kopbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

kopbouten

Post by raoel »

Na vervangen van koppakking toch iets wat blijft knagen:

bij het vastzetten van de kopbouten heb ik, onder toeziend oog van Karwin, alle bouten eerst op moment gezet. Daarna doorgedraaid met 240 graden.


Dat was best lastig, moest veel kracht zetten. Op 1 bout na, die ging met heel weinig kracht. (3e bout)

Kan het zijn dat het vastmaken van de eerste paar bouten de 3e bout wat meer "ruimte" had waardoor het makkelijk ging, of zou ik voor de zekerheid de procedure nog eens kunnen herhalen?

Ik gok op opnieuw vastzetten, de bouten zitten er nog maar net in... of is dat gevaarlijk voor de pakking?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

En heeft iemand misschien een plaatje van hoe de kabels op de dynamo moeten? Daar ben ik van vergeten een foto van te nemen :-?

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Kopbouten gaan heel zwaar zelf heb ik ze in eerst op NM gezet en daarna 2x 120graden ipv 1x wat meer, dat de midelste dus wat makenlijker gingen lijkt me logisch aangezien de kop al aardig hard vastgedrukt zit.

als je ze allemaal eerst op moment zet en daarna alemaal evenveel graden geeft zitten ze er ongeveer allemaal even ver in.

ik zou het niet loshalen denk dat je koppaking dat niet heel leuk vind.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

kopbouten gaan heel zwaar. idd eerst allemaal op moment en dan allemaal 2x 120 graden.

En de volgorde is ook belangrijk als dit je kopbouten zijn van bovenaf
0 1 2 3 4
5 6 7 8 9

Dan is de volgorde
2783169405 of 7216830594

Je volgt dus zeg maar een soort spiraal naar buiten toe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja ik weet dat ze zwaar gaan, Karwin en ik stonden samen aan de stang te trekken...

Maar 1tje ging heel licht...

Maargoed, opnieuw de bouten aantrekken is dus blijkbaar niet zo'n goed idee... misschien over 'n half jaar nog 'n keertje :P

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Heb je nieuwe kopbouten gebruikt of de oude?
Normaal gesproken kun je de oude rustig nog een tweede keer gebruiken hoor, tenzij ze verlengd zijn (plastische vervorming).
Geldt alleen voor benzinemotoren overigens...
Het zou kunnen zijn dat die ene bout namelijk aan het insnoeren was, wat het makkelijk draaien verklaart.
Wanneer je twijfelt kun je rustig de bouten vervangen: één voor één en eerst op moment aantrekken en hoekverdraaiing geven.
Er wordt wel eens aangegeven dat de totale hoekverdraaiing in een keer mag, maar persoonlijk ben ik daar niet zo gek op:
aantrekken in twee stappen is meer gecontroleerd en geeft geen grote spanningsverschillen in zowel cylinderkop als pakking.
Moet iedereen zelf weten :wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ja volgende keer doe ik in 2 fasen.. Deze keer de haynes gevolgd (240 graden in 1x).

Bouten zijn nieuw.

Dat het kan dat er 1tje makkelijk gaat is wel fijn om te horen, nadat ik zo'n hele operatie als best-wel-beginner heb uitgevoerd heb ik altijd een paar honderd km nodig voordat ik zo'n bakkie helemaal vertrouw :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vast draaien kopbouten:

Code: Select all

Cylinder head bolts (aluminium block engine):
 Stage 1					20 Nm
 Stage 2					240°

Cylinder head bolts (cast-iron block engine):
 Stage 1					20 Nm
 Stage 2					120°
 Stage 3					120°
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Post by bollie »

zorg ook dat je de gaten waarin je de kopbouten indraait eerst uitspuit met een luchtspuit zodat alle koelvloeistof/olie die er evt ingelekt is eruit komt.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

reden 2 fases bij ijzer is omdat er gebruikt wordt gemaakt van rekbouten. Bij alu blokken was dit niet. Geloof trouwens dat tegenwoordig alle kopbouten rekbouten zijn dus voolgens mij mag je 2x 120 ook aanhouden
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply