Accu, buitenspiegels en dynamo vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Accu, buitenspiegels en dynamo vervangen

Post by B3rt »

Het is zover, de accu heeft het loodje gelegd. Het waarschuwingslampje brandde al telkens zwakjes als ik reed, toch maar wat beter luisteren naar de waarschuwingen. :(
Ik ga dus de accu vervangen, maar heb het nog niet eerder gedaan.
Ik heb al in het instructieboekje gezien dat je eerst de min-pool los moet maken, en bij het aansluiten is het juist andersom.
Is het lastig de oude los te maken (hoe zit ie vast?) en waar moet ik zoal op letten?
Ik denk dat ik maar even bij de Halfords een accu haal, of is dat een slecht idee :?:
Last edited by B3rt on FriMay28, 2004 6:00:40 PM, edited 2 times in total.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Accu loshalen kan vervelend zijn als hij gelekt heeft, aan de achterzijde van de accu zit een moertje die moet los.
Als de accu dus gelekt heeft is die helemaal veroest, is dat het geval spuit er dan WD40 op en laat dat een paar uur weken.
Dan het moertje eraf proberen te draaien, als het echt beroert is breekt deze af en dan moet je andere manier vinden om je nieuwe accu weer vast te zetten.

Let bij de aanschaf van een nieuwe accu erop dat je een neemt met een dunne rand aan de onderkant, anders zal hij niet passen.
Die accu's van de halfords zijn wel ok ja.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Accu vervangen

Post by Eric Vertogen »

B3rt wrote:Het is zover, de accu heeft het loodje gelegd. Het waarschuwingslampje brandde al telkens zwakjes als ik reed, toch maar wat beter luisteren naar de waarschuwingen. :(
Ik ga dus de accu vervangen


Als het waarschuwingslampje brandt, wil dit normaliter zeggen dat de accu niet goed wordt bijgeladen. M.a.w. ligt het wel aan de accu? Is het misschien de dynamo?

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Dat waarschuwingslampje geeft toch aan dat de spanning aan de lage kant is? Als de accu tegen zijn einde aanloopt vergt het starten natuurlijk veel van dat ding. Als ik een stuk over de snelweg had gereden, ging het lampje wel weer uit, wat er volgens mij op duidt, dat het bijladen nog wel ging.
Maar gisteren heb ik een paar korte stukjes in het donker gereden, dus het starten in combinatie met de verlichting werd teveel voor de accu.

Ik geloof dat de Halfords 544 059 wel moet passen.
De auto staat trouwens op een rotplek, vandalen hebben vannacht de achterruitenwisser al verbogen. Welke nummer moersleutel heb ik trouwens nodig?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

B3rt wrote:Dat waarschuwingslampje geeft toch aan dat de spanning aan de lage kant is? Als de accu tegen zijn einde aanloopt vergt het starten natuurlijk veel van dat ding. Als ik een stuk over de snelweg had gereden, ging het lampje wel weer uit, wat er volgens mij op duidt, dat het bijladen nog wel ging.
Maar gisteren heb ik een paar korte stukjes in het donker gereden, dus het starten in combinatie met de verlichting werd teveel voor de accu.

Ik geloof dat de Halfords 544 059 wel moet passen.
De auto staat trouwens op een rotplek, vandalen hebben vannacht de achterruitenwisser al verbogen. Welke nummer moersleutel heb ik trouwens nodig?



makkelijkst pijpsleutel of een lang tussenstuk op de ratel 10 als ik me niet vergis anders 13
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

B3rt wrote:Dat waarschuwingslampje geeft toch aan dat de spanning aan de lage kant is?


Klopt idd, wanneer de accu onder het minimum voltage stroom levert gaat dat lampje branden.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Yup, het was de accu. Het bleek dat de vorige er al minimaal 8 :!: jaar inzat. De auto start nu akelig goed en geen rood lampje meer. Bovendien loopt de motor soepeler, of verbeeld ik me dat?
Hartelijk dank voor de tips, dankzij jullie had ik ook maar een moersleutel maatje 13 (Halfords-verkoper wist zowaar de juiste maat!) gekocht. Ondanks dat het geen ideaal gereedschap was vanwege de krappe ruimte, had ik de accu in een half uurtje vervangen.
Helaas is niet alleen de achterruitenwisser gesneuveld; ook de beide buitenspiegels zijn vernield door de vandaaltjes :evil: . Waarschijnlijk waren het Utrechtsupporters die huiswaarts keerden van het bekerfestijn. Nog een geluk dat ze de rest van de auto niet hebben beschadigd. Het omhulsel van de spiegels is nog wel intact. Kan ik er nieuw spiegelglas in laten zetten, of moeten de spiegels helemaal vervangen worden? Ik weet niet hoe ze bevestigd zitten, lijkt erop dat ze vastgesmolten zaten.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Mijn spiegels zaten vast met 2 schroeven (ieder) Je moet ze binnenuit losschroeven met dopje 10. (eerst ff dat plastic 3hoekje achter het verstelhendeltje losmaken)

Het is wel mogelijk om de spiegel alleen te vervangen (lijmen) maar volgens mij kun je net zo makkelijk 2 nieuwe halen op de sloop. Zou ook niet echt weten waar je die spiegels vandaan kunt halen...

Succes!
Image

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

als je alleen het buitenste kan loshalen(dat wat aan de buitenkant van de auto zit) heb ik nog wel 2 spiegels, maar een kun je niet meer vanuit de binnekant verstellen
ze zitten nog wel aan een deur vast maar dat zal ik dan wel even kijken of het me lukt met loshalen, anders vraag ik hier hulp :)
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Ik ben zo vrij geweest de topicnaam aan te passen :wink: .
Ik heb gelukkig al het belangrijkste onderdeel gevonden op de dichtstbijzijnde sloop: de linkerbuitenspiegel :D .
Ga vanavond proberen hem erin te zetten. Als ik het goed begrepen heb, kan ik dat driehoekig klepje gewoon loswrikken aan de binnenkant en vervolgens 2 schroefjes maatje 10 losdraaien.
Hoop dat het echt zo eenvoudig is. Moet ik alleen nog een rechterbuitenspiegel scoren en een achterruitenwisser, hoewel ik dat laatste niet zo noodzakelijk vind.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

let ff goed op dat die schroefjes niet in de deur vallen, anders moet je je flessenhouder in de deur er weer uit gaan halen om bij die schroefjes te komen.

suc6
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

volgens mij was het boutje 8 of 7 een dopsleuteltje maakt het werk een stuk handiger

de omschrijving van plaatsen klopt in ieder geval
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

En de sloop bleek ook nog eens een splinternieuwe ongebruikte :!: rechterbuitenspiegel te hebben. Hoe ze daar aan zijn gekomen weet ik ook niet. Het is in ieder geval dopsleutel 7 die ik nodig heb. Morgen gelijk maar een kopen. Een magnetische zou handig, want de kans is redelijk groot dat ie in de deur valt.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik begrijp aan je reacties dat je heel weinig gereedschap hebt?

Wees slim en koop direct een koffer met een aantal steeksleutels en dop/moersleutels! :D

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Ik heb inmiddels al een heel handig dopsleutel-setje op de kop getikt. Helaas kreeg ik er de linkerbuitenspiegel niet mee af, ik had de spiegel een keer heb laten vervangen door een beungarage, die hem vastgeschroefd had met een veel te dikke kruiskopschroef. :? Maar met het betere sloopwerk kreeg ik hem er toch af. Helaas past de spiegel niet goed; het driehoekig plaatje heeft een iets andere vorm waardoor er een kier van een centimeter met de carosserie zit. Zou het een spiegel van een 5-deurs zijn? (het schijnt dat die anders van vorm zijn). De rechterspiegel past wel perfect.
Maar nog wat, het blijkt toch dat de dynamo het niet doet; het rode accu-lampje brandt weer. Ik ga nog even een tip uitproberen; een paar kleine hamertikjes willen er nog wel eens voor zorgen dat vastgelopen koolstofborstels weer losschieten. Maar ik ga toch maar vast op zoek naar een andere dynamo.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

B3rt wrote:Ik heb inmiddels al een heel handig dopsleutel-setje op de kop getikt. Helaas kreeg ik er de linkerbuitenspiegel niet mee af, ik had de spiegel een keer heb laten vervangen door een beungarage, die hem vastgeschroefd had met een veel te dikke kruiskopschroef. :? Maar met het betere sloopwerk kreeg ik hem er toch af. Helaas past de spiegel niet goed; het driehoekig plaatje heeft een iets andere vorm waardoor er een kier van een centimeter met de carosserie zit. Zou het een spiegel van een 5-deurs zijn? (het schijnt dat die anders van vorm zijn). De rechterspiegel past wel perfect.
Maar nog wat, het blijkt toch dat de dynamo het niet doet; het rode accu-lampje brandt weer. Ik ga nog even een tip uitproberen; een paar kleine hamertikjes willen er nog wel eens voor zorgen dat vastgelopen koolstofborstels weer losschieten. Maar ik ga toch maar vast op zoek naar een andere dynamo.



is je Vsnaar nog wel goed gespannen?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Jawel, de V-snaar zit er perfect op. Op de sloop ( ik kom er nu bijna dagelijks :wink: ) hadden ze nog een dynamo liggen voor 30 euro. Het ding monteren lijkt me ook niet moelijk.

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Post by B3rt »

Correctie, dynamo vervangen is wel moeilijk. De oude krijg ik er niet uit.
De bovenste schroef is zo lang dat hij tegen een opstaand randje van de carosserie komt. Als het motorblok een halve centimeter hoger had gehangen, was er geen probleem geweest. Nu zijn er 2 mogelijkheden, een klein gaatje boren in dat opstaande randje, of het hele motorblok loshalen. Ik laat dat maar aan de erkende bovag-garage over.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat lijkt me idd een verstandige oplossing! :P
ik heb daar ook al es naar gekeken bij iemand.. zijn dynamo was niet zo best meer, maar daar ben ik om dezelfde reden niet aan begonnen. De garage is er wel lang aan bezig geweest!
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Weet je hoe ze dat doen bij de garage? Ze pakken een grote hamer en slaan dat randje om. Dan kan de bout er wel uit. Kan je net zo goed zelf doen dus
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply