accu leeg...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

accu leeg...

Post by ippy »

Ja hoor: het is weer zover. Mijn Ax je uit 1991 heeft een nieuwe accu gekregen, maar na een dag of 5 stil te hebben gestaan branden de lampjes nog vaag en hoor je alleen een klik bij het omdraaien van de sleutel.

Mijn stoere vriendin heeft de auto aangeduwd :D en dan start deze meteen. Lampen en dergelijke branden dan als normaal en dan kan ik ook lekker weer rijden. zolang de motor warm is start deze ook per direct, lampjes op het dashboard branden weer fel, maar na een uur of 2 is het weer hetzelfde... geen sjoege en ongewild sfeer dimlicht :cry: . Volgens mij vallen de dynamo en de accu zowieso af: anders zou hij het helemaal niet doen. Lekstroom is een optie, maar waar te beginnen??? HELP!

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Een dynamo die z'n beste tijd heeft gehad kan ook voor zoiets zorgen :wink: Dan gaat ie wel, dan gaat ie niet...

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

Sja, dat kan ook natuurlijk... net ff mn nieuwe portable jumpstarter (reclame: ?59 bij de halfords incl luchtcompressor) eraan gehangen: 2 slagen en de motor sloeg aan :) Dat dan weer wel. na 15 min aangehad te hebben (stationair) uitgezet. Vanavond eens om 10 uur nog kijken wattie doet. Alles lijkt erop dat de accu wel gewoon bijlaadt. Goed is het niet, dus ik voorzie een lange zoektocht en een aantal knutseluurtjes...

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Als je denkt dat de accu word bijgeladen bij stationair toerental---->Fout! Of toch een beetje fout, een accu word pas "fatsoenlijk" opgeladen bij een bepaald toerental (vanaf zo'n 2000tr/min) Een ritje is dus beter dan de wagen een kwartier stationair te laten draaien. Als je wagen "lekstroom" heeft tja dan vraag ik me ook af waar? Heb je die accu fatsoenlijk aangesloten? (mja er zijn mensen die dus echt 2 linkse handen hebben, vandaar dat ik t vraag, heb vandaag nog dingen gehoord waar m'n oren van gingen flapperen) Heb je vb een zware muziekinstallatie in je wagen?

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

Ax_Dude wrote:Als je denkt dat de accu word bijgeladen bij stationair toerental---->Fout! Of toch een beetje fout, een accu word pas "fatsoenlijk" opgeladen bij een bepaald toerental (vanaf zo'n 2000tr/min) Een ritje is dus beter dan de wagen een kwartier stationair te laten draaien. Als je wagen "lekstroom" heeft tja dan vraag ik me ook af waar? Heb je die accu fatsoenlijk aangesloten? (mja er zijn mensen die dus echt 2 linkse handen hebben, vandaar dat ik t vraag, heb vandaag nog dingen gehoord waar m'n oren van gingen flapperen) Heb je vb een zware muziekinstallatie in je wagen?


Geen zware muziek in de auto en de accu zit er degelijk zoals het hoort erin. 2 linkerhanden heb ik wat dat betreft zeker niet. Net nag eens geprobeert en nou lijkt (in tegenstelling tot gisteren toen ik wel een rondje had gereden) wel alles ok. lampen branden goed en de auto start normaal. Heel vreemd. misschien dat de dynamo enigszins versleten is (koolborsteltjes?) eerst dat maar eens preventief vervangen denk ik. Voor die 3 euro kan ik me daar geen buil aan vallen....

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Ax_Dude wrote:Als je wagen "lekstroom" heeft tja dan vraag ik me ook af waar?
Dit kan heel heel klein zijn. Een klokje kan al kl*te dingen veroorzaken...
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

Voor zover het lijkt heb ik het probleem gevonden:

de binnenverlichting lijkt de schuldige: als deze in de normale stand staat (dwz, bij deur open aan, deur dicht uit) dan loopt de accu leeg na een dag. (zowieso zit deze nog niet vol opgeladen). Als ik hem op de uit-stand zet dan kan ik de auto na een dag nog steeds starten...

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Kijk de bekabeling dan maar eens goed na, dus er zit ergens een kortsluiting in?

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

waarschijnlijk... met een volle accu loopt hij in 4 dagen ongeveer leeg. Als het lampje "uit" staat dan is uiteraard de stroomkring continue onderbroken, maar dan snap ik het nog niet helemaal: als de deur dicht zit zou dit ook zo moeten zijn met die schakelaar daar bij het portier.... of denk ik nou verkeerd :?:

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Nee je denk "goed" :wink: Maar ik denk dat je het dan meer moet gaan zoeken bij de schakelaar aan het lampje.

ruud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 122
Joined: TueApr20, 2004 8:11:18 PM
Location: Surhuisterveen/Leeuwarden
Contact:

Post by ruud »

Blijft het lampje ook branden als het "aan" staat (deur open aan, deur dicht uit) Dan is het je schakelaar bij de deur... is tie misschien gebroken zodat het contact niet wordt verbroken?
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!

