Ik heb onlangs een AX type 1 gekocht, rijdt echt perfect en ik ben ook erg tevreden over de verwarming bij deze temperaturen.
Totdat ik een aantal km heb gereden...
Dan begint ie koude lucht te blazen, wordt na een poosje weer warm, dan weer koud. Niet echt lekker comfortabel.
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
Kachel wordt koud
Moderators: denny, vtspower, webmasters
kachel koud
te weinig koelvloeistof ! 

De kachel zit in het zgn. 'eerste koelcircuit' en staat dus los van thermostaat of radiateur.
Dit gedrag duidt op óf te weinig koelvloeistof óf een luchtbel.
Als je de motorkap opendoet zie je twee koelslangen schuin onder/achter de carburateur/ injectiehuis het dashboard/schutbord ingaan, waarvan de bovenste een ontluchtingsnippel heeft (een soort ventieldopje).
Start de motor en laat hem even iets warm lopen, zet de kachel vol open en draai dit dopje (een paar slagen) los: spuit er een goede straal koelsvloeistof uit dan is de lucht weg, als hij sputtert moet je nog even wachten.
Dan de rest van het systeem ontluchten (op thermostaathuis en bovenop de radiateur).
Als laatste natuurlijk de koelvloeistof weer op peil brengen (bovenste rand geelwitte cylinder, daar waar de buis overgaat in het tapse vulopeninggedeelte).
Type I hè..? Welke?
Feuteu?
Dit gedrag duidt op óf te weinig koelvloeistof óf een luchtbel.
Als je de motorkap opendoet zie je twee koelslangen schuin onder/achter de carburateur/ injectiehuis het dashboard/schutbord ingaan, waarvan de bovenste een ontluchtingsnippel heeft (een soort ventieldopje).
Start de motor en laat hem even iets warm lopen, zet de kachel vol open en draai dit dopje (een paar slagen) los: spuit er een goede straal koelsvloeistof uit dan is de lucht weg, als hij sputtert moet je nog even wachten.
Dan de rest van het systeem ontluchten (op thermostaathuis en bovenop de radiateur).
Als laatste natuurlijk de koelvloeistof weer op peil brengen (bovenste rand geelwitte cylinder, daar waar de buis overgaat in het tapse vulopeninggedeelte).
Type I hè..? Welke?
Feuteu?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82