AX GT Motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

AX GT Motor

Post by Kurt106 »

Hoi Iedereen...

Ik ben van plan om in mijn peugeot 106 met singlepoint injectie TU motor een motor uit een Citroën AX te lepelen.. Omdat dat zowat de betaalbaarste, gemakkelijkste ?n relatief krachtigste oplossing is.

Nu heb ik zowat alles al uitgedacht en uitgetekend, maar zit ik nog met een klein probleem. Mijn wagen heeft de brandstofpomp IN de brandstoftank, en die wordt electronisch aangestuurd door de ECU.

Als ik het goed begrijp zit op de AX GT motor de brandstofpomp aan de motor, en wordt ze mechanisch aangedreven door de nokkenas.

Kan ik nu gewoon mijn eigen brandstoftank/pomp laten zitten en die gebruiken, of moet ik een andere brandstoftank halen van een AX, zonder de brandstofpomp erin?

Alvast bedankt... Verdere tips zijn trouwens welkom over de AX GT motor...

Groeten,

Kurt

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 173
Joined: ThuJun12, 2003 4:37:43 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by atmozz »

ik rij een GT en mijn brandstof pomp zit gewoon in de tank, geen probleem dus
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hangt ervan af. Als je een GT injectiemotor erin stopt dan kan je je ook je kabelboom en dergelijke laten zitten. Dat is verreweg de simpelste oplossing. Als je voor een GT carb motor gaat dan wordt de brandstofpomp aangedreven door de nokken as. Dan zal je dat inderdaad ook aan moeten passen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Sander wrote:Hangt ervan af. Als je een GT injectiemotor erin stopt dan kan je je ook je kabelboom en dergelijke laten zitten. Dat is verreweg de simpelste oplossing. Als je voor een GT carb motor gaat dan wordt de brandstofpomp aangedreven door de nokken as. Dan zal je dat inderdaad ook aan moeten passen.



+ bij Carb heb je mechanische ontsteking ipv via de ecu gestuurde ................
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

Post by Kurt106 »

hmm, maar is er geen verschil in de kabelboom van een Singlepoint injectie en een GTinjectie motor (die denk ik, multipoint injectie is?)

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

De GT is ook mono/singlepoint injecte alleen de GTI is multipoint injectie.
AX GTi, sold!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Joost wrote:
Sander wrote:Hangt ervan af. Als je een GT injectiemotor erin stopt dan kan je je ook je kabelboom en dergelijke laten zitten. Dat is verreweg de simpelste oplossing. Als je voor een GT carb motor gaat dan wordt de brandstofpomp aangedreven door de nokken as. Dan zal je dat inderdaad ook aan moeten passen.



+ bij Carb heb je mechanische ontsteking ipv via de ecu gestuurde ................


Bij de eerste bosch injectiemotoren zit ook mechanische ontsteking. Zoals bijvoorbeeld mijn 1.1
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

Post by Kurt106 »

Schitterend... als jullie mij nog kunnen vertellen van wat jaar er dan een GT Injectie motor was met singlepoint injectie(Bosch dus?) ?n electronische ontsteking, ben ik jullie oneindig dankbaar... of toch iets in die richting...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

sinds half 1989 t/m ..................
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

t/m ik dacht november 1992, hierna is het dacht ik allemaal magnetti marelli geworden. Maarja, dat moet je maar even bekijken op de computer die je bij de motor koopt.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik weet eerlijk gezegt niet of je ook bosch hebt met electronische ontsteking ik geloof van wel. Had jij dat niet Joost??
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Sander wrote:Ik weet eerlijk gezegt niet of je ook bosch hebt met electronische ontsteking ik geloof van wel. Had jij dat niet Joost??



zeker weten de bosch 2.2....
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Dit stond er in de ATH::

Het ontstekingssysteem van alle AX-benzinemodellen is door de toepassing van geavanceerde motormanagement-systemen volledig elektronisch. Alle modellen, behalve de KFZ-motor, zijn tot november '92 voorzien van een stroomverdeler. De vervroeging wordt in tegenstelling tot de conventionele modellen niet door de stroomverdeler, maar door de gemonteerde computer geregeld. Dit houdt in dat er uitsluitend gecontroleerd en niet afgesteld kan worden. De ontstekingsmodule is op de stroomverdeler gemonteerd.

De KFZ-motor en de overige modellen vanaf november '92 zijn verdelerloos uitgevoerd. Let op! Bij het verdelerloze systeem zullen er altijd twee bougies tegelijk vonken.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En in mijn 1.1 (en in nog heel veel andere axen) zit gewoon een verdelerkap met rotor en vacuumvervroeging en regelt de ecu alleen het mengsel en schakelt ie met bepaalde temperaturen de vacuumvervroeging uit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply