat het zou kunnen wezen??

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Je hebt die remmen kruislings ontlucht he?

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Vervang je remslangen eens, ik had ook aanlopende remmen. de remslangen waren vanbinnen verrot, hierdoor stroomt je remvloeistof langzaam/niet terug na het remmen. Ik heb ze nu vervangen en het probleem is over. Ik heb nog wel wat problemen met mijn hoofdremcilinder maar dit is o.a. gevolg van mijn lekke wielremcilinder achter. Ik moet nu de HRC vervangen.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Ontluchten heb ik gedaan zoals inde Howto stond, linkachter, linkvoor, rechtsacter, rechtsvoor.

En later nog rechts achter, links achter, rechts voor, linkvoor.

Maakt weinig verschil :), ook tijdens het pompen dicht draaien, dat die niet nog lucht naar binnen trekt.

Remleidingen, de vloeistof loopt goed door, en de leidingen zijn uit 2001.
Lijkt me ook niet iets wat spontaan ontstaat?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Zou als ik jou was de HOWTO maar eens GOED doorlezen... en vooral hetgeen er in het topic staat aan extra PDF'jes uit het handboek...

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Maar ook het ontluchten, hierdoor kunnen ze niet aanlopen toch??

En ook het probleem van remkracht, was al toen we de schijven en blokken vervangen hadden... verder hadden we nog niks gedaan en toen was het hetzelfde :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Terminal wrote:Remleidingen, de vloeistof loopt goed door, en de leidingen zijn uit 2001.
Lijkt me ook niet iets wat spontaan ontstaat?
Djoeri wrote:Vervang je remslangen eens...
Remleidingen zijn niet hetzelfde als remslangen, hè! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Sorry, bedoelde ook remslangen.
Leidingen zijn denk ik nog gewoon origineel.

Aanlopende rem is opgelost denk ik, de klauw liep niet bepaald soepel over de pennen.
De kleine geleide pen opgeschuurd, kopervet erop en terug in de klauw geslagen. Loop stukken soepeler nu, netjes met de hand te bewegen met wat kracht.

Alleen, ik reed net even een stuk om te testen op aanlopen, 2 km, en toen ik terug kwam was alles wel warm, maar lauw. Voelde ik 5min later, was alles niet meer vast te pakken.

Nu heb ik wel flink doorgeremd, en ook echt hard, kan het zijn rest warmte van de klauwen opgenomen word door de velgen?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Iemand enig uitsluitsel hierover??
Dat het normaal is dat de velgen warm/heet worden bij flink remmen :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dit heeft niks met ontluchten te maken. De warmte komt door het niet goed vrijkomen van de blokken van de schijf.

Dus schijf zit er scheef op (vuil op de naaf)
of klauw niet recht erop (vuil op de aansluiting/krom)
Of klauw komt niet goed vrij (geleide hulzen zitten vast).

Je hebt ze gereviseerd? heb je de geleidehulzen tetug op de plek gezet waar ze zaten? dus niet bv in een andere klauw. Die dingen zijn nogal eens licht krom een andere plek kan ervoor zorgen dat ze minder goed schuiiven.

Ook het laat aangrijpen heeft hier mee te maken. Duurt langer voordat de complete remblok contact krijgt als het scheef zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ook niet vergeten dat remmen altijd wel heet worden. Is niet voor niks dat ze in de alpen waarschuwen dat je pompend moet remmen om oververhitting te voorkomen.

Als ik ff flink knal worden mijn schijven en klauwen ook bloedheet. Maar de velg zelf wordt wel wat warmer maar niet heet. En dan zijn het nog geventileerde schijven. Als je de standaard AX remmerij hebt met de 237mm schijven... die heb je heel snel gloeiend heet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Schreef jij eerder dat het remzuigertje niet soepel in de remklauw was te krijgen?
Dat kan het probleem zijn, want dan komen de remblokken niet helemaal los van de schijf.
Remmen kunnen kokend heet worden, maar dan zou links en rechts gelijk moeten zijn.

Een beetje kopervet wordt wel achter de remblokken gedaan tegen piepende remmen, maar waarvoor heb jij het toegepast?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

De geleidenpennen heb ik netjes terug geplaatst uit de klauw waar ze uit kwamen. Ging ook alleen om de onderste, de grote die gingen nog soepel aan beide kanten.

Viel me wel op dat er een soort van scheur ontstaat in de pen. De pennen zijn rond gevouwen, maar dat sluit niet helemaal netjes meer aan.

Wel werkt het weer naar behoren, dus dat scheelt al enorm!
Loopt niet meer aan, word niet meer heet tijdens normaal gebruik.

Het zijn inderdaad de standaard 237mm schijven onder, wel geventileerd trouwens :)

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dit zijn geen geventileerde schijven, deze zijn enkel geperforeerd. Geventileerde schijven bestaan eigenlijk uit 2 schijven met wat ruimte er tussen.
Image Image Image

Post Reply