Niet harder als *60 ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Niet harder als *60 ?

Post by Happytree »

Goedenavond!

Moest gister avond een stuk over de snelweg en het was rustig en hij was goed warm dus ik dacht mooi moment om even te kijken hoe hard hij gaat!

had al wel eens eerder wat hogere snelheden gehaald maar nooit echt de max proberen te bereiken.

Nu was het volgende het geval tot de 150 gaat het nog enig sinds vlot, maar kreeg de auto gewoon echt niet harder als 160......

Meerdere pogingen ook in zijn 4 volgas merk je gewoon dat rond de 160 de koek op is in zijn 5 precies hetzelfde,

Met half gas zegmaar loopt hij 150 geef je dan vol gas dan gebeurt er gewoon weinig hij gaat even door tot de 160 misschien klein stukje 165 maar je hoort wel dat je meer gas geeft maar het lijkt wel of er niet of nauwelijks extra vermogen vrijkomt.

Het gaat om een 1.4 tgs zonder ballast alleen 2 personen. remmen lopen vrij, 165/60 14(iets groter als standaard) @ 2.3/2.1 bar

160 (in 4) draait 5500tpm ongeveer
160 (in 5) draait 4600tpm ongeveer

Groetjes, Jordi

keesAX
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJan22, 2009 6:12:36 PM
Location: Rinsumageest

Post by keesAX »

hmm vreemd dat hij met 300cc meer maar 5 km harder gaat als de mijne, heb de mijne niet harder dan 155 gekregen.
En trouwens die van mij draait ook even hard in de 4 en in de 5 :S scheelt alleen touren.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn 1.1 liep met zijn 1.1-blok ook iets harder dan met zijn 1.4i GT blok.
Ik zat me ook al af te vragen hoe dat kwam.
Het enige dat ik kan bedenken is dat mijn ontsteking nog niet 100% juist staat.

Ik maak me er niet te veel zorgen om :P (al vind ik het wel jammer)
AX-kopen is verslavend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

160 is niet zo gek hoor, harder ging me blauwe (1.4) ook niet. De GT niet eens geprobeerd. TRS deed ook maar 160

Er is wel vaker gezegt dat 1.1tjes topspeed hoger hebben, zal best

En 1 voordeel, vaak is het zo hoe lager de topspeed hoe sneller de acceleratie :twisted:

Of anders gezegt als je een auto zoals de AX zo snel mogelijk maakt op de 0-100 zal de topspeed er op inleveren. andersom ook.

En ach, je mag geen eens 160 en erg veilig is het in een AX ook niet dus.
Last edited by grietje on FriMar20, 2009 11:42:28 AM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die van mij doet 170,
maar dan kan ik in de tussentijd ontbijten, me tanden poetsen, douchen, naar de wc gaan, en ga zo maar door (kortom hij neemt er de tijd voor)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM
Contact:

Post by mesang »

Mijn 1.1 TGE doet ook gewoon 170 zonder problemen, kan me niet voorstellen dat een 1.4 dat niet haalt.

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Ligt idd heel waarschijnlijk aan de afstelling van je ontsteking. Op top-speed moet de onsteking laat staan, voor acceleratie vroeg.
Als die van jou 160 loopt zal ie waarschijnlijk een tandje te vroeg staan... ism een kapotte onstekingsvervroeger(wat veel ax-en hebben) is dat waarschijnlijk het "probleem". Heb bij peugeot wel eens gehoord dat ze vanwege kapotte vervroegers de ontsteking iets vroeger afstellen om het probleem op te vangen. Geen zorgen over maken.

Mijne loopt met normaal afgestelde ontsteking en nieuwe vervroeger 185 (1.4i GT, wel openuitlaat spagetti).
Ax is back

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Owkej, is dat op een manier uit te sluiten of is dat te controleren?

is dit een duur onderdeel en lastig te vervangen? of is er wat aan te stellen

Groetjes, Jordi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Goed om te weten :) Met mijn verdelerkap en vervroeger scheelt waarschijnlijk niets, want deze heb ik zonder deftig her af te stellen overgezet van mijn 1.1 carb blokje. En dat blokje deed 170 op gps.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat best exact afstel? Ik weet dat het iets met die graden temaken heeft ofzo *-)

Sorry voor de hijack :P
AX-kopen is verslavend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

RichardRR wrote:Ligt idd heel waarschijnlijk aan de afstelling van je ontsteking. Op top-speed moet de onsteking laat staan, voor acceleratie vroeg.
Die van Happytree heeft een DIS.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

citrofenwick wrote:Goed om te weten :) Met mijn verdelerkap en vervroeger scheelt waarschijnlijk niets, want deze heb ik zonder deftig her af te stellen overgezet van mijn 1.1 carb blokje. En dat blokje deed 170 op gps.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat best exact afstel? Ik weet dat het iets met die graden temaken heeft ofzo *-)

Sorry voor de hijack :P
Met een lamp. maar hoe later je hem zet hoe later die pakt en hoe 'langzamer' die acceleert ;)

er staan streepjes op dat gat naar je vliegwiel, met een timinglamp aangesloten op je 1e bougiekabel in dat gat schijnen en de kras in je vliegwiel moet precies te zien zijn bij de streepjes in het gat.

