Leuk klusje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Leuk klusje

Post by MegaTjaf »

Hoi,
Ik heb een Mega Tjaffer 1.5 diesel en een 1.4i GT motor met kabelbomen en computer, uitlaat met kat enz.
Duz wil ik een Snelle Mega maken met een 1.4i motor Tevens denk ik erover om er een 4x4 van te maken want de wegligging moet en kan beter.
Wie wil en kan tegen een redelijke vergoeding mij hiermee helpen?
Bij mij in Amersfoort of bij jou maakt mij niet uit.

Wie heeft een AX 4x4 te koop staan

Ruud

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

haha grappig!

ik dacht over zoiets ook na zaterdag toen ik wat Tjaffertjes zag staan en bedacht dat die het AX onderstel hebben. :)

een 4x4 AX te koop is bijna niet te vinden denk ik.. kan je beter een 4x4 onderstel van een Tjaffer gaan zoeken.. die zijn er meer.. :roll:
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

q01z wrote:haha grappig!

kan je beter een 4x4 onderstel van een Tjaffer gaan zoeken.. die zijn er meer.. :roll:


dat is toch het ax onderstel? Ik zag ze gisteren ook, op citromobile :)

foto's volgen nog, maar photoshop werkt ff niet :evil:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Post by MegaTjaf »

Kakelbont wrote:
q01z wrote:haha grappig!

kan je beter een 4x4 onderstel van een Tjaffer gaan zoeken.. die zijn er meer.. :roll:


dat is toch het AX onderstel? Ik zag ze gisteren ook, op citromobile :)

foto's volgen nog, maar photoshop werkt ff niet :evil:


De wielophanging, de motor enzo is van AX de rest is eigen maaksel door Aixam

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Bijna goed dus..

maar 4x4 axjes zijn er zeg maar NIET toch? te weinig van gebouwd
lijkt me dan slimmer om op de sloop een 4x4 Tjaffer weg te slepen en dat over te zetten.. :roll:
Image

MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Post by MegaTjaf »

van de ongeveer 60 welke in Nederland verkocht zijn zijn er wellicht 10 4x4 en het onderstel is gegalvaniseerd de bovenbouw van kunststof dus ik verwacht er geeneen aan te treffen op de sloop.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ok jij wint duidelijk
12-0 :P
waarvan 10 eigen doelpunten van mij :)

op de citromobile waren 2 4x4tjaffers.. maar wie doet zo'n speeltjuh nou weg! :| totalloss rijden misschien? maar dan issie krom

zoekse dus.. ik weet het ook niet
Image

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Re: Leuk klusje

Post by AXVTS »

MegaTjaf wrote:..... denk ik erover om er een 4x4 van te maken want de wegligging moet en kan beter.


Hmm... Op asfalt bereik je weinig tot niets wegligging met de 4x4 uitvoering! De achterwielophanging van de 4x4 is heel primitief en zal geen steentje bijdragen! Advies over andere onderstel veranderingen vindt ik altijd leuk om te geven; onze rally AX is daar immers 2e mee geworden.

MegaTjaf wrote:..... Wie heeft een AX 4x4 te koop staan ..


Half zwitserland en frankrijk...

MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Post by MegaTjaf »

Heeft zowieso de aandrijving op 4 wielen niet al voordelen, het gaat me niet om topsnelheid maar om de schop in je rug en het skeltergevoel.
Maar laat alle aanpassingen maar horen zowel voor als achter

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

MegaTjaf wrote:Heeft zowieso de aandrijving op 4 wielen niet al voordelen, het gaat me niet om topsnelheid maar om de schop in je rug en het skeltergevoel.
Maar laat alle aanpassingen maar horen zowel voor als achter


Als je met relatief standaard onderdelen een ?chte topwegligging ?n topremmen voor je mega tjaf wil hebben:

    SaxoVTS/Pug106GTI veerpoten v??r, veren 20% ingekort, dan zijn ze op een goede hoogte voor AX/tjaf. Schokdempers k?n standaard; echter doen bilsteins wonderen! Zelf heb ik Koni-geel; is ook ok. Je gaat dan w?l naar 4-gaats velgen; zelf heb ik pug205gti velgen.
    Achteras van Pug106/Saxo met trommels (?n 4-gaats velgen!) is de makkelijkste oplossing; schijven van SaxoVTS kan ??k, maar zijn moeilijk te vinden en dan is je remdrukverdeling ook niet helemaal goed meer, dus raadt ik een remdrukverdeler aan; kortom: trommels zijn voor dagelijks gebruik het makkelijkst!
    Velgen maat 6jx15 met bandenmaat 185-55R15 van een sportief merk...


Deze conversie is KMVRTR ook mee bezig en hij is ?cht aan te raden: geloof me of niet; ik rij er menig porsche mee gek op circuit en op de weg.

Nog een voordeel is dat hij de 85pk van je nieuwe 1.4 blok makkelijk op de weg kan brengen! Sterker nog met de 160 pk van AX16V had het onderstel geen enkele moeite: over schop in je rug gesproken!!!

MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Post by MegaTjaf »

die 160 pk wil ik ook wel


AXVTS wrote:
MegaTjaf wrote:Heeft zowieso de aandrijving op 4 wielen niet al voordelen, het gaat me niet om topsnelheid maar om de schop in je rug en het skeltergevoel.
Maar laat alle aanpassingen maar horen zowel voor als achter


Als je met relatief standaard onderdelen een ?chte topwegligging ?n topremmen voor je mega tjaf wil hebben:

    SaxoVTS/Pug106GTI veerpoten v??r, veren 20% ingekort, dan zijn ze op een goede hoogte voor AX/tjaf. Schokdempers k?n standaard; echter doen bilsteins wonderen! Zelf heb ik Koni-geel; is ook ok. Je gaat dan w?l naar 4-gaats velgen; zelf heb ik pug205gti velgen.
    Achteras van Pug106/Saxo met trommels (?n 4-gaats velgen!) is de makkelijkste oplossing; schijven van SaxoVTS kan ??k, maar zijn moeilijk te vinden en dan is je remdrukverdeling ook niet helemaal goed meer, dus raadt ik een remdrukverdeler aan; kortom: trommels zijn voor dagelijks gebruik het makkelijkst!
    Velgen maat 6jx15 met bandenmaat 185-55R15 van een sportief merk...

Deze conversie is KMVRTR ook mee bezig en hij is ?cht aan te raden: geloof me of niet; ik rij er menig porsche mee gek op circuit en op de weg.

Nog een voordeel is dat hij de 85pk van je nieuwe 1.4 blok makkelijk op de weg kan brengen! Sterker nog met de 160 pk van AX16V had het onderstel geen enkele moeite: over schop in je rug gesproken!!!

MegaTjaf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunMay02, 2004 6:31:44 PM

Post by MegaTjaf »


Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

In ieder geval niet voor de achterwielophanging. Moet je kijken hoe scheef dat wiel staat man.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Ik denk dat je er heel veel aan hebt! Hier zit dezelfde 1.4 in als in de GTI met 95 pk.. Echt een leuk motortje! Zeker met 80.000 km. (als dit waar is)!!

Die achteras is wellicht w?l bruikbaar, want ik meen dat deze XSI achter trommels heeft en die trommels passen misschien wel op je Tjaf en kan je gewoon vier-gaats velgen erop schroeven...

Het v??ronderstel is nagenoeg hetzelfde als dat van een SAXO met gesmede draagarmen; dit past ook en is zeker een verrijking van je tjaf.

Post Reply