TRS ECU lampje brand niet bij starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

TRS ECU lampje brand niet bij starten

Post by Pgoddijn »

Een paar uur geleden geprobeerd de TRS te starten, maar helaas... Motor draait rond maar aanslaan, ho maar.

Ook brand het ECU lampje niet voor het starten. Als ik de ECU probeer uit te lezen gaat het lampje wel aan maar het uitleesproces wordt niet gestart.

ECU kapot? Kabelboom gaar?

Heb de ECU opengemaakt maar geen geplofte condensatoren e.d.


Help?
Last edited by Pgoddijn on WedJan20, 2010 3:20:14 AM, edited 1 time in total.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik zou beginnen bij de basics, om iets simpels uit te sluiten...

Is er vonk? Is er benzine?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lijkt mij brandstof,

maar doe idd routine check
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Wel vonk, geen benzine... Wordt dat niet geregeld door de ECU dan?

Ook nog geconstateerd: ECU loshalen, contact op stand twee en dan het diagnosekabeltje op de massa drukken, dan gaat het lampje ook gewoon branden, ondanks dat er geen ECU aangesloten zit :?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ff zoek functie gebruiken peter
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

benzinepomp?

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Voor de duidelijkheid: Het ECU lampje gaat dus niet aan voor de start! Ook was de benzinetoevoer ook normaal, de TRS kwam uit Weesp hier naartoe gereden.

Het stekkertje zit nog gewoon vast, zit zo'n plank onder het dashboard (type 1 hè ;-)).
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

dus bij contact hoor je "zooeem", en gutst benzine uit de toevoer naar injectiehuis?

en als je start zie je geen benzine in het injectiehuis (dopje eraf)?
dan misschien stappenmotor... die moet je ook horen klik-klik-klik bij contact (moet je er wel dichtbij staan).

(ecu's gaan niet zo snel dood)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Flinke kabelbreuk. Stekker op m'n injectiehuis is sowieso ooit eens opengehaald en later dichtgekit. Als ik de boel doormeet (op standje weerstand) naar de ECU stekker krijg ik met de groene kabel op twee punten uitslag, maar op 1 punt zwak...

Halve kabelboom omhulzing losgetrokken, klooien met de draadjes en ineens gewoon benzinetoevoer en starten! Maar nog steeds geen ECU lampje bij contact...

Ander keertje verder kijken en de topicnaam wijzigen.

Een ding is dan weer wel duidelijk: Brandstofpomp wordt dus WEL aangestuurd door de ECU!

-EDIT-

@Q01z:
Kan zoeken wat ik wil, kan maar 1 overeenkomstig ding vinden maar daar kreeg de hele ECU geen stroom meer en dat was type 2. En toen dat weer werkte deed het lampje het weer gewoon, hier nog steeds niet :-(...
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19456
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Misschien is het lampje van je dash kapot. Je weet maar nooit. :wink:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Je hebt de verkeerde auto gekocht, je had een carb-dingesten moeten hebben... :lol:
Ik heb in 'Pino' namelijk hetzelfde probleem:
bij contact omdraaien hoor ik géén benzinepomp-bzzzt, geen stappenmotor-klikkerdeklik en gaat er geen ECU-lampje branden op het dashboard.
Weet je wat het rare dan wel is? ze start gewoon...



;)
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Losroyos wrote:Misschien is het lampje van je dash kapot. Je weet maar nooit. :wink:
Waarom gaat ie dan wel branden bij uitlezen en als je dat contactje tegen massa houdt zonder ECU? ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Zelfde probleem gehad hier...

Na het doorfikken en herstellen van de kabelboom...

Toen bleek dat de stekker op de bobine niet goed contact maakte waardoor de ECU geen spanning had en de benzinepomp niet aanstuurde...

Oplossing: contactspray onder de motorkap?
Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Kijk, aan Johannus heb ik dus wel wat (al was dat al de volgende stap, met veel tegenzin...) ;-)!
Het is een contactstoornis, maar ben nog niet bij de bobine gaan kijken eigenlijk. Wil dat nog wel even onderzoeken, maar hij staat weer in Weesp. Gaan we een weekend of iets voor uittrekken.

Pascal, misschien had ik een carb wel heel leuk gevonden, maar als de ECU naar behoren werkt sloopt de persoon die erin rijdt de auto niet, carb kan ze blijkbaar niet mee rijden (Elmo vond haar bijvoorbeeld helemaaaal niet aardig)!

Lampje is natuurlijk niet kapot, maar ik snap nog niet helemaal waarom het lampje wel aan gaat als ik het diagnose stekkertje aan de massa hang. Lijkt me wel dat dit hoort, maar goed.

Vermoeden, graag bevestiging:

ECU lampje in dashboard wordt direct aangestuurd door de ECU. En halverwege de draad zit die diagnosestekker eraan.
De reden dat het lampje bij mij dus niet meer werkt is omdat de draad richting dashboardlampje kapot is, en al voordat deze bij de diagnosestekker komt.

Logisch?
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Pgoddijn wrote:Vermoeden, graag bevestiging:

ECU lampje in dashboard wordt direct aangestuurd door de ECU. En halverwege de draad zit die diagnosestekker eraan.
De reden dat het lampje bij mij dus niet meer werkt is omdat de draad richting dashboardlampje kapot is, en al voordat deze bij de diagnosestekker komt.

Logisch?
Vermoeden niet bevestigd...
Niet logisch ;)

Lampje heeft aan de ene kant standaard +12V en aan de andere kant zweeft ie... als de andere kant dan naar aarde wordt getrokken, alleen dan brand het lampje...

Het naar aarde trekken van het lampje kan ofwel door een aarde signaal van de ECU ofwel door de diagnose stekker aan aarde te hangen.

Op de ECU is dit 1 pin, waarbij als deze extern (bij de stekker dus) aan aarde wordt gehangen de ECU dit kan detecteren en in debug-mode komt (het zogenaamde uitlezen)

Daarom moet je na 3 seconden de diagnose stekker ook van aarde afhalen bij het uitlezen, anders blijft het lampje dus aan aarde door je draad en blijft ie branden en dus zie je geen code...
Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Hmm, niet helemaal duidelijk. Waar zit het diagnostekkertje dan precies aan vast? Had de indruk dat ie tussen het lampje en de ECU zou zitten, maar als + vanaf het lampje komt en dan massa zou krijgen door de diagnosestekker loopt het natuurlijk nooit via de ECU.

Maakt ook niet uit, ik ga dat hele draadschema ondersteboven gooien en dan nog eens flink goed kijken hoe het zou moeten zitten...

Momenteel rijdt ie gewoon, binnenkort eens kijken als ie niet nodig is. Dan maar even geen ECU lampje (hoewel dat toch wel een fijne gedacht is natuurlijk :-P).

Dank Johannus (en de rest natuurlijk ;-))!
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

mooi ie in ieder geval rijdt...

ik ben daar toen ook heel lang mee aan het klooien geweest en toen had ik dat schema echt helemaal in mijn hoofd ziten aan het eind ;)

maar nu twijfel ik toch weer even omdat het wat langer geleden is...

Het is toch wel een bosch 2.2 systeem he?

want dan zou volgens het schema:

De teststekker de aarde moeten verbinden aan pin 6 op de ECU (en dat klopt ook 100% zeker, die heb ik namelijk nagemeten dat weet ik nog)

En het lampje zit aan pin 22, waarbij pin 22 het lampje naar aarde trekt en het lampje aan de andere kant constant 12v heeft staan.

maar toch kan ik mij herinneren dat het lampje ook bij mij toch kan branden als er geen ECU aanwezig is...
Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Juist, Weet niet welk type Bosch het is, maar hier het nummer:

0 280 000 752

Misschien een standaard systeem, misschien weer een apart geval? Heb hem in ieder geval uit elkaar gehad en even wat contactpunten schoon gemaakt, maar geen geplofte condensatoren en dergelijke...

TRS is uit '90. Da's ongeveer alles wat ik er over kan zeggen :?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De 0 280 000 752 is een Bosch MA2.2 voor een 1.4i motor. :)
Is gewoon een standaard ECU.

De ECU stuurt het motor-lampje aan via pin 22.
Even de stekker van de ECU los trekken en meten of er tussen pin 22 van de stekker en pin 2 van de diagnose-stekker een verbinding is. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Marco, je bent weer eens een held ;-)! Begint hier net te sneeuwen :evil: maar zal er eens de multimeter op zetten, en hopelijk snel!

Kan er iemand nog wat aan het weer doen? Wordt er niet goed van. Was eindelijk een beetje droog enzo, krijgen we dit weer weer :-(
Image

Post Reply