Verschillen K2A en K2B

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Verschillen K2A en K2B

Post by ax_crosser »

Weet er iemand wat precies de verschillen zijn tussen een K2A en K2B blokje?

We hebben hier namelijk van beide een exemplaar liggen, en zien niet direct verschil.

Volgens Autodata is er wel degelijk een verschil. Voorontsteking bijvoorbeeld:
K2A: 8°
K2B: 4°

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Verschillen K2A en K2B

Post by Henk Bats »

ax_crosser wrote:Weet er iemand wat precies de verschillen zijn tussen een K2A en K2B blokje?

We hebben hier namelijk van beide een exemplaar liggen, en zien niet direct verschil.

Volgens Autodata is er wel degelijk een verschil. Voorontsteking bijvoorbeeld:
K2A: 8°
K2B: 4°
De K2B is in Nederland en Duitsland geleverd en voldeed aan de in Nederland geldende S6 norm (gereduceerde uitstoot schadelijke stoffen).

Verder is ook de ontstekingsunit gewijzigd ander karakteristiek van de vacuumvervroeging.

En een carb van een K2B blok is voorzien van een gasklepvertrager met de benodigde modulator en tankje met magneetklep.

Ik ben zelf in het bezit van een GT carb met een K2B blok.

Momenteel lukt het me niet om de verschillen exact aan te geven, maar mocht je meer willen weten laat maar even wat weten.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Re: Verschillen K2A en K2B

Post by ax_crosser »

Henk Bats wrote: ...Verder is ook de ontstekingsunit gewijzigd ander karakteristiek van de vacuumvervroeging.
Zijn de verschillen te herkennen aan een nummerreeks, uiterlijke kenmerken,...?
Henk Bats wrote: En een carb van een K2B blok is voorzien van een gasklepvertrager met de benodigde modulator en tankje met magneetklep.
Groetjes, Henk
Ik denk dat ik van beide types wel een exemplaar heb. Ik zal er eens foto's van maken en ze u bezorgen (pm ff mailadres). Kan je dan op foto proberen aangeven welke nu bij A of B hoort, en waar het verschil hem juist in zit?


Hoe meer info hoe liever: ik zou graag de exacte verschillen weten...

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Verschillen K2A en K2B

Post by Henk Bats »

ax_crosser wrote:
Henk Bats wrote: ...Verder is ook de ontstekingsunit gewijzigd ander karakteristiek van de vacuumvervroeging.
Zijn de verschillen te herkennen aan een nummerreeks, uiterlijke kenmerken,...?
Henk Bats wrote: En een carb van een K2B blok is voorzien van een gasklepvertrager met de benodigde modulator en tankje met magneetklep.
Groetjes, Henk
Ik denk dat ik van beide types wel een exemplaar heb. Ik zal er eens foto's van maken en ze u bezorgen (pm ff mailadres). Kan je dan op foto proberen aangeven welke nu bij A of B hoort, en waar het verschil hem juist in zit?


Hoe meer info hoe liever: ik zou graag de exacte verschillen weten...
Als ik even tijd kan vinden zal ik de delen in het werkplaatshandboek proberen in te scannen welke betrekking hebben op het K2A / K2B verschil.

Pb maar vast wat gegevens helaas het ik vanavond geen tijd meer maar zal kijke of her morgenavond lukt.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Re: Verschillen K2A en K2B

Post by ax_crosser »

Henk Bats wrote: Als ik even tijd kan vinden zal ik de delen in het werkplaatshandboek proberen in te scannen welke betrekking hebben op het K2A / K2B verschil.

Pb maar vast wat gegevens helaas het ik vanavond geen tijd meer maar zal kijke of her morgenavond lukt.

Groetjes, Henk
Geen stress, ik zal ook pas morgen foto's kunnen maken.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ken ook de echte specifieke verschillen niet.

In Nigel lag oorspronkelijk een K2B blok, het onderblok daarvan is naar q01z gegaan uiteindelijk.
Nu ligt er een K2A onderblok in (met de (TU2)J2-kop) en heb destijds wel in een afstelboekje gekeken en zag toen ook e.e.a. aan verschillen die we nodig hadden voor het uiteindelijk afstellen van het oorspronkelijke K2B blok toen de Kent-Cams nokkenas en het K&N filter met grotere sproeier gemonteerd waren.
Meen me te herinneren dat de K2B voor een iets hoger max. toerental bedoeld is, maar weet verder niet meer exact hoe en wat.
Grappig was wel dat bij de AX GT in dat afstelboekje enkel de K2A gemeld werd, de K2B vond ik daarna alsnog terug bij de (slechts kort geleverde, 1988?) Peugeot 205 1.4 GT.
Leek erop dat PSA/Citroën die blokken door elkaar heen inbouwde afhankelijk van beschikbaarheid.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

2Black wrote:Ken ook de echte specifieke verschillen niet.

In Nigel lag oorspronkelijk een K2B blok, het onderblok daarvan is naar q01z gegaan uiteindelijk.
Nu ligt er een K2A onderblok in (met de (TU2)J2-kop) en heb destijds wel in een afstelboekje gekeken en zag toen ook e.e.a. aan verschillen die we nodig hadden voor het uiteindelijk afstellen van het oorspronkelijke K2B blok toen de Kent-Cams nokkenas en het K&N filter met grotere sproeier gemonteerd waren.
Meen me te herinneren dat de K2B voor een iets hoger max. toerental bedoeld is, maar weet verder niet meer exact hoe en wat.
Grappig was wel dat bij de AX GT in dat afstelboekje enkel de K2A gemeld werd, de K2B vond ik daarna alsnog terug bij de (slechts kort geleverde, 1988?) Peugeot 205 1.4 GT.
Leek erop dat PSA/Citroën die blokken door elkaar heen inbouwde afhankelijk van beschikbaarheid.
GT Carb is in NL en DE geleverd met schone motor (S6) vanaf juni 1988 de K2B dus.

Eerste verschil wat opvalt in de Technische Mededeling van juni 1988 is:

- de prestaties van de K2B zijn iets slechter dan de K2A (b.v. 0-100km/h 9,3 sec voor de K2A en 9,6 sec voor de K2B
- 97 RON voor de A en 95 RON voor de B

- de sproeier bezetting in de carb is bij bijde verschillend

- het stationaire toerental ligt voor de B 100 t/min hoger

- gewijzigde vacumvervroegingskromme voor de A is dat D041 en voor de B is het D039 geworden
- ontstekingstijdstip voor de A is 8 graden bij 750 t/min met losgenomen vacuumslang en voor de B is dat 4 graden bij nu 850 t/min en ook uiteraard met losgenomen vacuumslang

Het opvallende verschil is dat er bij de K2B tegen het rechterbinnenscherm 2 elektroklepjes en een klein vacuumtankje zijn gemonteerd en aan de andere kant bij de linker voorpoot 2 modulators zijn geplaatst.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Henk Bats wrote: Het opvallende verschil is dat er bij de K2B tegen het rechterbinnenscherm 2 elektroklepjes en een klein vacuumtankje zijn gemonteerd en aan de andere kant bij de linker voorpoot 2 modulators zijn geplaatst.
Ha ha...
Ja en die hele milieu-zooi kun je er ook gewoon afgooien. En dan haal je de emissie norm ook gewoon als je de boel netjes aan de 4-gastester afstelt...
En dan loopt het net dat kleine beetje mooier... bleek bij Nigel toen Nard dus alle 'milieu reut' (zoals hij dat noemde) had weggesnoeid.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die milieu rommel heb ik hier nog wel allemaal liggen.. wat dus ook wil zeggen dat ik het destijds niet gemonteerd had :D

overigens, het K2B blok waar we Collin en AX_crosser het over hebben, is dezelfde, die is via mij naar Belgie verhuist
Image

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

q01z wrote:overigens, het K2B blok waar we Collin en AX_crosser het over hebben, is dezelfde, die is via mij naar Belgie verhuist
het heeft ondertussen de geest gegeven... koppakking is erdoor gevlogen (rij nu met een ander blokje, maar heb nog K2B liggen).

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

Henk Bats wrote: - de sproeier bezetting in de carb is bij bijde verschillend
Iemand die weet wat de originele bezetting voor A en B is?

Henk Bats wrote: - gewijzigde vacumvervroegingskromme voor de A is dat D041 en voor de B is het D039 geworden
Dit zijn gewoon verschillende ontstekingen (stroomverdelers) dan?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ax_crosser wrote:
Henk Bats wrote: - de sproeier bezetting in de carb is bij bijde verschillend
Iemand die weet wat de originele bezetting voor A en B is?

Henk Bats wrote: - gewijzigde vacumvervroegingskromme voor de A is dat D041 en voor de B is het D039 geworden
Dit zijn gewoon verschillende ontstekingen (stroomverdelers) dan?
Ik zal proberen vanavond de betreffende pagina's in te scannen zodat je een duidelijk beeld krijgt.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply