Storingscodes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by AXcellent »

Hallo mede ax rijders.

Gister heeft een hele tijd mijn motorstoringslampje gebrand. ik heb vandaag dus even mijn ecu uitgelezen.

De codes die eruit kwamen gerolt waren:

33 Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2
33 Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2

41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor

krukaspositiesenso zit bij mij niet eens aangesloten, of ja zit er niet op ofzo.

Nou is mijn vraag wat ik hier zelf aan op kan lossen voordat hij naar de garage moet. Schoonmaken oid?

Het gaat vooral over nummer 33 (de sensor links
naast het injectiehuis)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

je gaskleppositie sensor kan je gewoon vervangen. 4 schroefjes, rechts op je injectiehuis.

41 geeft een AX altijd omdat t systeem wel gemaakt is op zon sensor maar niet heeft.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by AXcellent »

Dus als ik je bedrijf grietje moet ik die sensor vervangen? Kan ik hem niet gewoon schoonmaken ofzo?

Wat kost zo'n sensor op de sloop +/-?

Kan het kwaad als ik er mee door rijd?

Bedankt weer.!
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

AXcellent wrote:Dus als ik je bedrijf grietje moet ik die sensor vervangen? Kan ik hem niet gewoon schoonmaken ofzo?

Wat kost zo'n sensor op de sloop +/-?

Kan het kwaad als ik er mee door rijd?

Bedankt weer.!
'kwaad' kan het vast niet echt maar als tie storing erop geeft heb je grote kans dat ie in noodloop loopt. Dat betekent dat de sensor zijn werk niet doet en de computer dus een standaard tabel gebruikt, eentje waarbij hij zeker weet dat de auto het blijft doen. Dit is vaak te rijk, hoog verbruik, slecht voor bougies/ontsteking en slechte uitstoot (voor apk bijv belangrijk)

Dus ik zou hem wel vervangen. Wat zon sensortje moet kosten, 20 tientjes? Echt geen idee eerlijk gezegt :P
Heb er zelf nog wel 1 liggen voor gratis (incl half injectiehuis en stappenmotor) maaar ik heb geen idee wat de staat daarvan is.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

LET ER BIJ HET DEMONTEREN/MONTEREN OP DAT JE DEZE MARKEERT!

zei ik even ter overvloedde..
bij sommige types zitten ze namelijk zo gemonteerd dat je ze iets kan draaien.. en dan leest de sensor een verkeerde waarde..
Image

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ha, ik heb dezelfde code.. :) eindelijk, behalve horten en stoten kan ie ook codes geven :)

't Mooi is natuurlijk dat ie 2 foutmeldingen geeft voor de prijs van 1, heb namelijk alleen code 33. Die Fransen toch, zo efficient ;-)

Gasklephuis heb ik losgehad.. maar niet direct een sensor gezien ofzo. Ik wil op de kampeermeeting wel wat proberen en heb daarvoor niet echt de tijd, dus weet iemand wat ik vantevoren in moet kopen? :)

En mocht iemand nog een losse hebben liggen (injectiehuis: bosch, motor: verdelerkap met ECU, HDZ om precies te zijn) en hij kan 'm meenemen voor "mocht het echt niet lukken", dan is mijn dank natuurlijk groot :D

Ohja, is gemonteerd met self-made stukje melk-karton en vloeibare pakking van onzekere kwaliteit. Weet iemand wat voor merk/type pakking *zeker* betrouwbaar is?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Ohja, het gedrag van het gebakkie:

Loopt heel moeilijk koud, moet gas blijven geven om 'm niet uit te laten vallen.
Na 10 min loopt ie probleemloos, al zakt ie soms wel heel erg laag in de toeren als ik stil sta... (klinkt als: richting de 600?)

Heeft iemand nog een mooi stuk documentatie over vacuum? :)

Post Reply