Andere motor weer CO te hoog

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Andere motor weer CO te hoog

Post by Mark »

Snap er geen ... meer van. Vorig jaar onwijs gezeik dat ik mijn oude 1.4i blokje niet door de APK kreeg ivm te hoge CO.

Had op den duur geen zin meer om kosten te maken en toen de 1.6i er vroeger ingezet dan gepland. CO was toen perfect.

Jaar later... Weer CO te hoog. Zelfde motor, zelfde (nieuwe kat). Stationair moet 0.5 zijn is 1.2 op toeren moet 0.3 zijn is 0.5

Oftewel niet heel erg te hoog... Maar wat kan dat nou toch zijn iedere keer? Ik rij erg weinig kilometers en alleen korte stukken. Ik heb er een K&N 57i kit opgezet en Denso Iridium bougies. Dit zat er vorig jaar nog niet op.

Heb de lambda vervangen voor 1 die ik nog had liggen. Auto rijd SUPER.
Tinq benzine zit erin... Had beter BP Ultimate ofzo kunnen tanken... Lambda vanavond in de terpetine gezet... Morgenvroeg heet rijden en nog een keer meten.

Viel me op dat me lambda helemaal wit/grijs was. Erg schoon vergeleken met die er nu inzit. Die was toch wel bruin / zwart.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Het oude 1.4 blokje is op zijn sloffen door de apk gegaan, co was uitstekend !
Grijs is toch te schraal ?
De lampda sensor van mijn blok is koffie bruin met aan de puntjes iets grijs, zo kwam hij uit de donor auto en na een paar dagen rijden is hij dat bij mij nu ook.

Draait jou auto soms nog te rijk met keuren omdat hij te koud is ?
Kan je niet eens voor de lol een co meting doen met de uitlaat zoals hij er onder zit bij jou (zonder cat), mischien is je cat de boosdoener, je ecu is hem niet gewent en je cat zal zich niet erg deftig gedragen denk ik na een jaar stil leggen, het is en blijft een gemisch rot ding !?

Sterkte Man !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ga hem morgen ff helemaal heet trappen. Net 10minuten op 5000toeren gereden en dan ruiken je uitlaatgassen heel anders dan dat ie stationair heet wordt.

Blok presteert geweldig. Lijkt mij dat het mengsel dan goed is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik vraag me af mark of je de kleur van de lambda mag gebruiken net als die van een bougie ?
Als dat zo is zou het inhouden dat je lambda veel te heet wordt !?
Ik heb zelf 3 dagen moeten rijden voor dat die rotte geur uit mijn uitlaat weg was na het vernieuwen van de lambda, dus bij jou zal het zeker geen kwaat kunnen die cat even flink heet te rijden, want het is echt bagger wat er in een cat zit !
Maar over dat te hoge co klopt dan niet met je lambda, co geeft aan te veel brandstof en je lambda geeft aan te kort brandstof te hebben ?
Wat voor kleur hebben je bougies, zelfde als Lambda ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik weet niet of het op je auto zit maar ik lees net ergens dat je koolfilter afzuiging defect kan zijn, ik heb wel die stekker aan mijn draadboom, ik weet niet of jij die ook in gebruik had, dit is volgens mij het enige wat is blijven zitten dan bij jou na je motor wissel ?!

Trouwens erg intresant stukje over hoe alles nou eigenlijk werkt en waarom, jawel schijkunde !
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... aatgas.pdf

Ik hoop dat je er wat aan hebt !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Net weer gemeten. Weer te hoog. Met andere Lambda. Stationair was een seconde of 10 goed. Zakte tot 0.2 maar liep daarna weer op. Volgens de Dealer loopt ie te rijk.

De Lambda zit in de spaghetti op 1 cylinder. De draad is tekort voor het gat onderin dat ie ze alle 4 pakt.

Wat zorgt ervoor dat ie te rijk gaat lopen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Mark wrote:Net weer gemeten. Weer te hoog. Met andere Lambda. Stationair was een seconde of 10 goed. Zakte tot 0.2 maar liep daarna weer op. Volgens de Dealer loopt ie te rijk.

De Lambda zit in de spaghetti op 1 cylinder. De draad is tekort voor het gat onderin dat ie ze alle 4 pakt.

Wat zorgt ervoor dat ie te rijk gaat lopen?
Ik zou hem toch maar in dat onderste gat gaan plaatsen. Even kijken of je dat deel van de draadboom waar de lambda op wordt aangesloten iets anders kunt laten lopen.
Image Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bossie wrote:
Mark wrote:Net weer gemeten. Weer te hoog. Met andere Lambda. Stationair was een seconde of 10 goed. Zakte tot 0.2 maar liep daarna weer op. Volgens de Dealer loopt ie te rijk.

De Lambda zit in de spaghetti op 1 cylinder. De draad is tekort voor het gat onderin dat ie ze alle 4 pakt.

Wat zorgt ervoor dat ie te rijk gaat lopen?
Ik zou hem toch maar in dat onderste gat gaan plaatsen. Even kijken of je dat deel van de draadboom waar de lambda op wordt aangesloten iets anders kunt laten lopen.
Mja. De draadboom verleggen gaat niet. Is meteen de dikke boom waar die stekker uitkomt. Hooguit 10cm lang die kabel. Zal wel kabel verlengen worden van de lambda sensor. Zo vaag. Bij een 106 is die lambda kabel maar 38cm lang. Bij een AX / ZX 112cm.

Is een lambda het enige ding wat ervoor zorgt dat de motor te rijk kan gaan lopen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Zover ik heb kunnen vinden is de lambda sensor van al die blokken het zelfde hoor, die van een ax kan zonder problemen op een 106, je stekker kan anders zijn omdat ze die hebben verandert maar de sensor is gelijk gebleven, dit kun je heel makkelijk uitvinden als je zoekt naar een imitatie sensor, zal je zien dat je de zelfde sensor krijgt !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Al gekeken of je damp afzuiging niet stuk is ?
Dan loopt hij ook veel te rijk !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Over 1 cilinder meten is natuurlijk niet goed, beste is over 4 cilinders meten. Er zijn 2 verschillende lengte lambda sensoren, ben ik achter gekomen. Gewoon je huidige netjes verlengen, solderen + krimphoesje en probeer dat eens.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik ben even langs mijn apk meneer geweest vandaag voor je, mijne is weer op de pijnbank geweest voor je, met steen koude motor zat hij stationer op 2.15 en rond 3500 toeren op 0.4, met warme motor zat hij over het hele berijk rond de 0.2-0.3, dus ik heb geen idee waarom dezelfde motor bij jou niet door de co meting kwam !?
Net als wat hierboven al beschreven wordt en wat de apk meneer al aangaf is dat de lambda op alle cilinders moet meten, de ecu weet niet beter namelijk als dat hij daar zit, tevens had je dat spruitstuk ook al op mijn blok zitten vorig jaar, ik heb nu een normaal spruitstuk en hij is goed, ik heb zelfs jou ecu erop, dus als het niet je damp afzuig is blijft het spruitstuk over !

Zie je wel, je had gewoon ook je spruitstuk aan mij moeten verkopen vorig jaar, maar ja weer eigenwijs zijn he ! :D 8)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik heb hetzelfde gezeik gehad met de 106, de lambda zat ook maar op 2 (2 en 3) cilinder in het spaghetti spruitstuk.
je bent handig zat, trek dat spaghetti spruitstuk er eens tussenuit, lambda kabels kan je niet verlengen volgens mij, dan verander je de weerstand.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

De 2 wite draden kan je zo lang maken als je wilt, dat is voorverwarming, de grijse en zwarte kan wel maar zorg dat je een knappe draad gebruikt (ongeveer zelfde diameter) en maak hem niet langer dan nodig.
Tevens alles knap solderen he !
Ik heb nu drie auto's gehad die gezeur hadden met de lambda omdat er voor de lpg installatie een draad bij geknepen was met zoon rood blokje !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Blijft dat raar zeg dat mijn oude blokkie er nu probleemloos doorheen komt. En dat gewoon 2x. Ja dan blijft inderdaad die afzuiging of het spruitstuk over. Maar die gaat toch pas open boven bepaalde snelheid?

Heb nu een nieuwe universele lambda sensor in het onderste gat geplaatst. Maar dan zit ie wel ver weg van de motor.

De draad verlengen veranderd de weerstand? Zal dat zo'n vaart lopen? Heb hem nu 30cm moeten verlengen. Maar wel met origineel lambda draad en meegeleverd systeem om het vast te zetten. Hebben ze bij de dealer niks over gezegd. Die zei gewoon verlengen maar niet solderen. Met vochtwerende klemmen.

Moet straks toch nog even voor me werk naar Utrecht. Pak ik me eigen auto en terug issie dan goed warm. Dan even kijken of ze hem nog een keer kunnen meten.

Valt me wel op dat me uitlaat onwijs rookt. Zit veel vocht in de Devil einddemper en alssie goed heet is gaat dat water verdampen en rookt ie. Gewoon grijs. Koppakking is perfect. Is gewoon water. Maar weet niet of dat ook een meting kan verstoren.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote:Blijft dat raar zeg dat mijn oude blokkie er nu probleemloos doorheen komt. En dat gewoon 2x. Ja dan blijft inderdaad die afzuiging of het spruitstuk over. Maar die gaat toch pas open boven bepaalde snelheid?

Heb nu een nieuwe universele lambda sensor in het onderste gat geplaatst. Maar dan zit ie wel ver weg van de motor.

De draad verlengen veranderd de weerstand? Zal dat zo'n vaart lopen? Heb hem nu 30cm moeten verlengen. Maar wel met origineel lambda draad en meegeleverd systeem om het vast te zetten. Hebben ze bij de dealer niks over gezegd. Die zei gewoon verlengen maar niet solderen. Met vochtwerende klemmen.

Moet straks toch nog even voor me werk naar Utrecht. Pak ik me eigen auto en terug issie dan goed warm. Dan even kijken of ze hem nog een keer kunnen meten.

Valt me wel op dat me uitlaat onwijs rookt. Zit veel vocht in de Devil einddemper en alssie goed heet is gaat dat water verdampen en rookt ie. Gewoon grijs. Koppakking is perfect. Is gewoon water. Maar weet niet of dat ook een meting kan verstoren.
Id Klemmen en krimpfolie. Solderen zorgt voor een hogere overgangsweerstand als er beroerd wordt gesoldeerd. Klemmen hebben dat ook wel maar dat is minder afhankelijk van je kunsten. Ik ben altijd voorstander van koudverbindingen mits met goed gereedschap gemaakt.

Als je deveil dat elke ochtend heeft is dat niet zo goed hoor ;). Kan een lekje zijn in de koppakking wat als hij warm word minder wordt door de uitzetting van de materialen.

Maar hoe loopt die lambda kabel van je? Is nl nogal een gevoelige sensor volgens mij. Als jij die bv naast je ontsteking of dynamo kabels hebt liggen kan de waarde door intereferentie wel eens worden beinvloed ;).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik rij zo weinig kilometers sinds ik in mijn eigen woonplaats werk. Zeg 2x 1.5km op een dag. Die pijp wordt nooit warm. En daarom staat er zoveel vocht in.

Heb nu voor werk kilometers 2 dagen me eigen auto gepakt. 200km gereden. Nu rookt ie niet meer. Gisteravond nieuwe lambda op alle 4 de cylinders gezet. Vandaag na stuk snelweg weer laten meten. CO waarde stationair 0.12 mag 0.5 zijn. Op toeren ook goed. Maar als je dan gas loslaat loopt ie stationair opeens op 0.65 ipv 0.5. En nu is de lambda waarde weer te hoog. 1.08 ofzo.

What the fuck is Lambda waarde eigenlijk. Anyway ben het zat. Maandag mogen ze er zelf naar kijken. Heb gedaan wat ik kon en hij is er bijna. Heb hier geen tijd voor en geen zin meer in. Heb me tijd hard nodig om me huis te verbouwen.

Maandag maar afwachten. Zal wel een bom duiten kosten maar hopelijk kunnen ze het vinden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Aan mijn (AX)lambda zat een enorm stuk kabel, daarmee moet je het wel kunnen redden tot achter het blok? Bij een GTI loopt de kabel achter de motor langs.

Wat voor injectiesysteem gebruik je? Misschien een 3 bar drukregelaar op een 2,5bar ecu?
Altijd meer PK's dan jou!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bas_S wrote:Aan mijn (AX)lambda zat een enorm stuk kabel, daarmee moet je het wel kunnen redden tot achter het blok? Bij een GTI loopt de kabel achter de motor langs.

Wat voor injectiesysteem gebruik je? Misschien een 3 bar drukregelaar op een 2,5bar ecu?
Gebruik het originele Injectie systeem van de Peugeot 106 1.6i 8v 90pk uit 1997. En een brandstofpomp uit een 106 1.4i XSI 95pk uit 1992. Wel een oude pomp maar geen problemen mee. Volgens mij hoort er een 3.5 bar pomp op en zit er nu een 3.0 bar pomp op. Maar dat was vorig jaar ook geen probleem. Brandstof pomp uit een nieuwe 106 moet je flink ombouwen voordat ie in een ax past.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Locked