klus vragen, project status:(puntjes op de i's)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

klus vragen, project status:(puntjes op de i's)

Post by firstaxfirst »

hallo mensen,

ik heb onlangs mijn koppakking zelf vervangen. vervolgens heb ik volgens de haynes ook de distrubutieriem vervangen. nou blijkt dat toen ik em 4 keer rond wilde trekken dat er toch nog ergens een slap punt zat(hier was de riem nog redelijk los.

wat ik mij afvroeg was eigenlijk het volgende.

als je rechtsom tot de waterpomp de riem aanbrengt dan moet deze dus zo strak mogelijk om alles heen? of gewoon eromheen zodat er een beetje spanning op staat?

vervolgens bij het strak zetten. bij alluminium kop 1.5kg aan 8cm stokje?

en dan zou t goed moeten weze of zie ik dat fout.

maakt het nog veel uit dat moment van de spanrol 23nm want ik had voor dekopbouten een momentsleutel geleend.

verder staat er dat je via t gat van een sensor t vliegwiel moet vastzetten maar dat doe je toch ook al met een 8mm plug erdoor en nog eentje bij de motorcode?

gr rens
Last edited by firstaxfirst on WedJun30, 2010 2:18:26 PM, edited 1 time in total.

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

shit ik wilde net dus die 2 blokkeerpennen aanbrengen opnieuw..

nu is op de een of andere manier de bovenste 5 graden verder als de onderste... oftewel ze staan niet meer op tijd


wat moet ik doen :shock:

mn ax nu dood?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Welnee, niet paniekeren!

Gewoon de riem weer even losser zetten en de boel op de juiste manier weer blokkeren. Van die 5° verschil gaat 't blok niet zo snel stuk hoor. Zeker niet als je 'm nog niet had gestart.

Waar je daarna wèl rekening mee moet houden is het volgende:
Zet eerst de riem net strak genoeg dat 'ie niet meer kan verspringen, haal vervolgens de blokkeerpennen weg en breng de riem dán pas op de voorgeschreven manier op de juiste spanning!
Alleen op deze manier wordt de riem over de gehele lengte op de juiste spanning gezet!


Ps.: De enige juiste manier om de krukas te blokkeren is overigens via dat gaatje net boven het motortype-plaatje!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

pff gelukkig,,,

maar even in stappen

-draaien tot blokkeerpen bij de motorcode erin kan

-dan distributieriem eraf

-dan vliegwiel terugdraaien(moet wel anders draai ik hem kapot of zie ik dat fout?) die 5 graden tot daar ook de blokkeerpen in past

-nu staat alles dus weer op tijd als ik t goed heb

-dan zag ik iets met markeringen(witte streepjes) zag er niks over in haynes moeten die op bepaalde controle punten komen?

-erop leggen distrubutieriem

-zorgen dat pinnen eruit zijn

-spannen

-vastzetten

klaar?

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

was bang dat ik mn lieve axje vermoord had....

had er zoveel moeite in gestopt en t leek of alles goed stond.. dus ben blij dat ik hier achter ben gekomen voordat ik de motor startte...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

firstaxfirst wrote:dan vliegwiel terugdraaien(moet wel anders draai ik hem kapot of zie ik dat fout?) die 5 graden tot daar ook de blokkeerpen in past
Je bedoelt hier waarschijnlijk de nokkenas-poelie?! ;)
Het vliegwiel blokkeer je namelijk al via dat gat boven het motortypeplaatje. :)

Als je de krukas (vliegwiel) geblokkeerd hebt en je haalt dan de riem los, dan kun je (vrijwel altijd) zonder problemen de nokkenas-poelie verdraaien via de kortste weg naar blokkeerpositie.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

jah sorry bedoelde de nokkenas zelfde die je moet draaien om te testen of alles werkt dus.. komtt door engels en nederlands door elkaar heb namelijk een haynes geen vraagbaak..

maar die kan ik dus 5 graden terug draaien en dan is alles weer ok???

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup. De blokkeergaten zijn de enige juiste manier om de boel op tijd te zetten.
Die witte markeerstreepjes op de riem zijn leuk, maar daar klopt vaak niets van.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

ok hartstikke bedankt voor de info.

ow en dat blokeren van de nokkenas door die sensor eruit te halen etc is dat nodig naast die blokkeerpen nog?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Riem hoeft niet superstrak om waterpomp ed, maar gewoon zo strak dat er geen tandje extra versprongen kan worden.
Ik gebruik voor de spanrol zo'n aftapplugsleutel met een vierkantje (zie olieaftapplug) en houd die lichtjes onder spanning terwijl ik de spanrol borg.
1.8-2 kg is niet veel namelijk.
Zoals al aangegeven: borg de krukas/ vliegwiel, haal de spanrol los en neem de riem van de nokkenas.
Draai deze naar zijn borgingspositie en borg hem, leg de riem er goed om en span de spanrol iets aan.
Neem de borgingen van vliegwiel en nokkenaswiel weg en span de spanrol op de juiste manier/ met het juiste moment.
Zet eventueel een stipje op de nokkenas en krukas met tipp-ex of nagellak, draai de krukas een keer of twee-drie rond en controleer of de merktekens/ stipjes in dezelfde positie blijven staan...klaar.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

hallo bedankt!

duidelijk. ik heb in beide gaten om te blokkeren een iets dunner stokje dan door t gaatje past gedaan. er zit dus minimale speling in dit kan toch geen kwaad neem ik aan? of scheelt dat wel degelijk?

voorderest is alles me nu duidelijk bedankt voor de hulp!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

voor de zekerheid zou je natuurlijk op zoek kunnen gaan naar iets anders om te blokkeren (inbussleutel, boortje), maar recht is recht dus als jij het vertrouwt, doe ik het ook :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, de speling die je daarmee haalt, zal vast niet zoveel zijn dat je er serieus een tand op de riem mee kunt verspringen.
'k Zou me daar dan ook maar geen zorgen om maken.
Trouwens, met 1 tandje verkeerd loopt de motor ook wel hoor. Zij het een beetje brak, maar 'ie loopt wel. :)
(En 't gaat er ook niet stuk van!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

Oeps dubbel
Last edited by firstaxfirst on TueJun29, 2010 4:59:31 PM, edited 1 time in total.

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

Zo de d riem zit erop en netjes op spanning en na paar keer draaien staat alles nog perfect op tijd!

Heb een speciale tool gemaakt die leek op wat een monteur mij heeft laten zien,

Heb dit gemaakt om de spanning erop te zette. Je hebt een ijzer schuurapparaat nodig en een flink dikke bout en een veiligjeidsbril en makkelijk is om de oude tensioner erbij te pakken. Nu slijp je de bout vierkant en mbv passen kijk je of de maat klopt met het vierkante gat. nu kun je met de bout en een sleutel de d riem op spanning brengen. Ik heb gewoon zelf beetje gegokt zodat je de riem nog kan draaien tot negentig graden met een beetje moeite en zoals in dit forum vermeld zit het vierkant dan onder de bout van de spanrol.

Mijn pa heeft vanalles opgepoetst en t glimt ook weer mooi allemaal en heb tot nu toe koppakking, luchtfilter, d riem, waterpomp, oliefilter en de tensioner vervangen.

Hou jullie op de hoogte...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed bezig geweest dus :)


ik heb gister een distributieriem gezien die zo strak stond dat je er met gemak (bass)gitaar op kon spelen.. de reden van het kijken was een raar schrapend geluid dat uit die hoek kwam.. spanrol (nog niet oud!) maakte dan ook een raar geluid.. en vermoedelijk de waterpomp ook, maar die had ik niet op voorraad dus kon ik niet 1 2 3 vervangen..

dus, let op met de spanning! overdrijven is ook een vak..
Image

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

Image

Uploaded with ImageShack.us

ik weet ff niet wat er op de plek met rode pijlen aangegeven ookalweer zat... volgens mij zon ding om draadjes mee vast te houden is dat correct?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

firstaxfirst wrote:Image

Uploaded with ImageShack.us

ik weet ff niet wat er op de plek met rode pijlen aangegeven ookalweer zat... volgens mij zon ding om draadjes mee vast te houden is dat correct?
yup, gewoon boutje met een zooitje draadjes
Image

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

is dat dat gekronkelde stuk staal met zon plastic clip dran?

ik hou dr zo van als je boutjes of dingetjes overhoud op t einde haha

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

nou mensen projectje zit er bijna op.. hopelijk start ie ook weer als vanouds natuurlijk... heb alleen een paar kleine dingetejs die me hebbe doen vastlopen tijdens de puntjes op de i.

hartelijk bedankt voor het meedenken allen ik zal mijn nieuwe kennis met jullie delen als er iemand anders vastloopt met iets.

Image

een boutje met een ronde bovenkant die veel olie op zich had?

Image

een buis die als je voor de auto staat zich aan de rechterkant bevind. vlakbij de ventilator zoals op de foto te zien is


Image

drie draadjes waarvan ik gok dat de gelige witte op de kop moet daar zit namelijk een aansluiting waar die op past. maar de andere 2 ben ik ff vergeten...


Image

hmm deze vind ik nog steeds raar want krijg em er nie op lijkt geen ruimte voor heb ik wel het goede deel vast?

Uploaded with ImageShack.us

Post Reply