TRS ECU lampje brand niet bij starten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
TRS ECU lampje brand niet bij starten
Een paar uur geleden geprobeerd de TRS te starten, maar helaas... Motor draait rond maar aanslaan, ho maar.
Ook brand het ECU lampje niet voor het starten. Als ik de ECU probeer uit te lezen gaat het lampje wel aan maar het uitleesproces wordt niet gestart.
ECU kapot? Kabelboom gaar?
Heb de ECU opengemaakt maar geen geplofte condensatoren e.d.
Help?
Ook brand het ECU lampje niet voor het starten. Als ik de ECU probeer uit te lezen gaat het lampje wel aan maar het uitleesproces wordt niet gestart.
ECU kapot? Kabelboom gaar?
Heb de ECU opengemaakt maar geen geplofte condensatoren e.d.
Help?
Last edited by Pgoddijn on WedJan20, 2010 3:20:14 AM, edited 1 time in total.
Flinke kabelbreuk. Stekker op m'n injectiehuis is sowieso ooit eens opengehaald en later dichtgekit. Als ik de boel doormeet (op standje weerstand) naar de ECU stekker krijg ik met de groene kabel op twee punten uitslag, maar op 1 punt zwak...
Halve kabelboom omhulzing losgetrokken, klooien met de draadjes en ineens gewoon benzinetoevoer en starten! Maar nog steeds geen ECU lampje bij contact...
Ander keertje verder kijken en de topicnaam wijzigen.
Een ding is dan weer wel duidelijk: Brandstofpomp wordt dus WEL aangestuurd door de ECU!
-EDIT-
@Q01z:
Kan zoeken wat ik wil, kan maar 1 overeenkomstig ding vinden maar daar kreeg de hele ECU geen stroom meer en dat was type 2. En toen dat weer werkte deed het lampje het weer gewoon, hier nog steeds niet ...
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19456
Halve kabelboom omhulzing losgetrokken, klooien met de draadjes en ineens gewoon benzinetoevoer en starten! Maar nog steeds geen ECU lampje bij contact...
Ander keertje verder kijken en de topicnaam wijzigen.
Een ding is dan weer wel duidelijk: Brandstofpomp wordt dus WEL aangestuurd door de ECU!
-EDIT-
@Q01z:
Kan zoeken wat ik wil, kan maar 1 overeenkomstig ding vinden maar daar kreeg de hele ECU geen stroom meer en dat was type 2. En toen dat weer werkte deed het lampje het weer gewoon, hier nog steeds niet ...
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19456
Je hebt de verkeerde auto gekocht, je had een carb-dingesten moeten hebben...
Ik heb in 'Pino' namelijk hetzelfde probleem:
bij contact omdraaien hoor ik géén benzinepomp-bzzzt, geen stappenmotor-klikkerdeklik en gaat er geen ECU-lampje branden op het dashboard.
Weet je wat het rare dan wel is? ze start gewoon...
Ik heb in 'Pino' namelijk hetzelfde probleem:
bij contact omdraaien hoor ik géén benzinepomp-bzzzt, geen stappenmotor-klikkerdeklik en gaat er geen ECU-lampje branden op het dashboard.
Weet je wat het rare dan wel is? ze start gewoon...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Kijk, aan Johannus heb ik dus wel wat (al was dat al de volgende stap, met veel tegenzin...) !
Het is een contactstoornis, maar ben nog niet bij de bobine gaan kijken eigenlijk. Wil dat nog wel even onderzoeken, maar hij staat weer in Weesp. Gaan we een weekend of iets voor uittrekken.
Pascal, misschien had ik een carb wel heel leuk gevonden, maar als de ECU naar behoren werkt sloopt de persoon die erin rijdt de auto niet, carb kan ze blijkbaar niet mee rijden (Elmo vond haar bijvoorbeeld helemaaaal niet aardig)!
Lampje is natuurlijk niet kapot, maar ik snap nog niet helemaal waarom het lampje wel aan gaat als ik het diagnose stekkertje aan de massa hang. Lijkt me wel dat dit hoort, maar goed.
Vermoeden, graag bevestiging:
ECU lampje in dashboard wordt direct aangestuurd door de ECU. En halverwege de draad zit die diagnosestekker eraan.
De reden dat het lampje bij mij dus niet meer werkt is omdat de draad richting dashboardlampje kapot is, en al voordat deze bij de diagnosestekker komt.
Logisch?
Het is een contactstoornis, maar ben nog niet bij de bobine gaan kijken eigenlijk. Wil dat nog wel even onderzoeken, maar hij staat weer in Weesp. Gaan we een weekend of iets voor uittrekken.
Pascal, misschien had ik een carb wel heel leuk gevonden, maar als de ECU naar behoren werkt sloopt de persoon die erin rijdt de auto niet, carb kan ze blijkbaar niet mee rijden (Elmo vond haar bijvoorbeeld helemaaaal niet aardig)!
Lampje is natuurlijk niet kapot, maar ik snap nog niet helemaal waarom het lampje wel aan gaat als ik het diagnose stekkertje aan de massa hang. Lijkt me wel dat dit hoort, maar goed.
Vermoeden, graag bevestiging:
ECU lampje in dashboard wordt direct aangestuurd door de ECU. En halverwege de draad zit die diagnosestekker eraan.
De reden dat het lampje bij mij dus niet meer werkt is omdat de draad richting dashboardlampje kapot is, en al voordat deze bij de diagnosestekker komt.
Logisch?
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Vermoeden niet bevestigd...Pgoddijn wrote:Vermoeden, graag bevestiging:
ECU lampje in dashboard wordt direct aangestuurd door de ECU. En halverwege de draad zit die diagnosestekker eraan.
De reden dat het lampje bij mij dus niet meer werkt is omdat de draad richting dashboardlampje kapot is, en al voordat deze bij de diagnosestekker komt.
Logisch?
Niet logisch
Lampje heeft aan de ene kant standaard +12V en aan de andere kant zweeft ie... als de andere kant dan naar aarde wordt getrokken, alleen dan brand het lampje...
Het naar aarde trekken van het lampje kan ofwel door een aarde signaal van de ECU ofwel door de diagnose stekker aan aarde te hangen.
Op de ECU is dit 1 pin, waarbij als deze extern (bij de stekker dus) aan aarde wordt gehangen de ECU dit kan detecteren en in debug-mode komt (het zogenaamde uitlezen)
Daarom moet je na 3 seconden de diagnose stekker ook van aarde afhalen bij het uitlezen, anders blijft het lampje dus aan aarde door je draad en blijft ie branden en dus zie je geen code...
Hmm, niet helemaal duidelijk. Waar zit het diagnostekkertje dan precies aan vast? Had de indruk dat ie tussen het lampje en de ECU zou zitten, maar als + vanaf het lampje komt en dan massa zou krijgen door de diagnosestekker loopt het natuurlijk nooit via de ECU.
Maakt ook niet uit, ik ga dat hele draadschema ondersteboven gooien en dan nog eens flink goed kijken hoe het zou moeten zitten...
Momenteel rijdt ie gewoon, binnenkort eens kijken als ie niet nodig is. Dan maar even geen ECU lampje (hoewel dat toch wel een fijne gedacht is natuurlijk ).
Dank Johannus (en de rest natuurlijk )!
Maakt ook niet uit, ik ga dat hele draadschema ondersteboven gooien en dan nog eens flink goed kijken hoe het zou moeten zitten...
Momenteel rijdt ie gewoon, binnenkort eens kijken als ie niet nodig is. Dan maar even geen ECU lampje (hoewel dat toch wel een fijne gedacht is natuurlijk ).
Dank Johannus (en de rest natuurlijk )!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
mooi ie in ieder geval rijdt...
ik ben daar toen ook heel lang mee aan het klooien geweest en toen had ik dat schema echt helemaal in mijn hoofd ziten aan het eind
maar nu twijfel ik toch weer even omdat het wat langer geleden is...
Het is toch wel een bosch 2.2 systeem he?
want dan zou volgens het schema:
De teststekker de aarde moeten verbinden aan pin 6 op de ECU (en dat klopt ook 100% zeker, die heb ik namelijk nagemeten dat weet ik nog)
En het lampje zit aan pin 22, waarbij pin 22 het lampje naar aarde trekt en het lampje aan de andere kant constant 12v heeft staan.
maar toch kan ik mij herinneren dat het lampje ook bij mij toch kan branden als er geen ECU aanwezig is...
ik ben daar toen ook heel lang mee aan het klooien geweest en toen had ik dat schema echt helemaal in mijn hoofd ziten aan het eind
maar nu twijfel ik toch weer even omdat het wat langer geleden is...
Het is toch wel een bosch 2.2 systeem he?
want dan zou volgens het schema:
De teststekker de aarde moeten verbinden aan pin 6 op de ECU (en dat klopt ook 100% zeker, die heb ik namelijk nagemeten dat weet ik nog)
En het lampje zit aan pin 22, waarbij pin 22 het lampje naar aarde trekt en het lampje aan de andere kant constant 12v heeft staan.
maar toch kan ik mij herinneren dat het lampje ook bij mij toch kan branden als er geen ECU aanwezig is...
Juist, Weet niet welk type Bosch het is, maar hier het nummer:
0 280 000 752
Misschien een standaard systeem, misschien weer een apart geval? Heb hem in ieder geval uit elkaar gehad en even wat contactpunten schoon gemaakt, maar geen geplofte condensatoren en dergelijke...
TRS is uit '90. Da's ongeveer alles wat ik er over kan zeggen
0 280 000 752
Misschien een standaard systeem, misschien weer een apart geval? Heb hem in ieder geval uit elkaar gehad en even wat contactpunten schoon gemaakt, maar geen geplofte condensatoren en dergelijke...
TRS is uit '90. Da's ongeveer alles wat ik er over kan zeggen
De 0 280 000 752 is een Bosch MA2.2 voor een 1.4i motor.
Is gewoon een standaard ECU.
De ECU stuurt het motor-lampje aan via pin 22.
Even de stekker van de ECU los trekken en meten of er tussen pin 22 van de stekker en pin 2 van de diagnose-stekker een verbinding is.
Is gewoon een standaard ECU.
De ECU stuurt het motor-lampje aan via pin 22.
Even de stekker van de ECU los trekken en meten of er tussen pin 22 van de stekker en pin 2 van de diagnose-stekker een verbinding is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!