Kapotte koppaking

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
johnyyy
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: ThuOct02, 2008 9:49:56 PM
Location: someren

Kapotte koppaking

Post by johnyyy »

Hoi,

Vanmorge deed me kachel het niet meer, en toen ik me motorkap open deed zat er flink wat olie tegenaan gesmete.
Ook als ik mijn pijlstok eruit haal zit hier schuim aan van het koelvloeistof.
Ik heb namelijk 2 weken geleden de auto een onderhoudsbeurt laten geven, en ik weet zeker dat de olie er zo niet uit zag!

Mijn vraag was:
wat zou het ongeveer kosten aan onderdelen om dit te maken, en hoeveel uur werk gaat er ongeveer in zitten?

autotje heeft 105.000 gelopen komt uit 1994 heb er toen 950 euro voor betaald , maar ziet er nog zeer goed uit.

Zal dit nog de moeite zijn om te laten maken?

Groetjes John

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bij een garage vragen ze al snel 600 eu voor het vervangen van de koppakking.
Voordeel is wel dat er meteen een nieuwe distributieriem om heen gaat. Motorisch kan de AX er dan weer jaren tegenaan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Als je van plan bent om er nog ff mee te rijden zou ik het zeker doen.
Mij kostte het 300€ (prijs wel excl d-riem). Maar over het algemeen kost het wel snel 500€.

Rogerroger
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov07, 2006 3:11:40 PM
Location: Hoofddorp

Post by Rogerroger »

Ik was een aantal weken geleden ook aan de beurt na een beurtje. Vraag me af of het daar mee te maken kan hebben..... Iemand enig idee???

Heb mijn koppaking ook laten vervangen en alles door laten spoelen. Kostje me 400E.

Groet,
Rogier

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

bij ons kost het € 350,- all in. Hou er wel rekening mee tussen kopakking vervangen wel verschil zit. Ze gebruiken meestal alleen maar een pakking. Geen pakkingset. Kop moet gevlakt worden en nieuwe kopbouten. Geen oude bouten hergebruiken..

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

rally wrote:bij ons kost het € 350,- all in. Hou er wel rekening mee tussen kopakking vervangen wel verschil zit. Ze gebruiken meestal alleen maar een pakking. Geen pakkingset. Kop moet gevlakt worden en nieuwe kopbouten. Geen oude bouten hergebruiken..
Volgens voorschrift Citroën (PSA):

- Kop vlakken alleen als afwijking buiten de tolerantie valt.

- Nieuwe kopbouten is noodzakelijk als de lengte van één of meer van de bestaande rekbouten buiten de tolerantie valt.

Om dus gelijk te stellen dat vlakken en nieuwe bouten altijd noodzakelijk is berust op verkeerde interpretatie van de voorschriften. En kan derhalve dus als onzin (onzinnig kostenverhogend) worden afgedaan.

Wat wel verstandig is om als de kop toch gedemonteerd wordt:

De distributieriem, spanrol en waterpomp te vervangen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook altijd nieuwe bouten zou gebruiken.

Vooral omdat er toch echt heel veel stress op die bouten heeft gestaan door compressie en hitte. Het hoeft niet maar aan te raden is het wel. Onze citroengarage bv gebruikt ook altijd nieuwe. Vlakken is id alleen nodig als hij buiten de toleranties valt. Zeker bij een blok met losse bussen (alu dus) is de kop vaak buiten de toleranties nog vlakker als het pasvlak val het onderblok. Das ook nl de reden waarom koppakkingen zo zwak zijn. De lossen cilinderbussen zitten op verschillende hoogtes.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AnimaL
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: ThuJan01, 2009 6:02:59 PM
Location: Steenwijk
Contact:

Post by AnimaL »

'K heb verscheidene koppakkingen vervangen van zowel auto als motor maar nog NOOIT nieuwe kopbouten gebruikt.
En natuurlijk doet/rekent de garage nieuwe kopbouten.
Kun je toch niet controleren

AnimaL

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jup hier al denk een stuk of 6 vervangen, nog nooit de kopbouten vernieuwd.De enige keer wanneer ik het wel zou doen, is als de koppaking al een keer vervangen is.

Post Reply