Rokende en onregelmatig lopende diesel!!?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jheuvel
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SatMay08, 2004 7:47:22 PM
Location: Den Haag

Rokende en onregelmatig lopende diesel!!?

Post by Jheuvel »

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb net een AX 1.4 diesel uit 1993 gekocht. Nu komt er blauwe rook uit de uitlaat en loop de motor stationair voor geen meter. De hele auto staat te shaken.
Iemand een idee en wat dit geintje gaat kosten?

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ik heb ook een ax diesel van 93 gehad en bij mij was er al veel verholpen door nieuwe gloeiers te steken. En die blauwe rook wijst volgens mij op olieverbruik. Deed mijne ook. Is niet zo erg alleen zorgen dat er altijd genoeg olie in de auto is, dus af en toe bijvullen.

Greetz

PS Je kan ook olie 20w50 in je auto doen, deze is dikker en dan heb je dus minder olieverbruik, ofwel telkens na een smeerbeurt een busje marly oil saver erbij doen. Hielp bij mij wel redelijk en ging de auto ook beter van lopen.

Jheuvel
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SatMay08, 2004 7:47:22 PM
Location: Den Haag

Post by Jheuvel »

Dank je wel. Maar ik ben er ondertussen uit en het ligt helaas niet zo simpel. Het blijkt de koppakking te zijn die er finaal uitligt en nu lekt er dus koelvloeistof in de motor. Dit is een dure reparatie, wat de auto niet meer waard is. Daarnaast blijkt de versnellingsbak aan vervanging toe.

Kortom deze auto is ?f afgeschreven ?f ik moet op zoek naar een betaalbare gerage. Maar genaaid ben ik zeker bij de aanschaf van deze auto.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

als je het laat doen is het het idd niet meer waard maar als je het zelf doet kost een koppakking 50 euro ofzow

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Jheuvel wrote:Kortom deze auto is ?f afgeschreven ?f ik moet op zoek naar een betaalbare gerage. Maar genaaid ben ik zeker bij de aanschaf van deze auto.

Heb je er dan niet test mee gereden?!? Ik neem aan dat dit euvel er bij aankoop ook was. Wat je kunt doen is teruggaan als het probleem er al was. Het is een misdrijf om verborgen gebreken niet te melden namelijk.

Koppakking vervangen is wel te doen (mits niet oververhit). Bak vervangen ook wel.

Jheuvel
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SatMay08, 2004 7:47:22 PM
Location: Den Haag

Post by Jheuvel »

Ik heb er wel mee testgereden, maar niet een lang stuk. De problemen begonnen toen ik ermee op de snelweg had gereden. En dit euvel heeft inderdaad al die tijd bestaan. Waarschijnlijk was de temperatuur indicator kapot. Hierdoor heeft de vorige eigenaar met oververhitte motor doorgereden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de koppakking totaal kapot is en er koelvloeistof bij de verbranding komt. De rook die dit veroorzaakt is ongelooflijk.
Het is echter niet zo makkelijk om deze koppakking te vervangen, aangezien de kans groot is dat alles verbogen is. Hierdoor moet alles uit elkaar en afgeslepen en rechtgemaakt worden. Kortom veel manuren.
Nadat zo'n koppakking is gemaakt, moet blijken hoeveel schade het koelsysteem heeft opgelopen. Gezien het feit dat bij het gasgeven de koelvloeistof uit het reservoir spuit, zit hier duidelijk ook een mankement wat ws niet verholpen is met een andere koppakking.

Kortom deze wagen was al aan wat onderhoud toe. Maandag ga ik langs een aantal garages en als het zo is als ik denk, wordt het de sloop.

Op zoek naar een andere AX!!!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Rot voor je, dat je gen**id bent.... is mij ook een x overkomen..... nu 7 jaar verder heb ik nog steeds wraakgevoelens... :mp5

Als je echt van plan bent hem naar de sloop te brengen, dan wil ik hem eventueel wel van je overnemen....
Veel kan ik er helaas niet voor geven.....maar bij de sloop krijg je meestal niets..... en dan kan hij beter nog bij een liefhebber belanden.....dacht ik zo......

Grt,
Rock's
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Op zich is het best te doen om dat ding nog te repareren, ik rij zelf ook een dieseltje waarvan de kop gevlakt is en een nieuwe koppakking dr op, het is op zich wel te doen om te vervangen, ik was ongeveer 200? kwijt voor het hele zwikkie, maar dan moet je het wel zelf demonteren/monteren.

Op zich heb ik ook wel interesse in dat ding als je hem toch weg wilt gaan doen, omdat onderdelen voor een dieseltje toch nog vrij schaars zijn. Een sloper geeft 50-100? voor zo'n wagentje, en dat is het mij zelf ook nog wel waard, dr zitten wel wat dingen aan die ik nog wel kan gebruiken.om mijn dieseltje rijdende te houden.

Jheuvel
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SatMay08, 2004 7:47:22 PM
Location: Den Haag

Post by Jheuvel »

Het is allemaal al weer opgelost. Heb mijn ax diesel kunnen terugruilen voor mijn oude auto. Deze heb ik vervolgens weer kunnen omruilen voor een andere AX 1.1 plaisire injectie. En deze rijdt fantastisch (tot nu!).

Bedankt voor de adviezen / antwoorden.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Mooizo,..... dan kan je ook lid blijven :wink: (omdat je het wel bij AX hebt gehouden)

Cheers,
Rock's
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply