Ax Vulcano 1.1 inj 1994 start niet meer.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ax Vulcano 1.1 inj 1994 start niet meer.
Hallo trotse ax bezitters,
Na een uurtje in de sneeuw te hebben gereden, heb ik mijn ax even afgespoten. Daarna nog 10 minuten naar huis rijden en hem voor de deur geparkeerd. De volgende dag zou mijn vrouw boodschappen doen maar de ax wilde niet starten. Ik heb er vandaag even een bogie uitgedraaid en kwam (na deze op de juiste wijze op de kop te hebben gelegd) tot de ontdekking dat deze niet vonkt. Het lijkt mij niet dat dit probleem is ontstaan van het afspuiten. Ik heb mij vandaag ingeschreven op dit forum en ben benieuwd naar jullie reacties. In ieder geval goede kerstdagen en gelukkig nieuwjaar.
Groet,
Jeroen
Na een uurtje in de sneeuw te hebben gereden, heb ik mijn ax even afgespoten. Daarna nog 10 minuten naar huis rijden en hem voor de deur geparkeerd. De volgende dag zou mijn vrouw boodschappen doen maar de ax wilde niet starten. Ik heb er vandaag even een bogie uitgedraaid en kwam (na deze op de juiste wijze op de kop te hebben gelegd) tot de ontdekking dat deze niet vonkt. Het lijkt mij niet dat dit probleem is ontstaan van het afspuiten. Ik heb mij vandaag ingeschreven op dit forum en ben benieuwd naar jullie reacties. In ieder geval goede kerstdagen en gelukkig nieuwjaar.
Groet,
Jeroen
voor de rest nog dingen gecontroleerd? geeft accu spanning?
http://home.kpn.nl/pvanrijn/AX/AX10-motorruimte.jpg
En op dit plaatje, de disbobine heeft een aansluiting aan de bovenkant. Ik geloof dat het 1e gele kabeltje aanstuurt voor de "vonk", staat daar stroom op als je start?
(corrigeer me maar als ik 't mis heb, bij verdelerkap-bobine is het de 1e gele in ieder geval)
http://home.kpn.nl/pvanrijn/AX/AX10-motorruimte.jpg
En op dit plaatje, de disbobine heeft een aansluiting aan de bovenkant. Ik geloof dat het 1e gele kabeltje aanstuurt voor de "vonk", staat daar stroom op als je start?
(corrigeer me maar als ik 't mis heb, bij verdelerkap-bobine is het de 1e gele in ieder geval)
Ja; trek de middelste bougiekabel op de verdelerkap los (het andere eind zit aan de bobine).
Steek een schroevendraaier in de losse dop en houdt de steel ongeveer een halve cm van een van de dopmoeren van het kleppendeksel.
Laat een hulp starten en kijk of er vonken getrokken worden tussen schroevendraaiersteel en dopmoer.
Ja? -> bobine goed.
Nee? -> bobine kaduuk of voedingsdraad op bobine ligt los of module kapot.
Steek een schroevendraaier in de losse dop en houdt de steel ongeveer een halve cm van een van de dopmoeren van het kleppendeksel.
Laat een hulp starten en kijk of er vonken getrokken worden tussen schroevendraaiersteel en dopmoer.
Ja? -> bobine goed.
Nee? -> bobine kaduuk of voedingsdraad op bobine ligt los of module kapot.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
't Is een Volcane, hè. Die hebben DIS-ontsteking (per definitie. In NL geleverde Volcane's zijn nooit met andere motoren dan de 1.1i met Magneti Marelli G6.11 ECU en DIS gebouwd!)
Afijn, de motor heeft een Magneti Marelli G6.11 computer en een DIS-bobine. Beiden gaan vrijwel nooit stuk!
Wat nog wel eens een probleem kan zijn is het hoofdrelais (dat grote bruine blok dat onder de ECU-tafel ligt).
Een andere mogelijkheid is dat de BDP-sensor (zit aan de voorkant van de koppelingshuis, dus vrijwel recht achter de motor van de grote fan) overleden is.
Als de ECU daar geen pulsjes van krijgt, weet die niet wanneer 'ie een ontsteekpuls naar de DIS-bobine moet sturen.
Afijn, de motor heeft een Magneti Marelli G6.11 computer en een DIS-bobine. Beiden gaan vrijwel nooit stuk!
Wat nog wel eens een probleem kan zijn is het hoofdrelais (dat grote bruine blok dat onder de ECU-tafel ligt).
Een andere mogelijkheid is dat de BDP-sensor (zit aan de voorkant van de koppelingshuis, dus vrijwel recht achter de motor van de grote fan) overleden is.
Als de ECU daar geen pulsjes van krijgt, weet die niet wanneer 'ie een ontsteekpuls naar de DIS-bobine moet sturen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Yup, dat gaf ik in het ander 'hij doet-ut niet meer'-topic ook al aan:
"Een '93-er 1.0 is een injectie met DIS, ik denk dat de vorst en/of wegenzout de boosdoener is in dit verhaal.
Denk dat je het probleem moet zoeken in je BDP-sensor, omdat die voor-/onderaan het blok zit en dus kwetsbaar is (vlak achter de grille)."
_________________
"Een '93-er 1.0 is een injectie met DIS, ik denk dat de vorst en/of wegenzout de boosdoener is in dit verhaal.
Denk dat je het probleem moet zoeken in je BDP-sensor, omdat die voor-/onderaan het blok zit en dus kwetsbaar is (vlak achter de grille)."
_________________
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Dat klopt. Dat is dezelfde spanning als die naar de brandstofpomp gaat.
Zodra je echt gaat starten komt de spanning weer op die draad terug.
Zodra je echt gaat starten komt de spanning weer op die draad terug.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!