Ax type 1.1. TGE inj 3 deurs Vs Ax type 2 1.1TGE inj 3 deurs
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ax type 1.1. TGE inj 3 deurs Vs Ax type 2 1.1TGE inj 3 deurs
Dit topic is bedoeld om de verschillen en voordelen te vragen tussen de Ax type 1.1. TGE inj 3 deurs Vs de Ax type 2 1.1TGE inj 3 deurs.
Volgens de specificaties:
PK's: beide 60
Gewicht: 648 vs 687
Max snelheid: beide 167
Verbruik bij 90 km/h: 4,6 vs 4.7
120km/h: 6,3 vs 6.6
stadstraject: 6,9 vs 7.1
maar bij nog oudere ax'en is het: 4,2- 5.9- 6.7 En die heette de AX 1.1 RE. Tot wanneer werd deze geproduceerd?? En waarom schiet opeens het brandstof verbruik omhoog?
Ook hoorde ik iets over carburator en injectie? Alle ax'en worden toch gelever met injectie?
En kosten? Is het zo dat hoe eerder gebouwd, des te goedkoper aan wegenbelasting en verzekering?
En betrouwbaarheid? Zijn de type 2 betrouwbaarder dan de type 1 of maakt dit niks uit? Neem niet aan dat ze alleen het uiterlijk hebben aangepast.
En als je een toerentellen in je 1.1 wilt plaatsten moet je dan gelijk een nieuw dashboard?
En ongeacht het antwoord op het vorige: zijn de dashboards van de ax type 2 nog een beetje goedkoop te verkrijgen of wordt dat heel goed zoeken?
p.s.
Alle verdere verschillen die jullie weten tussen deze 2 verder zouden ook helpen + antwoorden bij de keuze welke ax het moet worden.
Volgens de specificaties:
PK's: beide 60
Gewicht: 648 vs 687
Max snelheid: beide 167
Verbruik bij 90 km/h: 4,6 vs 4.7
120km/h: 6,3 vs 6.6
stadstraject: 6,9 vs 7.1
maar bij nog oudere ax'en is het: 4,2- 5.9- 6.7 En die heette de AX 1.1 RE. Tot wanneer werd deze geproduceerd?? En waarom schiet opeens het brandstof verbruik omhoog?
Ook hoorde ik iets over carburator en injectie? Alle ax'en worden toch gelever met injectie?
En kosten? Is het zo dat hoe eerder gebouwd, des te goedkoper aan wegenbelasting en verzekering?
En betrouwbaarheid? Zijn de type 2 betrouwbaarder dan de type 1 of maakt dit niks uit? Neem niet aan dat ze alleen het uiterlijk hebben aangepast.
En als je een toerentellen in je 1.1 wilt plaatsten moet je dan gelijk een nieuw dashboard?
En ongeacht het antwoord op het vorige: zijn de dashboards van de ax type 2 nog een beetje goedkoop te verkrijgen of wordt dat heel goed zoeken?
p.s.
Alle verdere verschillen die jullie weten tussen deze 2 verder zouden ook helpen + antwoorden bij de keuze welke ax het moet worden.
Re: AX type 1.1. TGE inj 3 deurs Vs AX type 2 1.1TGE inj 3 d
Voor uitleg over de types verwijs ik je door naar dit topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19367warnette wrote:Dit topic is bedoeld om de verschillen en voordelen te vragen tussen de AX type 1.1. TGE inj 3 deurs Vs de AX type 2 1.1TGE inj 3 deurs.
Volgens de specificaties:
PK's: beide 60
Gewicht: 648 vs 687
Max snelheid: beide 167
Verbruik bij 90 km/h: 4,6 vs 4.7
120km/h: 6,3 vs 6.6
stadstraject: 6,9 vs 7.1
maar bij nog oudere AX'en is het: 4,2- 5.9- 6.7 En die heette de AX 1.1 RE. Tot wanneer werd deze geproduceerd?? En waarom schiet opeens het brandstof verbruik omhoog?
Ook hoorde ik iets over carburator en injectie? Alle AX'en worden toch gelever met injectie?
En kosten? Is het zo dat hoe eerder gebouwd, des te goedkoper aan wegenbelasting en verzekering?
En betrouwbaarheid? Zijn de type 2 betrouwbaarder dan de type 1 of maakt dit niks uit? Neem niet aan dat ze alleen het uiterlijk hebben aangepast.
En als je een toerentellen in je 1.1 wilt plaatsten moet je dan gelijk een nieuw dashboard?
En ongeacht het antwoord op het vorige: zijn de dashboards van de AX type 2 nog een beetje goedkoop te verkrijgen of wordt dat heel goed zoeken?
p.s.
Alle verdere verschillen die jullie weten tussen deze 2 verder zouden ook helpen + antwoorden bij de keuze welke AX het moet worden.
Over carb en injectie: de latere series van de eerste type (ph1) die gebouwd zijn rond 1989 - 1991 zijn voorzien van een injectiemotor (dit hangt af van het type) Daarvoor zijn alle AXen geleverd met een carburateur.
Over de prijzen van de verzekering en wegenbelasting durf ik geen uitspraak te doen. Volgens mij zit hier geen verschil tussen aangezien er nog geen enkele AX een 'oldtimer' is. Wel is de type 2 AX een paar kilo zwaarder... of dit uitmaakt in wegenbelasting weet ik niet.
Betrouwbaarheid maakt in feite niets uit. Technisch zijn ze redelijk hetzelfde maar de type 2 AX is wat 'beter' afgewerkt alhoewel hier de meningen over zijn verdeeld. Feit is dat de phase 2 minder geluidsgevoelig is.
.. Een dashboard is vaak wel te krijgen. Toevallig weet ik dat MBa@NL een ph2 dash heeft liggen. (Mocht je die nodig zijn..)
Daarnaast hoef je bij de type 2 geen dashboard te verwisselen voor een toerenteller. Bij een ph1 wel... Alhoewel, in de GT is een toerenteller geleverd. Deze tellerbak past niet in een 'gewoon' dashboard van een ph1. Wel zijn er (zeer zeldzame) kleine toerentellers geleverd op de plek waar of een klokje of een Citroën logo zit.
Over de keuze van welk type je wilt hebben kan je beter niet op het forum gaan vragen maar beter op je eigen intuitie afgaan. Persoonlijk vind ik de ph1 leuker omdat dit echt de 'oudjes' zijn en mijns inziens meer 'karakter' uitstralen. Anderen zouden nooit AXliefhebber geworden zijn als de ph2 en ph3 nooit uitgekomen zou zijn...
Daarnaast wil ik tegen de rest zeggen... Als ik iets fout heb, verbeter dit dan aub!
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande.
Type I heeft een karig interieur en tuinstoeltjes (ooit in een Fiat Panda gezeten?) en is gehorig.
Type II heeft veel betere stoelen en injectie, ook het interieur is net effe wat beter afgewerkt.
Voor de langere afstanden pak je dus liever een type II, gewoon omdat je er beter in zit en de geluidsisolatie en stuk beter is.
Motorisch zit er (naast dat ze zijn overgestapt van een carb naar injectie) weinig verschil.
Type I is hoofdzakelijk geleverd in basiskleuren, type II heeft meer kleurenkeuze.
Voor dat minime verschil in gewicht hoef je het niet te doen: wat kost een AX nou?
Type I heeft een karig interieur en tuinstoeltjes (ooit in een Fiat Panda gezeten?) en is gehorig.
Type II heeft veel betere stoelen en injectie, ook het interieur is net effe wat beter afgewerkt.
Voor de langere afstanden pak je dus liever een type II, gewoon omdat je er beter in zit en de geluidsisolatie en stuk beter is.
Motorisch zit er (naast dat ze zijn overgestapt van een carb naar injectie) weinig verschil.
Type I is hoofdzakelijk geleverd in basiskleuren, type II heeft meer kleurenkeuze.
Voor dat minime verschil in gewicht hoef je het niet te doen: wat kost een AX nou?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ben ik dus NIET met je eens...Pascal wrote:Voor de langere afstanden pak je dus liever een type II, gewoon omdat je er beter in zit en de geluidsisolatie en stuk beter is.
Een stoel is voor iedereen anders.
Geen van de AX ph2 stoelen kan ik fatsoenlijk in zitten, ook de GTI stoelen ga ik het niet lang in volhouden. Echter zijn de ph1 stoelen voor mij wel weer beter, de stoelen uit de meest kale zijn ook niet al te best maar wat er in mijn TRS zit kan ik 3 uur inzitten en dan nog normaal uitstappen en zo ook met het GT interieur... terwijl ik in de stoelen uit bijvoorbeeld een first na een half uur echt problemen met mijn rug krijg.
Wat betreft gehoorigheid zit je nu waarschijnlijk je eigen E met een ph2 te vergelijken. Als je bijvoorbeeld een ph1 TRS of GT neemt heb je al veel minder last van geluid en als je echt wilt dan is zelfs een ph1 stil te krijgen!
Wat stoelen betreft: dat is een persoonlijke keuze.
En ja: ik vergelijk voor het gemak maar even het meest karige type I model (E) maar even met een der meest karige type II modellen (4-bak 'First').
In de 1.0 injectie heb ik nog nooit gereden, dus kan er geen oordeel over vellen.
Ondanks dat de 'First' ook slechts een 4-bak heeft, zijn de stoelen luxer (of ze beter zitten is dan weer persoonlijk).
De afwerking is beter en er is meer aan geluidsisolatie gedaan.
Luxe type I modellen zoals de TGE ken ik niet persoonlijk, dus weet niet of de geluidsisolatie van hetzelfde niveau is.
En ja: ik vergelijk voor het gemak maar even het meest karige type I model (E) maar even met een der meest karige type II modellen (4-bak 'First').
In de 1.0 injectie heb ik nog nooit gereden, dus kan er geen oordeel over vellen.
Ondanks dat de 'First' ook slechts een 4-bak heeft, zijn de stoelen luxer (of ze beter zitten is dan weer persoonlijk).
De afwerking is beter en er is meer aan geluidsisolatie gedaan.
Luxe type I modellen zoals de TGE ken ik niet persoonlijk, dus weet niet of de geluidsisolatie van hetzelfde niveau is.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
moest je toch maar eens naar een meeting komen en eens een rondje in mijn TRS doen, al is dat niet helemaal een goed voorbeeld vanwege de hoge km stand is het onderstel wat rammelig (moet idd nog steeds wat aan gaan gebeuren) maar het interieur is wel degelijk stiller als een EPascal wrote:Wat stoelen betreft: dat is een persoonlijke keuze.
En ja: ik vergelijk voor het gemak maar even het meest karige type I model (E) maar even met een der meest karige type II modellen (4-bak 'First').
In de 1.0 injectie heb ik nog nooit gereden, dus kan er geen oordeel over vellen.
Ondanks dat de 'First' ook slechts een 4-bak heeft, zijn de stoelen luxer (of ze beter zitten is dan weer persoonlijk).
De afwerking is beter en er is meer aan geluidsisolatie gedaan.
Luxe type I modellen zoals de TGE ken ik niet persoonlijk, dus weet niet of de geluidsisolatie van hetzelfde niveau is.
Een dashbord voor een AX is heel simpel te verkrijgen.
Toerenteller in een type 1, tja waarom zou je dat willen Maar je kan er altijd een GT dash in zetten, of type 2 maar dat is wel heel fout Juist die vierkante dashes zijn subliem.
Betrouwbaarheid is geen lijn op te trekken!
De aller aller eerste AXen (zegmaar tot 88) hadden een carburateur. Maar deze vind je vrijwel niet meer, die zijn weggeroest. Ze zijn prima betrouwbaar, juist carburateur is niet kapot te krijgen
De serie daarna waren de phase 1 injecties (89-91) en mits goed onderhouden zijn deze ook prima betrouwbaar. Je ziet bij deze wel vaak breuken in de bedrading of slijtage problemen.
De eerste type 2's hadden exact t zelfde systeem als de type 1 injectie (behalve de bedrading, maar deze zijn net zo slecht daarin), maar dit is na paar jaar veranderd in een DIS ontsteking. Die latere met DIS zijn wél betrouwbaarder dan de verdeelkappies.
Type 2 de eerste rotten ook en zijn niet veel stiller dan de type 1's.
Daarna kwam er een type 3, welke er moderner uitzag met meegespoten bumpers en nóg beter geisoleerd werd. Daarnaast zijn die een stuk nieuwer als de eerste AXen en daardoor een stuk minder versleten en verroest. Als het goed is zijn ze ook beter antiroest behandeld en beter geisoleerd. Volgens mij zijn deze na 95 geleverd.
Mijn keuze, of een echte type 1, of een type 3.
Type 2 vind ik helemaal niets.. mist de charme van een type 1 maar is niet beter, type 3 is teminste een voorruitgang
brandstof verbruik moet je niet van een papiertje halen, dat klopt toch niet.
Kosten zullen elkaar niet veel ontlopen.
Toerenteller in een type 1, tja waarom zou je dat willen Maar je kan er altijd een GT dash in zetten, of type 2 maar dat is wel heel fout Juist die vierkante dashes zijn subliem.
Betrouwbaarheid is geen lijn op te trekken!
De aller aller eerste AXen (zegmaar tot 88) hadden een carburateur. Maar deze vind je vrijwel niet meer, die zijn weggeroest. Ze zijn prima betrouwbaar, juist carburateur is niet kapot te krijgen
De serie daarna waren de phase 1 injecties (89-91) en mits goed onderhouden zijn deze ook prima betrouwbaar. Je ziet bij deze wel vaak breuken in de bedrading of slijtage problemen.
De eerste type 2's hadden exact t zelfde systeem als de type 1 injectie (behalve de bedrading, maar deze zijn net zo slecht daarin), maar dit is na paar jaar veranderd in een DIS ontsteking. Die latere met DIS zijn wél betrouwbaarder dan de verdeelkappies.
Type 2 de eerste rotten ook en zijn niet veel stiller dan de type 1's.
Daarna kwam er een type 3, welke er moderner uitzag met meegespoten bumpers en nóg beter geisoleerd werd. Daarnaast zijn die een stuk nieuwer als de eerste AXen en daardoor een stuk minder versleten en verroest. Als het goed is zijn ze ook beter antiroest behandeld en beter geisoleerd. Volgens mij zijn deze na 95 geleverd.
Mijn keuze, of een echte type 1, of een type 3.
Type 2 vind ik helemaal niets.. mist de charme van een type 1 maar is niet beter, type 3 is teminste een voorruitgang
brandstof verbruik moet je niet van een papiertje halen, dat klopt toch niet.
Kosten zullen elkaar niet veel ontlopen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
[quote="grietje"]Type 2 vind ik helemaal niets.. mist de charme van een type 1 maar is niet beter, type 3 is teminste een voorruitgang /quote]
Euh, een type 3 is nix anders dan een type 2 met gladde bumpers en een andere grille. Dus als je een type 3 goed vindt, vind je de type 2 óók goed. En de type 2/3 mag dan de "charme" van een type 1 missen, 't ziet er kwa interieur in ieder geval een heel stuk serieuzer en volwassener (èn degelijker!) uit!
M'goe, smaken mogen gelukkig verschillen.
Euh, een type 3 is nix anders dan een type 2 met gladde bumpers en een andere grille. Dus als je een type 3 goed vindt, vind je de type 2 óók goed. En de type 2/3 mag dan de "charme" van een type 1 missen, 't ziet er kwa interieur in ieder geval een heel stuk serieuzer en volwassener (èn degelijker!) uit!
M'goe, smaken mogen gelukkig verschillen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ik vind een type 2 interieur echt niet serieuzer of degelijker
T oogt nóg goedkoper, saai en inspiratieloos......
En volgens Citroën zijn er wel degelijk verschillen in type 2/3 qua isolatie. En in mijn ervaring (allure versus firstclass) is dat er ook echt ja
first maakt netzoveel herrie als de 1.0E en de allure was STIL
T oogt nóg goedkoper, saai en inspiratieloos......
En volgens Citroën zijn er wel degelijk verschillen in type 2/3 qua isolatie. En in mijn ervaring (allure versus firstclass) is dat er ook echt ja
first maakt netzoveel herrie als de 1.0E en de allure was STIL
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Mwa, mijn dieseltje is een type 3 en die maakt echt wel meer lawaai dan m'n type 2 Volcane hoor!
Over goedkoop uitzien gesproken: die plastic "rommel" van type 1 doet dat niet?
Trouwens, dat is ook nog eens ècht goedkoop plastic, want er vallen na een paar jaar spontaan de scheuren in!
@punaxio: wat is er onpraktisch aan een GROTER dashboardkast die afsluitbaar is?
Ooowh, je doelt op die open planken ónder het dash (ook onder het stuur) bij type 1 waar vanalles af pleurt als je eens pittig optrekt? Nee, dát is lekker praktisch.
M'goe, laten we deze discussie nou a.u.b. niet nóg een keer voeren.
Er zijn nou eenmaal twee kampen binnen de AX-club: ph1 liefhebbers en ph2 liefhebbers. Elke partij ziet gewoon meer voordelen in zijn/haar eigen voorkeurs-fase.
Ik ben nou eenmaal een die-hard ph2 fan. Had Citroën geen ph2 gemaakt, dan had ik nooit een AX gekocht! Het was vooral het interieur van de type 2 waar ik bij m'n eerste auto voor viel.
Over goedkoop uitzien gesproken: die plastic "rommel" van type 1 doet dat niet?
Trouwens, dat is ook nog eens ècht goedkoop plastic, want er vallen na een paar jaar spontaan de scheuren in!
@punaxio: wat is er onpraktisch aan een GROTER dashboardkast die afsluitbaar is?
Ooowh, je doelt op die open planken ónder het dash (ook onder het stuur) bij type 1 waar vanalles af pleurt als je eens pittig optrekt? Nee, dát is lekker praktisch.
M'goe, laten we deze discussie nou a.u.b. niet nóg een keer voeren.
Er zijn nou eenmaal twee kampen binnen de AX-club: ph1 liefhebbers en ph2 liefhebbers. Elke partij ziet gewoon meer voordelen in zijn/haar eigen voorkeurs-fase.
Ik ben nou eenmaal een die-hard ph2 fan. Had Citroën geen ph2 gemaakt, dan had ik nooit een AX gekocht! Het was vooral het interieur van de type 2 waar ik bij m'n eerste auto voor viel.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Wou je zeggen dat het handschoenenkastje van een ph1 kleiner dan ph2?MNM(tm) wrote:@punaxio: wat is er onpraktisch aan een GROTER dashboardkast die afsluitbaar is?
Ooowh, je doelt op die open planken ónder het dash (ook onder het stuur) bij type 1 waar vanalles af pleurt als je eens pittig optrekt? Nee, dát is lekker praktisch.
.
In ieder geval links heb je nog een vakje die bij een ph2 dichtgebouwd is.
En wél plankjes is beter dan niets, toch