Tellerkabel
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Tellerkabel
Hoi Allemaal. In mijn dashboard was een lampje stuk, dus de zaak los gehaald en nieuwe erin gestoken. Daarna deed de snelheidsmeter schokkerig. Dus weer de zaak open en toen bleek dat de tellerkabel precies bij het huis gebroken is, dus nu weet ik niet hoe hard ik rij.
Is dit makkelijk te vervangen, of moet ik dan rare toeren uithalen? In ieder geval naar Brezan voor een nieuwe, de sloop lijkt mij niet een goede optie. Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?
Haynes heeft het wel over het loshalen bij de bak, maar niets over vervangen. Dus de vraag.
Alvast bedankt,
Bram
Is dit makkelijk te vervangen, of moet ik dan rare toeren uithalen? In ieder geval naar Brezan voor een nieuwe, de sloop lijkt mij niet een goede optie. Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?
Haynes heeft het wel over het loshalen bij de bak, maar niets over vervangen. Dus de vraag.
Alvast bedankt,
Bram
Drive easy!
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ik heb onlangs mijn tellerkabel vervangen, dat was wel even prutsen, maar helaas heb ik er geen howto van gemaakt.
Aan de bak zit er een lange rubbere spie die moet je los trekken. Dan pas kan de tellerkabel uit de bak getrokken worden.
Het dashboard moet je helemaal uitelkaar halen. De stuur los, richtingaanwijzers los en dan te tellerbak eruit. Dan pas heb je goed zicht op waar je moet wezen.
De orginele tellerkabel bestaat uit twee delen. ik heb het niet geprobeerd om de twee los te halen omdat ik daar pas achter kwam toen ik de boel kapot trok....
Maar waar je op moet letten is op de rubber bal die halverwege op de kabel zit. Dit is denk ik een beveiliging, zodat je niet je teller bak kapot trekt als je in de motorruimte aan het klooien bent. Dus die bal moet aan de binnenkant zitten (in de auto en niet in de motorruimte) Zo moet de nieuwe er ook weer in. Vanuit de dashboard naar de motorruimte.
De nieuwe kabel zal ook een andere verbinding hebben, maar het past gewoon.
Succes ermee!!
Aan de bak zit er een lange rubbere spie die moet je los trekken. Dan pas kan de tellerkabel uit de bak getrokken worden.
Het dashboard moet je helemaal uitelkaar halen. De stuur los, richtingaanwijzers los en dan te tellerbak eruit. Dan pas heb je goed zicht op waar je moet wezen.
De orginele tellerkabel bestaat uit twee delen. ik heb het niet geprobeerd om de twee los te halen omdat ik daar pas achter kwam toen ik de boel kapot trok....
Maar waar je op moet letten is op de rubber bal die halverwege op de kabel zit. Dit is denk ik een beveiliging, zodat je niet je teller bak kapot trekt als je in de motorruimte aan het klooien bent. Dus die bal moet aan de binnenkant zitten (in de auto en niet in de motorruimte) Zo moet de nieuwe er ook weer in. Vanuit de dashboard naar de motorruimte.
De nieuwe kabel zal ook een andere verbinding hebben, maar het past gewoon.
Succes ermee!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Tellerkabel
Het was een nogal wat gepruts, zoals gewoonlijk kan je er zo lekker bij!
Maar het is gelukt. Mijn dank voor de tips.
Het kan nu dus op slot!
Maar het is gelukt. Mijn dank voor de tips.
Het kan nu dus op slot!
Drive easy!
Gelukkig dat jouw teller het weer doet, maar als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken het topic te kapen:
Mijn teller doet het ook iet na een paar goede klappen op het dashboard..
Zie hier de foto:
Is die speling tussen het witte en het metalen gedeelte het probleem? Het gaat om ongeveer 3mm. Ik heb al geprobeerd om met een waterpomptang het metalen gedeelte weer aan te laten sluiten op het witte gedeelte, maar dat wil met geen mogelijkheid.
Mijn teller doet het ook iet na een paar goede klappen op het dashboard..
Zie hier de foto:
Is die speling tussen het witte en het metalen gedeelte het probleem? Het gaat om ongeveer 3mm. Ik heb al geprobeerd om met een waterpomptang het metalen gedeelte weer aan te laten sluiten op het witte gedeelte, maar dat wil met geen mogelijkheid.
Die 3mm kan nooit het probleem zijn. Het stuk binnenkabel dat achterin de snelheidsmeter zelf steekt is al zeker 12mm.
Denk dan toch dat er een breuk in de kabel zit.
Denk dan toch dat er een breuk in de kabel zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb inmiddels het bovenste deel van de tellerkabel vervangen, en heb toen hij nog niet op het onderste deel zat voorzichtig met een schroevendraaier aan de kabel gedraait, toen deed de meter wel wat.
Vervolgens aangesloten op het onderste gedeelte, en nu doet hij weer niks Kan ik dus het onderste gedeelte ook gaan vervangen...
Ik heb het luchtfilterhuis gedemonteerd, maar dan kun je er volgens mij ook totaal niet bij, of wel? Moet de AX op een brug om dat onderste gedeelte van de kabel te vervangen?
Vervolgens aangesloten op het onderste gedeelte, en nu doet hij weer niks Kan ik dus het onderste gedeelte ook gaan vervangen...
Ik heb het luchtfilterhuis gedemonteerd, maar dan kun je er volgens mij ook totaal niet bij, of wel? Moet de AX op een brug om dat onderste gedeelte van de kabel te vervangen?
Nee hoor. Als je het luchtfilterhuis weg hebt gehaald, kun je er prima bij.
Je moet gewoon even met je hand de tellerkabel naar beneden toe volgen en als je op het koppelstuk op de bak uit komt, moet je daar nog ff een rubber borgpen zijwaards eruit trekken (meestal richting linker voorwiel).
Je moet gewoon even met je hand de tellerkabel naar beneden toe volgen en als je op het koppelstuk op de bak uit komt, moet je daar nog ff een rubber borgpen zijwaards eruit trekken (meestal richting linker voorwiel).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Helemaal correct
Heb de onderste tellerkabel eraf, en die was helemaal kapotgedraaid aan de bakzijde.
Nu komt het vervelende, het losgedraaide deel zit nog in de bak ik ben al bezig geweest met een dunne schroef, die er een stukje ingedraaid en er met een tang weer uitgetrokken maar het wil er niet uit, er is wel wat ruimte gecreeerd, maar als ik de nieuwe tellerkabel erin zet, inclusief borgpen uiteraard, doet de teller nog niks
Ik heb het ook met een klein boortje geprobeerd, maar ik wil dat niet te ver doen anders zijn de rapen helemaal gaar straks, als ik het er dan toch uitkrijg kan de kabel nergens meer vastpakken..
Iemand enig idee hoe ik dat verrekte stukje eruit krijg? Anders is het misschien een optie om en schroefje aan de kabel te bevestigen en die in het ronde gedeelte met het gaatje vast te zetten...
Ben er de hele middag mee bezig geweest
Heb de onderste tellerkabel eraf, en die was helemaal kapotgedraaid aan de bakzijde.
Nu komt het vervelende, het losgedraaide deel zit nog in de bak ik ben al bezig geweest met een dunne schroef, die er een stukje ingedraaid en er met een tang weer uitgetrokken maar het wil er niet uit, er is wel wat ruimte gecreeerd, maar als ik de nieuwe tellerkabel erin zet, inclusief borgpen uiteraard, doet de teller nog niks
Ik heb het ook met een klein boortje geprobeerd, maar ik wil dat niet te ver doen anders zijn de rapen helemaal gaar straks, als ik het er dan toch uitkrijg kan de kabel nergens meer vastpakken..
Iemand enig idee hoe ik dat verrekte stukje eruit krijg? Anders is het misschien een optie om en schroefje aan de kabel te bevestigen en die in het ronde gedeelte met het gaatje vast te zetten...
Ben er de hele middag mee bezig geweest
Die kunststof bus bovenop de versnellingsbak waar de tellerkabel in gaat, kan er ook gewoon af hoor: links ervan zit een bout die je met dopje 10 kunt losdraaien. Dan kun je de hele bus omhoog trekken. Let wel op dat het tandwiel dat onder de bus zit ook mee komt!
Dat de wijzer van de snelheidsmeter niet helemaal naar 0 terug zakt is normaal bij (oudere) mechanische meters. Niet iets om je zorgen over te maken.
Dat de wijzer van de snelheidsmeter niet helemaal naar 0 terug zakt is normaal bij (oudere) mechanische meters. Niet iets om je zorgen over te maken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!