U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

ruud wrote:Blijft het lampje ook branden als het "aan" staat (deur open aan, deur dicht uit) Dan is het je schakelaar bij de deur... is tie misschien gebroken zodat het contact niet wordt verbroken?


Nee, als de deur dicht is dan is het lampje ook echt uit... tenminste dat lijkt het want op de 1 of andere manier trekt het ding wel mn accu leeg. Dat is juist het vreemde (anders was de oplossing wel heel makkelijk gevonden :wink: )

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Haal gewoon het lampje+fitting er uit.
Kijk of ie er verdacht uitziet en haal
indien nodig van de sloop een andere.
Zal niet zo duur zijn.

Mocht het dan nog niet goed zijn, haal je
een andere schakelaar van de sloop.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

Zo, update: Ik kom in de buurt. Lampje was het niet.... zekering eruit gehaald (F8 ) en de volgende dag.... draai sleutel: KLIK G***V*** :evil:

Naar een garage geweest in de buurt (type vaal rood garagebord, vervallen buitenkant.... eenmaal binnen stond mn 1991 axje tussen 2 rolls royces, 3 bentleys en 5 jaguars op de brug 8) (vage tent).

Het relais van de achterruitverwarming blijft in een gesloten stand staan... Dat was het. Nou toch niet: een ander nieuw relais doet hetzelfde. Nameten van de bedrading word mij te gortig dus ik laat hem er wel uit en als ik het nodig heb plug ik hem wel ff in. De achterverwarming gebruik ik toch niet...

De monteur vroeg zich daarnaast ook af (net als ik) waarom er in godsnaam een Ford relais in zat....

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Een andere oplossing is een schakelaartje tussen de voedingslijn van het relais te zetten, dan kan je simpel door het schakelaartje aan te zetten de verwarming in, of uitschakelen. Heeft mijn vader toendertijd ook gedaan met zn kachelmotor van een Scorpio, die bleef ook draaien door een sluiting in de zekeringenkast waardoor ie de accu leegtrok. Ok, die auto is wel afgefikt, maar dat kwam niet door et schakelaartje :twisted:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

IceByte wrote:Een andere oplossing is een schakelaartje tussen de voedingslijn van het relais te zetten, dan kan je simpel door het schakelaartje aan te zetten de verwarming in, of uitschakelen. Heeft mijn vader toendertijd ook gedaan met zn kachelmotor van een Scorpio, die bleef ook draaien door een sluiting in de zekeringenkast waardoor ie de accu leegtrok. Ok, die auto is wel afgefikt, maar dat kwam niet door et schakelaartje :twisted:



doe dat dus niet als je WEL fik wil hebben dat soort aansluitingen vragen veel stroom en kan je alleen maar schakelen via een relais en anders niet!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Of via een schakelaar die die stromen kan hebben. Dan is er ook geen risico.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Sander wrote:Of via een schakelaar die die stromen kan hebben. Dan is er ook geen risico.


nee maar de kortsluiting blijft aanwezig zogauw je het apparaat aanzet. Dat zal ook wel de reden zijn dat die scorpio uitgebrand is. zoek de sluiting op want het is echt gevaarlijk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

denny wrote:
Sander wrote:Of via een schakelaar die die stromen kan hebben. Dan is er ook geen risico.


nee maar de kortsluiting blijft aanwezig zogauw je het apparaat aanzet. Dat zal ook wel de reden zijn dat die scorpio uitgebrand is. zoek de sluiting op want het is echt gevaarlijk


Die scorpio had sluiting in de zekeringenkast, en dat was niet te verhelpen zonder de hele kabelboom te vervangen, aangezien ze bij ford toen allemaal aangegoten stekkers gebruikten die niet los te halen waren, en dat werd toch net ff te gortig. De sluiting was er nog wel, maar hij trok door die schakelaar tussen de kachelmotor de accu niet meer leeg.

ippy
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay07, 2004 11:12:16 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by ippy »

Ach, een achterruit verwarming die het pas doet na een relais erin geplugd te hebben kan ik wel mee leven. Een kachelmotor daarentegen is niet handig om kortsluiting in te hebben....

Het beestje is ook alweer 13,5 :) (weet ik in ieder geval dat ik geen nieuwe auto rij :lol: )

Post Reply