Er staan meerdere streepjes, volgens mij 3, vroeg, 'normaal' en laat (dacht ik, maar dara kan je de haynes voor gebruiken)

anyways bij mij zijn ze dus zo aardig geweest die kras weg te draaien hahaha. Handig.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

dus aan de ontsteking kan het ook niet liggen?

Kan het zijn omdat ik niet me kleppen gesteld hebt na het vervangen van de koppaking? maar hij loopt verder goed, en zie persoonlijk ook niet in waarom me kleppen gesteld zouden moeten worden(de koppaking zit tussen de kop en het onderblok en niet tussen de kop en de tuimelaar as of is dit verkeerde logica)

Groetjes, Jordi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:
citrofenwick wrote:Goed om te weten :) Met mijn verdelerkap en vervroeger scheelt waarschijnlijk niets, want deze heb ik zonder deftig her af te stellen overgezet van mijn 1.1 carb blokje. En dat blokje deed 170 op gps.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat best exact afstel? Ik weet dat het iets met die graden temaken heeft ofzo *-)

Sorry voor de hijack :P
Met een lamp. maar hoe later je hem zet hoe later die pakt en hoe 'langzamer' die acceleert ;)

er staan streepjes op dat gat naar je vliegwiel, met een timinglamp aangesloten op je 1e bougiekabel in dat gat schijnen en de kras in je vliegwiel moet precies te zien zijn bij de streepjes in het gat.

Er staan meerdere streepjes, volgens mij 3, vroeg, 'normaal' en laat (dacht ik, maar dara kan je de haynes voor gebruiken)

anyways bij mij zijn ze dus zo aardig geweest die kras weg te draaien hahaha. Handig.
Ik zal me er binnenkort eens in verdiepen. Eigenlijk zou je een systeem moeten kunnen maken waarmee je de ontsteking van binnenin kan verzetten :idea: 8)

@ happytree: ik zou je kleppen toch eens stellen hoor, want het boeltje is uit elkaar geweest. Ikzelf heb ze althans gesteld, maar ik weet er ook niet zó veel van.
AX-kopen is verslavend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

citrofenwick wrote:Eigenlijk zou je een systeem moeten kunnen maken waarmee je de ontsteking van binnenin kan verzetten :idea: 8)
Dat is er ;) http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18470
Image Image Image

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Mijn 1.1 liep toen ik hem kocht hooguit 160 km/p op de teller nou heb ik afgelopen maandag mijn buitenkabel versteld van de gaskabel ter hoogte van het injectiehuis en nu rijdt hij 172 a 174 km/pu op de teller. Dus misschien dat dat ook kan helpen want bij 9 van de 10 auto's hangt hij de buitenkabel dus te slap. :)
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Binnenkabel bedoel je?

Ik had hem al 1 tantje strakker gezet maar zal het zometeen nog een keer controleren! ik laat het vandaag nog even weten.

Ga vandaag ook de kleppen stellen!

Groetjes, Jordi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Bossie wrote:
citrofenwick wrote:Eigenlijk zou je een systeem moeten kunnen maken waarmee je de ontsteking van binnenin kan verzetten :idea: 8)
Dat is er ;) http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18470
Da's voor mij helaas nog een brug te ver gezocht :P Eerst wat zien bij te leren over ontstekingen *-)
AX-kopen is verslavend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Happytree wrote:Binnenkabel bedoel je?
nee, het verstellen doe je met de buitenmantel, waardoor je de binnenkabel losser of strakker zet.
Volgens de haynes moet de je de buitenmantel zo ver terug trekken dat de binnenkabel net strak staat en dan de borgpen twee ringen vanaf het frame geteld op de buitenmantel prikken.
De stationair-stappenmotor heeft die ruimte nodig om goed te kunnen regelen. ;)
(Dit laatste geldt overigens niet voor Magneti Marelli systemen, daar de stappenmotor voor stationair-regeling op een andere plaats zit en heel anders werkt.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

citrofenwick wrote:
Bossie wrote:
citrofenwick wrote:Eigenlijk zou je een systeem moeten kunnen maken waarmee je de ontsteking van binnenin kan verzetten :idea: 8)
Dat is er ;) http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18470
Da's voor mij helaas nog een brug te ver gezocht :P Eerst wat zien bij te leren over ontstekingen *-)
Op zich valt dat wel mee, lees de info op deze site maar eens: http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.
Image Image Image

Post Reply