Tik achter

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
LN-Ralph
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatAug08, 2009 11:24:55 PM
Location: Groningen

Tik achter

Post by LN-Ralph »

Hallo AX fans!

De AX van m'n vriendin doet het fantastisch, maar heeft 1 klein probleem. Wanneer je door een bocht gaat, met het gas er op, is er een tik te horen. Nu heb ik verhalen gelezen over de aandrijfas die dan versleten is.

Maar het lijkt er heel sterk op dat het geluid van links achter komt. Ik neem aan dat de AX 1.1 geen achterwiel-aandrijving heeft.

Is dit een bekend probleem? Of verbeeld ik me misschien dat het van achter komt?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Hoor je het alleen in een bocht links of alleen rechts? Of beide kanten op?
Als je gas los door de bocht gaat hoor je niets? Of tikt ie pas als je gas gaat geven?

Is het 1 tik? Voelbaar? Of meer een 'pok'?

Aandrijfassen hebben over het algemeen meer de neiging te ratelen, en dit verdwijnt altijd als je je gas los laat. maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Is het meer een rrrrrrrrrrrrrrrrrrr, of is het meer een tik-tik-tik-tik-tik ?

Misschien zit er speling op het wiellager achter, waardoor de remtrommel iets kan kantelen en zo tegen de remschoenen aan kan tikken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

LN-Ralph
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatAug08, 2009 11:24:55 PM
Location: Groningen

Post by LN-Ralph »

Het is een tik, of meer een tak eigenlijk. Ik ga de tip van de achten draaien op een grote plek eens proberen en dan zien of het beide kanten op is of naar 1 kant.
Bedankt voor de reacties, ik laat zsm iets weten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

mmm, check voor de zekerheid even speling op je fusee. Denk niet dat het het is, maar als het het wel is, het kan gevaarlijk zijn.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

LN-Ralph
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatAug08, 2009 11:24:55 PM
Location: Groningen

Post by LN-Ralph »

Hoe check ik dat?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

per kant:
opkrikken en hard aan het wiel sjorren , kijken of er horizontale speling op de fuseekogel zit. (dus op het kogelgewricht). Beste is miss iemand anders laten sjorren en zelf goed te kijken onder de auto waar iets beweegt. Let wel op dat je de auto zéér goed ondersteunt!
Horizontaal mag de fusee ik dacht een mm speling hebben, iig een beetje is toegestaan.


Verticaal kan die ook speling hebben, de pocket waar de pin zelf in zit bedoel ik dan. Om dit te testen moet je gewoon kijken of je, terwijl alles normaal gemonteerd zit kijken, met een bandenlepel of breekijzer de pin op en neer kan bewegen in die pocket

Dit mag niet kunnen, namelijk :) Als hij wel kan bewegen kan hij er op gegeven moment ook uitfloepen en dat wil je niet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Image

2 is de fusee, een pin die in een kogelgewricht in de draagarm geperst zit.

Deze pin gaat vervolgens de veerpoot (5; boven in dit ding zit je schokbreker en de veer) in bij bout nr 8 en moertje 33, 8&33 borgt deze pin.

De pin heeft namelijk aan 1 kant een inham, hier valt die bout precies in waardoor de pin er, met de bout gemonteerd, nooooit uit zou kunnen.

maar door slijtage wil de pin wel eens smaller worden waardoor hij er ineens wel uit kan.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ter info: nee, geen achterwielaandrijving

:)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Is het bekend of er recent dingen vervangen zijn aan de achterremmen?
De remschoenen bijvoorbeeld?
Als de remtrommels achter op de botte manier worden opengemaakt kan het wiellager een beetje scheef komen te zitten.

Makkelijk te controleren; even het achterwiel opkrikken en dan luisteren of er wat aanloopt als je het wiel ronddraait.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

LN-Ralph
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatAug08, 2009 11:24:55 PM
Location: Groningen

Post by LN-Ralph »

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga dinsdag of woensdag kijken of ik speling kan vinden.
Er is niets vervangen. Ik moet wel zeggen dat de remmen wat trillen, maar dat zal misschien komen door oneven afgesleten remblokken?
Het is trouwens alleen bij het naar links sturen, of het ook alleen is bij het gas geven moet ik nog uittesten.

Post Reply