Yet another koelsysteemvraag

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jeroenvt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Yet another koelsysteemvraag

Post by Jeroenvt »

Zaterdag AX 1.1 Spot gekocht, op de terugweg begint mijn temperatuurlampje (lampje links) te branden. Ik gestopt, ANWB gebeld. De Wegenwachtmeneer concludeert dat er of te weinig Koeloeistof in zit of de thermostaat doet het niet. Aangezien er blijkbaar nergens koeloeistof ontbreekt haalt hij de thermostaat eruit en demonteert deze vakkundig. Met een tang knipt hij er wat delen af zodat deze niet meer dicht kan. Een nieuwe erin zetten was niet noodzakelijk zei hij nog, zou hooguit wat minder warm in de auto kunnen worden, vanochtend werd ie gewoon lekker warm. De rest van de weg geen problemen meer gehad. Het weekend ook gewoon gereden. Maar nu vanochtend kom ik in de file en brand het lampje weer. Heb even op de vluchtstrook gewacht tot na starten het lampje uit ging en weer aangesloten. Na een paar honderd meter weer lampje aan. Nog even aangehouden en toen was de file over en na een paar honderd meter weer gewoon hebben gereden ging het lampje weer uit en de rest van mijn reis (ca 20 km) geen last meer gehad. Is dit nou de ventilator?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

als ik even hardop mee denk,
spot = type 3, wat voor lampjes heeft ie? een aparte voor nivo, of 1 lampje met 'te warm' en ' te weinig'?

in theorie kan het alletwee, alhoewel ik eerder te warm vermoed (omdat ie in file aan gaat en ook weer uit)

save to say dat als de thermostaat opengeknipt is dat die het probleem niet kan zijn (overigens, zet er wel een nieuwe in, ander word ie in winter niet warm genoeg wat ook motorschade en een negatief verbruik kan veroorzaken...)

de fan zou heel goed kunnen, als die niet aanspringt koelt ie in file te slecht.
zet eens 12v direct op de fan? als dat werkt, laat hem stationair draaien, zeg 10 min (wel opletten dat het lampje niet gaat branden!, dan meteen afzetten) als de fan dan nog niet draait is de thermoswitch van deze stuk...

kan best dat die stuk is, autotje keer te warm is geworden en toen de thermostaat overleden is....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Jeroenvt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Jeroenvt »

Er is alleen een lampje voor te warm.

Jeroenvt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Jeroenvt »

Heb het stekkertje van de thermocontact losgehaald en doorverbonden. Daarna even het contact op de ventilator gefriemeld en toen sloeg die aan. Gewoon een wrak contact dus. Even aanzien hoe die zich blijft gedragen en die contactjes morgen bij daglicht even schoon maken.

Post Reply