Schijven achteras VS trommel as

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Schijven achteras VS trommel as

Post by Mark »

Nu ik de Saxo gestript heb ben ik het bezit van een schijven achteras. Erg leuk natuurlijk. Om de 4e achteras onder de je AX te gooien. Echter het viel me op dat de remleidingen op een andere plaats zitten.

De schijven as heeft een blokje op de as zitten waar de leiding in en uitgaat. De trommelas heeft dit niet. Past zeker niet zomaar een schijven as?

Image

Image

Dat blokkie in de bovenste foto zit niet op mijn as. Dus zullen de remleidingen ook wel anders aankomen. Nog een foto aant zoeken. Uiteraard wilde 1 leiding niet los. Die draaide weer dol.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

dat blokje is een remdruk regelaar. en de remleiding komt anders uit.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat blok is een remkrachtverdeler.
Je ziet aan de linkerkant van dat blok (op de foto) ook een veer naar 't vaste gedeelte van de as (het deel dat aan het chassis wordt bevestigd) lopen.
Als de auto 'zwaar' beladen is, word via die veer de remdruk naar de achterremmen vergroot, zodat deze meer mee doen in het algehele remmen van de auto.

(Dit systeem zit ook ok GTI's met ABS!)

In princiepe kun je dat er gewoon op laten zitten en het geheel in 1x onder je AX schroeven. 't Enige wat je zult moeten veranderen is de remleiding vanaf de HRC naar achter toe.

(Komt die as ook van een auto met ABS?)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok nou ja. Mijn leidingen zijn toch ook dol. Nog net vastgekregen maar die gaan nooit meer los. Dus dat wordt toch nieuwe leidingen trekken.

Maar waarom heb ik die remdrukregelaar nu niet? owww. Of zit dat nu toevallig in je remcylinders in de trommel?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

geloof dat de handremkabels ook anders zijn :) de bevestiging er van
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

klopt, je hebt de handrem van de saxo nodig !.

Verder ja je remkrachtbegrenzers zitter nu in je remcilinders. Kijk even of dat ding op je nieuwe as niet vast zit. Beste gewoon een nieuwe onder knallen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Dat past gewoon, heb ik zelf ook. Inderdaad nieuwe leidingen trekken let op het wartel formaat zijn namelijk 2 maten :? En de handrem van een saxo heb je nodig. Daarop moet je klein plaatje lassen zodat als je je handrem naar beneden doet het lampje van je handrem uitgaat op je dash. Of je trekt het stekkertje los :roll:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

ik had ook gehoort dat die blok weg mag, en dat het dan genoeg was om alle leidingen te vervangen door die van een trommelas, kan dit kloppen ?

verder bedankt voor de infos over de handrem, ik zal zo achter de nodige stukken gaan voor mijn GT :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Speederdd wrote:ik had ook gehoort dat die blok weg mag, en dat het dan genoeg was om alle leidingen te vervangen door die van een trommelas, kan dit kloppen ?

verder bedankt voor de infos over de handrem, ik zal zo achter de nodige stukken gaan voor mijn GT :)
Nee dan heb je een enorme overremcapaciteit achter. Ik heb er bij mij 2 wilwood instelbare remdrukbegrenzers tussen moeten zetten voordat de achterkant controleerbaar was.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

ok, ben ik ook weer wat wijzer en weet wat ik moet doen.

Thx voor die feedback en bedankt Mark voor de topic met fotos, je hebt me de moeite gespaard. :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok allemaal wat duidelijker. Wat is dat veertje eigenlijk die bij die remdrukverdeler zit? Zelfs 2 veertjes?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote: Je ziet aan de linkerkant van dat blok (op de foto) ook een veer naar 't vaste gedeelte van de as (het deel dat aan het chassis wordt bevestigd) lopen.
Als de auto 'zwaar' beladen is, word via die veer de remdruk naar de achterremmen vergroot, zodat deze meer mee doen in het algehele remmen van de auto.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

grietje wrote:
MNM(tm) wrote: Je ziet aan de linkerkant van dat blok (op de foto) ook een veer naar 't vaste gedeelte van de as (het deel dat aan het chassis wordt bevestigd) lopen.
Als de auto 'zwaar' beladen is, word via die veer de remdruk naar de achterremmen vergroot, zodat deze meer mee doen in het algehele remmen van de auto.
:roll: Ik gaat weer is leren lezen. Vandaar dat die veer een cm speling heeft.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mark wrote:
grietje wrote:
MNM(tm) wrote: Je ziet aan de linkerkant van dat blok (op de foto) ook een veer naar 't vaste gedeelte van de as (het deel dat aan het chassis wordt bevestigd) lopen.
Als de auto 'zwaar' beladen is, word via die veer de remdruk naar de achterremmen vergroot, zodat deze meer mee doen in het algehele remmen van de auto.
:roll: Ik gaat weer is leren lezen. Vandaar dat die veer een cm speling heeft.
hahahaha :fluffle
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply