Problemen met starten auto / injectiehuis wie kan helpen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Problemen met starten auto / injectiehuis wie kan helpen

Post by Linda5 »

Beste AX forumleden,

Ik heb sinds 2 jaar een Citroën AX 1.1i uit 1990. Het is een hele nette auto, en hij is ook nog heel erg gaaf (qua carroserie enzo). Er staat nu pas 78.000 op de kilometer teller.

Ik heb alleen de pech gehad dat twee weken na mijn aankoop mijn distributieriem is geknapt. Ik heb toen een grote beurt (plus een volledige cilinderkop revisie) gehad aan mijn auto. Na deze grote beurt en de revisie heb ik problemen gekregen met mijn auto (dus deze waren er nog niet voordat mijn distributieriem knapte). Mijn auto start soms helemaal niet, zelfs als hij daarvoor wel meteen startte en gelopen heeft (dus als je bijvoorbeeld al gereden hebt, je auto ergens neerzet en even later weer weg wilt gaan). Verder slaat hij soms ook gewoon af tijdens het rijden. Dit is vooral in het begin als de motor nog koud is maar soms als de auto al een tijdje heeft gereden dan kan hij ook afslaan.

In het begin gebeurde het niet-starten met koud weer, maar nu zelfs als het ook wat warmer is.

Nu ligt dit waarschijnlijk aan het injectiehuis/stappenmotor. Alleen is mij verteld dat een injecthuis nieuw erg prijzig is (500 euro).

Wie kan mij helpen? Is er iemand die dit zou kunnen repareren tegen betaling? Ligt dit zeker aan het injectiehuis of kan het ook nog andere oorzaken hebben?

Ik wil mijn autootje eigenlijk nog niet weg doen. Anders zal ik hem moeten verkopen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

wegdoen voor een injectie huis zou ik niet doen, die scoor je op elke sloop voor paar tientjes.

maargoed, laatste keer dat ik dat zei heb ik een auto gerepareerd zogenaamd voor die persoon, later bleek dat ie hem daardoor prijzig kon doorverkopen... verspilde moeite :roll:

Maar hoe zeker is het dat dat het probleem is?
Stappen motor laat je auto niet zomaar afslaan, en houd je auto ook niet tegen om gestart te worden. Die verpest hoogstens je stationaire toerental

En injectie huis tja... als die echt stuk is (die gaskleppositie sensor) kan ie wel uitvallen, heb ik gemerkt.

Als ie nou niet start, stinkt het dan wel lekker naar benzine onder de kap?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

De klachten die jij beschrijft zouden ook een andere oorzaak kunnen hebben....even een goede diagnose laten stellen, alvorens allerlei dingen te gaan vervangen. Waar woon je btw?

Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Post by Linda5 »

grietje wrote:wegdoen voor een injectie huis zou ik niet doen, die scoor je op elke sloop voor paar tientjes.

maargoed, laatste keer dat ik dat zei heb ik een auto gerepareerd zogenaamd voor die persoon, later bleek dat ie hem daardoor prijzig kon doorverkopen... verspilde moeite :roll:

Maar hoe zeker is het dat dat het probleem is?
Stappen motor laat je auto niet zomaar afslaan, en houd je auto ook niet tegen om gestart te worden. Die verpest hoogstens je stationaire toerental

En injectie huis tja... als die echt stuk is (die gaskleppositie sensor) kan ie wel uitvallen, heb ik gemerkt.

Als ie nou niet start, stinkt het dan wel lekker naar benzine onder de kap?
Nou als het goed is er al een keer een injectiehuis van de sloop ingezet. Maar die storing blijft (dus dat die afslaat en niet start).

Volgens mij ruik je ook niet echt een hele erge benzine geur als die niet start. Of ik ben het al zo gewend dat ik het niet meer ruik.

Ik wil mijn auto eigenlijk nog niet wegdoen. Het is verder namelijk een fijn autootje.

Dus enig idee wat het kan zijn?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik had ongeveer hetzelfde met de wijlen-TRS, die een half jaar soorgelijke problemen heeft gehad, ik heb ook ALLES vervangen, ontsteking, injectiehuis, brandstof pomp, relais, alles... totdat bleek dat die kabelboom gewoon het rotte punt was.

Die viel ook wel eens zomaar uit of starten ineens niet meer, terwijl vlak daarvoor geen enkel probleem.

Waar woon je ergens?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Post by Linda5 »

B_iks wrote:De klachten die jij beschrijft zouden ook een andere oorzaak kunnen hebben....even een goede diagnose laten stellen, alvorens allerlei dingen te gaan vervangen. Waar woon je btw?
Ik ben woonachtig in Dieren, gelderland.

De garage waar mijn auto altijd naartoe gaat voor onderhoud en apk (geen Citroën garage overigens) denkt ook dat het iets met het injectiehuis of stappenmotor te maken heeft.

Op het moment start mijn auto weer niet. Als je het contact omdraait dan gaat de motor wel draaien maar het is net niet genoeg om de auto helemaal aan de gang te krijgen. Vorige week had ik dit ook al en een dag later kreeg ik hem na een paar keer starten wel weer aan de praat. Nu start mijn auto dus weer niet. Het kan best zijn dat hij vandaag wel weer start, maar het is natuurlijk niet prettig als je moet gaan hopen of je auto het vandaag wel of niet doet. En soms als je al hebt gereden en de auto een uurtje hebt stilstaan, dan kan het ook voorkomen dat hij niet start.

Het ligt overigens niet aan mijn accu, want ik heb pas een nieuwe accu.

Wie kan helpen?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ben je niet in staat om een een filmpje te maken onder de kap als iemand anders start? dan we een beetje kunnen horen wat ie doet...

Maar goed, zoals al zovaak beschreven hierzo, om een auto aan de gang te krijgen heb je 3 dingen nodig:
- zuurstof
- vonk
- benzine

zuurstof is vrijwel nooit een probleem, vonk en benzine daarintegen wel.

Ik gok op geen benzine
Dit kan je weer testen door de aanvoerleiding even los te nemen (staat op het injectiehuis een pijl) in een lege fles te doen, en dan starten. even kort is genoeg, er zou nu al een aanzienelijke hoeveelheid benzine in de fles moeten zitten.

Vonk is te testen door er een bougie uit te draaien, die in de bougiekabel op je motorblok te leggen en dan iemand te laten 'starten'. Als je vonkjes tussen die electrode ziet schieten vonkt ie dus.

Andere snellere manier om even snel te kijken wat het probleem is is als iemand probeert te starten met je neus onder de kap te gaan staan.
Als ie namelijk niet vonkt ruik je echt heeeel duidelijk veeel benzine.
Ruik je totaal geen benzine, krijgt ie gewoon geen benzine..


Het is belangrijk om eerst even deze 2 uit te sluiten.

Stappenmotor lijkt mij echt het probleem niet, maar dat is simpel te testen door tijdens het starten je gaspedaal half in te drukken. Dat is namelijk het enige wat de stappenmotor doet. Hij houd je auto stationair op toeren zodat ie niet uitvalt :) Meer doet ie neit.

Injectiehuis doet uiteraard wel veel meer (de injector, de gasklep en de gasklep positiesensor), en hij start ook niet met een kapot injectiehuis. Meestal is de gaskleppositiesensor dan stuk.

maar test eerst eens of het de benzine is, dat is makkelijk en kan iedereen met een schroevendraaier ;)

Als hij niet ontsteekt: ontstekingsmodule, bobine
Als hij slecht onsteekt (vonk overal behalve de 2 electrodes): bougies
Als hij geen brandstof krijgt: injector, gaskleppositiesensor, bedrading, benzine pomp zelf, start relais
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Post by Linda5 »

Na een week proberen te starten, start mijn auto dus echt niet meer (ik had gehoopt dat hij weer zou aanslaan zoals eerst).

Het ruikt niet heel erg naar benzine volgens mij.

Mijn accu doet het ook nog, want de lampen werken wel.

Weet iemand misschien waar ik aan een goed injectiehuis kan komen? Of wie zou me kunnen helpen (tegen vergoeding)?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Linda5 wrote:Na een week proberen te starten, start mijn auto dus echt niet meer (ik had gehoopt dat hij weer zou aanslaan zoals eerst).

Het ruikt niet heel erg naar benzine volgens mij.

Mijn accu doet het ook nog, want de lampen werken wel.

Weet iemand misschien waar ik aan een goed injectiehuis kan komen? Of wie zou me kunnen helpen (tegen vergoeding)?
Ik heb wel nog een injectie huis maar die is de gaskleppositiesensor twijfelachtig van en de injector werkt naar mijn idee ook niet naar behoren

Ik wil best helpen maar Dieren is niet bepaald naast de deur (wel zeer mooi gebied)

Maar wat ik al eerder zei, ga eerst het probleem even lokaliseren.
Je kan wel opzoek gaan naar een injectiehuis maar wie zegt dat dat het probleem is? Besteed je straks geld aan iets wat je auto niet zal verbeteren

Zelfs met kapotte sensoren moet de auto wel starten. Als hij helemaal niet start omdat ie geen benzien krijgt denk ik eerder aan benzinepomp/start relais, maar nogmaals, dat is te testen!
\
Haal de aanvoer leiding los (1 schroefje!) en doe hem in een fles, en 'start' de auto. Zit er GEEN benzine in je fles is je injectiehuis je probleem niet!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Post by Linda5 »

grietje wrote:
Linda5 wrote:Na een week proberen te starten, start mijn auto dus echt niet meer (ik had gehoopt dat hij weer zou aanslaan zoals eerst).

Het ruikt niet heel erg naar benzine volgens mij.

Mijn accu doet het ook nog, want de lampen werken wel.

Weet iemand misschien waar ik aan een goed injectiehuis kan komen? Of wie zou me kunnen helpen (tegen vergoeding)?
Ik heb wel nog een injectie huis maar die is de gaskleppositiesensor twijfelachtig van en de injector werkt naar mijn idee ook niet naar behoren

Ik wil best helpen maar Dieren is niet bepaald naast de deur (wel zeer mooi gebied)

Maar wat ik al eerder zei, ga eerst het probleem even lokaliseren.
Je kan wel opzoek gaan naar een injectiehuis maar wie zegt dat dat het probleem is? Besteed je straks geld aan iets wat je auto niet zal verbeteren

Zelfs met kapotte sensoren moet de auto wel starten. Als hij helemaal niet start omdat ie geen benzien krijgt denk ik eerder aan benzinepomp/start relais, maar nogmaals, dat is te testen!
\
Haal de aanvoer leiding los (1 schroefje!) en doe hem in een fles, en 'start' de auto. Zit er GEEN benzine in je fles is je injectiehuis je probleem niet!
Nou heb ik gisteren er iemand bij gehaald en nu startte mijn auto ineens weer (en ook nog in 1 keer terwijl hij de hele week niet startte). Maar ja er zit dus wel iets fout. Ik heb aan deze persoon je lijstje met mogelijke punten gegeven. De bedrading had hij de vorige keer nog niet nagekeken. Misschien dat daar iets fout zit.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

effe een schoppie
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Linda5
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonFeb16, 2009 8:28:14 PM

Post by Linda5 »

Mijn auto start op dit moment wel gewoon meer, maar volgens mij zit er nog steeds iets niet goed. Een Citroën garage in de buurt zei dat het de startmotor/ injectiehuis was (ze hebben niks doorgemeten, dat zou 1,5 uur duren), gezien de klachten.

Ik wil niet zomaar met mijn auto blijven staan. Dus is er iemand die mij nog kan helpen? Als ik door de garage het injectiehuis laat vervangen, dan kost het mij heel veel geld en dan weet ik nog steeds niet zeker of dat het probleem is.

Anders ga ik mijn auto toch wegdoen (ondanks dat ik het wel heel jammer vind).

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Wat voor injectie heb je?
Bosch of Magnetti marelli?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

heb je geen kabelbreuk in de kabelboom naar de brandstof pomp? dat is ook wel een vaak voorkomend euvel bij de Ax....
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

het klinkt mij ook als een fout in de bedrading in de oren.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Post Reply