Een ax opkrikken en op assteunen plaatsen.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Een ax opkrikken en op assteunen plaatsen.

Post by citrofenwick »

Tjah, stomme vraag misschien, maar hoe krik je voor de volgende gevallen BEST een ax op?:

voorkant hoog in de lucht: balk onder draagarmen, opkrikken en dan assteunen of links en rechts appart opkrikken?

rondom op assteunen: mag je hem rondom op de voorziene plaatsen zetten onder de dorpels? Ik ben er al achter gekomen dat links en dan rechts opkrikken een slecht plan is, dus ik veronderstel dat voor-achter sowieso beter is.

achterkant in de lucht: opkrikken op de achteras en 2 steunen zetten onder de dorpels op de voorziene plekken?



Graag jullie bevindingen aub :) Ik ben zeker dat dit handige info kan zijn want op de vorige sleutelmeeting heb ik het er ook (gevaarlijk) fout zien doen.
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ligt eraan wat je wil doen..

aan de achterzijde krik ik eigelijk altijd op de ronde bevestiging (voorzijde) vd achteras.. en zet dan het steuntje onder de achteras!

bij type 1 axen zijn de dorpels vaak te krokant ;)

aan de voorzijde krik ik met een plankje op de krik, op de diagonale versteviging, dus 20cm achter het krikpunt! en zet het assteuntje op de achterste bevestiging van de draagarm
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

q01z wrote:ligt eraan wat je wil doen..
Alles uiteen halen :P
q01z wrote: aan de achterzijde krik ik eigelijk altijd op de ronde bevestiging (voorzijde) vd achteras.. en zet dan het steuntje onder de achteras!

bij type 1 axen zijn de dorpels vaak te krokant ;)

aan de voorzijde krik ik met een plankje op de krik, op de diagonale versteviging, dus 20cm achter het krikpunt! en zet het assteuntje op de achterste bevestiging van de draagarm
ok, als het nog eens zo ver is zal ik het zo eens proberen. Ik ga mij eerst een goeie rolkrik aanschaffen. Die dat ik nu heb is waardeloos.

En krik je dan links en dan rechts op om de neus in de lucht te krijgen? Als bvb de vbak er vanonderen moet. Nu heb ik eerst de ene kant op een steun gezet en vervolgens de andere kant, maar dat lijkt me niet zo stabiel om op te krikken omdat de andere assteun dan de neiging heeft om om te vallen.
thx
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goede assteunen kopen en gewoon goed in de gaten houden :)

beste is natuurlijk om aan 2 kanten tegelijk te krikken, maar niet iedereen heeft 2 krikken tot zn beschikking!
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

ik vind het altijd beetje behelpen maar, plaats gewoon blokken hout onder de draagarmen en krik hem op het schanierpunt van de draagarmen, en plaats dan een krik als backup op een van de krikpunten mocht het fout gaan.

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

voor mij als recent ax bezitter, ook een raadsel, waar plaats ik de krik en waar de assteunen.
is er niemand die met een foto/plaatje duidelijk kan maken waar krikken en waar steunen plaatsen.
Ik heb van de ax geen haynes, maar bij mijn andere auto (Volvo 940) staat duidelijk, met plaatje, in de haynes waar de jacking points zitten.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

als ik vanavond ff in mn garage geraak neem ik foto's ;)
AX-kopen is verslavend.

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

als ik vanavond ff in mn garage geraak neem ik foto's
Dat zou heel tof, vriendelijk, netjes zijn, alvast bedankt.

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

als ik vanavond ff in mn garage geraak neem ik foto's Wink
Niet meer in je garage geraakt?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

jawel, maar ik was het helemaal vergeten :oops: Ik denk dat ik morgen ook ga. Dan kijk ik ff :P
AX-kopen is verslavend.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Ik pak altijd dikke blokken hout en extra autobanden voor onder de auto, stel d'r mocht iemand tegen de auto aanfietsen of aanrijden als ik eronde lig, flikkerd ie niet van de assteunen... maar schuift de auto gewoon iets over het hout...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik leg er ook altijd een wiel of 2 onder

foto's:
http://img32.imageshack.us/i/08092009208.jpg/
http://img178.imageshack.us/i/08092009206.jpg/

opkrikken:
zit in het midden van de dorpel, en daar krik je hem op met de originele krik die je er inschuift
http://img233.imageshack.us/i/08092009207.jpg/

als de rand aan de onderkant van de dorpel nog goed is mag je hem daar ook opkrikken met een rolkrik
AX-kopen is verslavend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

In het geval van de first heb ik een balk gemaakt met opzettstukken die voor op de krikpunten vallen. Daarna kan ik het ding met een grote krik in het midden omhoog halen. Enig nadeel is dat de ax eerst omhoog moet voordat de balk/krik past.

Post Reply