Inhouden en bokken
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Inhouden en bokken
Halllo allemaal,
Mijn AXje had soms last van een beetje 'stotteren'.
Ik wist dat de vorige eigenaar(heb hem pas gekocht) onlangs het rotorkapje had vervangen vanwege dit probleem.
aangezien het probleem er nog steeds bleek te zijn. heb ik vandaag de bougies vervangen in de hoop dat dit verbetering zou geven.
De bougiekabels zagen er nog goed uit. en ook de oude bougies waren er niet slecht aan toe.. toch maar even de bougies vervangen. kabels heb ik laten zitten.
Na een testritje bleek het probleem juist veel erger geworden. en hij bokt en stoot en houd heel erg in bij elke vorm van acceleratie. stationair klinkt hij ook onrustig(weet niet of dat hiervoor ook al was).
Ik heb dus niet kunnen ontdekken wat de oorzaak van het probleem was. en blijkbaar iets gedaan wat het erger heeft gemaakt.
Ik zal hieronder even noteren wat ik precies gedaan heb. misschien dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen.
1 voor 1 de bougie vervangen en kabel terug geplaatst.
Bougies zijn van het merk Bosch en volgens Brezan de juiste voor mijn auto.
toen we toch bezig waren was ik benieuwd hoe de luchtfilter er aan toe was. om daar bij te komen heb ik de kap die op het luchtfilter en injectiehuis staat lost moeten halen. luchtfilter bleek schoon. dus alles weer terug gezet.
uiteraard na de testrit al nog 10x los gehad en opnieuw gemonteerd om montage foutjes uit te sluiten.
iemand een idee?
Ps. Het gaat om een AX 1.1 First uit '92
-Leroy
Mijn AXje had soms last van een beetje 'stotteren'.
Ik wist dat de vorige eigenaar(heb hem pas gekocht) onlangs het rotorkapje had vervangen vanwege dit probleem.
aangezien het probleem er nog steeds bleek te zijn. heb ik vandaag de bougies vervangen in de hoop dat dit verbetering zou geven.
De bougiekabels zagen er nog goed uit. en ook de oude bougies waren er niet slecht aan toe.. toch maar even de bougies vervangen. kabels heb ik laten zitten.
Na een testritje bleek het probleem juist veel erger geworden. en hij bokt en stoot en houd heel erg in bij elke vorm van acceleratie. stationair klinkt hij ook onrustig(weet niet of dat hiervoor ook al was).
Ik heb dus niet kunnen ontdekken wat de oorzaak van het probleem was. en blijkbaar iets gedaan wat het erger heeft gemaakt.
Ik zal hieronder even noteren wat ik precies gedaan heb. misschien dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen.
1 voor 1 de bougie vervangen en kabel terug geplaatst.
Bougies zijn van het merk Bosch en volgens Brezan de juiste voor mijn auto.
toen we toch bezig waren was ik benieuwd hoe de luchtfilter er aan toe was. om daar bij te komen heb ik de kap die op het luchtfilter en injectiehuis staat lost moeten halen. luchtfilter bleek schoon. dus alles weer terug gezet.
uiteraard na de testrit al nog 10x los gehad en opnieuw gemonteerd om montage foutjes uit te sluiten.
iemand een idee?
Ps. Het gaat om een AX 1.1 First uit '92
-Leroy
Lastig probleem, kan meerdere oorzaken hebben.
Met Bosch bougies die blijkbaar met je kenteken overeenkomen kun je die als oorzaak wel uitsluiten.
Het kan zijn dat je benzinefilter verstopt aan het raken is en simpelweg te weinig benzine doorlaat.
Je kan ook 's injectiereiniger in je tank gooien, dat reinigt de injectoren van binnenuit.
Is toen met het verdelerkapje ook de rotor vervangen?
Die moeten in principe altijd samen vervangen worden.
Met Bosch bougies die blijkbaar met je kenteken overeenkomen kun je die als oorzaak wel uitsluiten.
Het kan zijn dat je benzinefilter verstopt aan het raken is en simpelweg te weinig benzine doorlaat.
Je kan ook 's injectiereiniger in je tank gooien, dat reinigt de injectoren van binnenuit.
Is toen met het verdelerkapje ook de rotor vervangen?
Die moeten in principe altijd samen vervangen worden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Ik durf geen uitspraken te doen over wat er precies vervangen was.
Ik heb ook aan benzine toevoer gedacht. maar had juist het idee dat hij verzuipt ofzo. als ik meer gas geef lijkt het probleem wel erger dan dat ik het wat minder hou.
Het aantal toeren heeft geen enkele invloed. uitgebreid getest in meerdere versnellingen.
Als ik een constante snelheid aanhou(en dus niet veel gas geef) dan rijd de auto prima.
Ik heb ook aan benzine toevoer gedacht. maar had juist het idee dat hij verzuipt ofzo. als ik meer gas geef lijkt het probleem wel erger dan dat ik het wat minder hou.
Het aantal toeren heeft geen enkele invloed. uitgebreid getest in meerdere versnellingen.
Als ik een constante snelheid aanhou(en dus niet veel gas geef) dan rijd de auto prima.
Lambdasonde... of miss de ontstekingsmodule.. zou ik beide ook ff controleren.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Is er een manier om deze te testen. of is dit een kwestie van vervangen en kijken of het resultaat had?grietje wrote:Lambdasonde... of miss de ontstekingsmodule.. zou ik beide ook ff controleren.
Ps. Het motorstoringslampje brand altijd een aantal sec na het starten. ik ben er tot noch toe vanuit gegaan dat dat hoorde?
Eerst maar eens uitlezen dan! Wie weet, geeft dat t antwoord. nr 41 is normaal, die krijg je waarsch, alles wat er nog meer komt is belangrijk.
er is een manier om de lambda te testen maar daarvoor moet je even naar een garage rijden. Die kunnen je uitlaatgassen meten en daaraan kan je wel opmaken of de lambda functioneerd of niet.
er is een manier om de lambda te testen maar daarvoor moet je even naar een garage rijden. Die kunnen je uitlaatgassen meten en daaraan kan je wel opmaken of de lambda functioneerd of niet.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
probeer dan toch maar eens je onstekingsmodule en bobine te vervangen (2de hands),
(omdat het erger werd na het vervangen van ontstekings-delen)
en dan eeeeerst een testritje en maak daarna je injectie huis schoon (staat ergens beschreven op t forum)
(omdat het erger werd na het vervangen van ontstekings-delen)
en dan eeeeerst een testritje en maak daarna je injectie huis schoon (staat ergens beschreven op t forum)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Al opgelost? Mag het hopen na twee maanden. Ik ga overigens gewoon uit van bougiekabels. Had het zelf met m'n First Class, niet normaal onder de 2500-3000 toeren (gokje, had toen nog geen toerentellersnowy1871 wrote:Welke bekabeling bedoel jij dan? Ik heb namelijk practische hetzelfde probleem alleen dan ook nog eens dat hij uitvalt...leroy83 wrote:Het probleem is opgelost.
Zat hem in de bekabeling
Bedankt voor alle reacties!
-Leroy

Test het eens: als ie stationair draait, steeds heeeeel voorzichtig iets gas bijgeven (stapjes dus) en kijken of de toeren ergens gaan 'slingeren'. Heb ik me mee vermaakt, maar kon het rijgedrag verder niet uitstaan!
Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).
Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...
Wat zou dit kunnen zijn?
Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...
Wat zou dit kunnen zijn?
Misschien ook wel weer, maar kan altijd van alles en nog wat zijn. Ben zelf nog een behoorlijke leek.Daanos wrote:Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).
Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik kan niet zien waar je woont, maar als je werkelijk zin hebt om er aan te klussen ofwel gewoon leren sleutelen aan de AX, probeer langs te komen op de meeting, aankomende zondag

1.1 uit welk jaar?Daanos wrote:Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).
Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...
Wat zou dit kunnen zijn?
Die problemen had ik ook, maar met een GT carb wij d88 eerst ontstekingsmodule (dat gaat alleen op voor verdeelkapjes)
Maar niets hielp echter, uiteindelijk bougies + kabels + module vervangen en toen deed ie het wel weer beter alleen bleef tie daarna stotteren op de snelweg wat nog steeds niet opgelost is, maar ik kan teminste wel weer harder dan 40

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
nou dit probleem heb ik dus ook (gehad) het is nu veel minder geworden. Ben ermee naar een monteur geweest en die zei, zo laten want als dat vervangen moet worden kost het je veel geld. Het zit hem ergens in het injectiesysteem en bij mij is het ook alleen maar de eerste 2 minuutjes rijden (koude motor) Misschien dat dat het probleem ook is bij jou.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM