ax schokt soms

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

ax schokt soms

Post by AlexB »

de ax bokt met enige regelmaat onder het rijden bij lagere toeren, bijvoorbeeld als ik 50kmpu rij in de 3rde versnelling en dan in eens volgas geef.
dan sputtert hij 4 keer ofzo en gaat hij gewoon verder met versnellen.
ook heeft hij dit als je gewoon optrekt vanaf de eerste versnelling, tot ongeveer 60kmpu, dan heeft hij nergens last meer van.
de ax heeft het zowel bij koude als warme motor.

wel start de ax goed en loopt hij netjes stationair, valt overigens ook niet uit onder het rijden.
ook op de snelweg, hogere toeren dus rijd hij perfect.

iemand die hier de oorzaak van weet?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Injectiehuis al eens een opfrisbeurt gegeven?

aad
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep06, 2008 6:28:24 PM

Re: AX schokt soms

Post by aad »

AlexB wrote:de AX bokt met enige regelmaat onder het rijden bij lagere toeren, bijvoorbeeld als ik 50kmpu rij in de 3rde versnelling en dan in eens volgas geef.
dan sputtert hij 4 keer ofzo en gaat hij gewoon verder met versnellen.
ook heeft hij dit als je gewoon optrekt vanaf de eerste versnelling, tot ongeveer 60kmpu, dan heeft hij nergens last meer van.
de AX heeft het zowel bij koude als warme motor.

wel start de AX goed en loopt hij netjes stationair, valt overigens ook niet uit onder het rijden. DAT OVERKWAM MIJ MEDIO FEBRUARI (VRIESKOU) ONDERAAN DE BRIENENOORDBRUG. PLOTSKLAPS INHOUDEN EN SNEL OVER DE VRACHTWAGENSTROOK NAAR DE VLUCHTSTROOK. HACHELIJK EN ERG SMAL DAAR. LICHTE PANIEK, WANT ZE PASSEREN JE RAKELINGS EN IN ZIJSPIEGEL KWAM ER EEN GEDEELTELIJK OP MIJN STROOK AANSTORMEN. KENNELIJK MET WAT ANDERS BEZIG GAF NOG NET OP TIJD EEN RUK AAN ZIJN STUUR ANDERS WAS HET SLECHT AFGELOPEN. IN PANIEK WEER STARTEN, GEWOON WEER LOPEN EN VERDER RIJDEN. FLUKS BENZINE GETANKT MAAR NOG ZO´N 13 LITER WAS ER AL DUS DAARAAN KAN HET NIET GELEGEN HEBBEN. SINDSDIEN GEEN ENKELE KLACHT MEER. WEL SOMS HET GEVOEL DAT MOTOR OP SNELHEID ERGENS TEGENAAN LEUNT. MOEILIJK TE OMSCHRIJVEN EN MISSCHIEN IS HET MIJN VERBEELDING.
IEMAND IETS SOORTGELIJKS ERVAREN.
DE TIP (INJECTIEHUIS) OOK VOOR MIJ VAN TOEPASSING

ALVAST DANK VOOR LEZEN EN MEEDENKEN.
(EN ALEX b EXCUUS VOOR HET MEELIFTEN IN JOUW TOPIC) :oops:

ook op de snelweg, hogere toeren dus rijd hij perfect.

iemand die hier de oorzaak van weet?

aad
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep06, 2008 6:28:24 PM

Schokkende motor

Post by aad »

Nog even nadenkend over het schokken.
Ik heb iets soortgelijks ervaren met heftiger reacties 'out of the blue' in het motorgedrag.
Uitlezen van het geheugen en diagnoseapparatuur leverde niets op.
De oorzaak uiteindelijk toch gevonden. Het bleek een lekkende (noem je dat zo?) bougie. Een scheur in de porceleine isolatiemantel waardoor vonkspanning oversprong o.i.d..Iig niet op de plek waar het nodig was. Weinig km´s maar kennelijk toch mogelijk. Materiaalspanning en grote temperatuurverschillen denk ik.

Misschien heb je er voordeel van.
Groet

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

donderdag avond ga ik eerst het injectiehuis even grondig reinigen iedergeval, daarna even verder kijken.

indien een bougie of bougiekabel 'lekt' zou hij toch ook onregelmatig stationair moeten draaien denk ik dan toch?

aad
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep06, 2008 6:28:24 PM

Post by aad »

AlexB wrote:donderdag avond ga ik eerst het injectiehuis even grondig reinigen iedergeval, daarna even verder kijken.

indien een bougie of bougiekabel 'lekt' zou hij toch ook onregelmatig stationair moeten draaien denk ik dan toch?
Lijkt logisch, maar zo werkte hij in mijn geval niet. Starten en rijden, soms hikken en dan weer niet. Link want er zit zo iemand binnen zonder kloppen, omdat hij/zij abrupt inhoudt en stottert.

Hoe je een bougie controleert op lekken zou ik je niet kunnen zeggen. Ik meen iets van overslag te hebben opgevangen, lijkt mij het weglekken van de stroomimpuls naar massa oid.
Wiet het weet mag het zeggen.

Ben wel benieuwd hoe het met je injectiehuis afloopt. Laat het me weten, want ik schreef over een duistere motoruitval en dat wil ik liever niet meer hebben.

suc6

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Bougie die lekt: wacht tot het donker is en trek de motorkap open terwijl de motor draait. Het moet donker zijn, geen dansende lichtjes :)

11iTGE
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonApr12, 2010 2:02:37 PM
Location: Rosmalen
Contact:

Post by 11iTGE »

bokken en lastig lopen heb ik ook gehad, injectie reiniger erin gegooit probleem weg, loopt weer als n zonnetje en weer een beetje "feller". Ook je tank niet helemaal leeg rijden helpt ;)
voorheen bekend als "AphexTwiins"

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

vanavond het injectiehuis gereinigd, zag er allemaal schoon uit, geen vuil te bekenen.
echter is het probleem nog niet verholpen.

verder zoeken maarweer. :roll:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Pak andere bougiekabels, had ik ook ooit met m'n First... Stationair normaal, maar bij gas af en toe rariteiten, niet normaal! 't Was toch een type 2? Misschien heb ik nog wel wat liggen (maar niet met zekerheid trouwens)...
Image

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

zou kunnen inderdaad.
net ook nog even gekeken in het donker onder de kap, beetje gas gegeven maar zie geen vonkjes overspringen of iets.

het is inderdaad een type 2, betreft een 1.0 furore.

als jij wat hebt liggen los zou dat even uit te wisselen zijn eventueel.
dan kan ik dat ook uitsluiten.

volgens mij woon je aardig in de buurt :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ja, ik woon erg dicht in de buurt :-P.

Misschien liggen er nog bougiekabels van Degene in m'n opslag, maar daar zou ik even voor moeten sprokkelen. Mocht dat namelijk niet zo zijn kan ik je niet echt helpen, heb zelf voornamelijk spullen voor een GTI MultiPoint en die hebben weer andere bougiekabels :-P. Wat in wel gewoon kan doen is de kabels doormeten op massa.
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Je kunt GTI/1.1/1.4 bougiekabels met DIS gewoon uitwisselen hoor.
Altijd meer PK's dan jou!

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ah, had eens begrepen dat je andere bougiekabels nodig had. In dat geval mag je best mijn blauwe kabeltjes lenen hoor ;-).
Image

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

lijkt er toch inderdaad op dat het iets met de vonk is.

als hij schokt hoor je ook plofjes in de uitlaat.
net of de vonk even wegvalt en terugkomt waardoor dus een plofje ontstaat??

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

lijkt er toch inderdaad op dat het iets met de vonk is.

als hij schokt hoor je ook plofjes in de uitlaat.
net of de vonk even wegvalt en terugkomt waardoor dus een plofje ontstaat??

Post Reply