controlelampje wie snapt dit?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

controlelampje wie snapt dit?

Post by firstaxfirst »

het rode lampje links van het stuur(temp. van koelvloeistof) gaat random aan en uit tijdens het rijden. die man van wie ik hem kocht had em er oplaten nakijken maar het was waarsch een contactje dat niet goed zat of een kortsluiting.

nou heb ik niet zon zin dat er iets tijdens t rijden gebeurt en ben ik van plan om het ff na te kijken. heeft iemand er ervaring mee? of stappen die ik zou kunnen doen.

het maakt dus totaal neit uit of ik hard of zacht rij t gaat gewoon om de zoveel keer.

alvast bedankt.

heb trouwens al wel gekeken of de radiateur niet koud was na warm rijden, maar de radiateur was gewoon warm/lauw.

heb trouwens een haynes manual van de AX

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Al eens geprobeerd om een beetje vloeistof bij te vullen, mn dieseltje had het ook, maar die verloor koelvloeistof toen de koppakking eruit lag waardoor de niveausensor telkens het lampje aan liet gaan.

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

zal het morgen meteen ff proberen! heb zelf nog niet heel veel verstand ervan moet ik bekennen vandaar de vraag voor de zekerheid.!

bedankt voor de reactie!

kan het trouwens ook helpen de sensor te verschonen en terug te plaatsen?

Rens

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

firstaxfirst wrote:zal het morgen meteen ff proberen! heb zelf nog niet heel veel verstand ervan moet ik bekennen vandaar de vraag voor de zekerheid.!

bedankt voor de reactie!

kan het trouwens ook helpen de sensor te verschonen en terug te plaatsen?

Rens
Geen idee, heb weinig ervaring met benzine uitvoeringen, eerste waar ik bij dit soort dingen aan denk is te weinig vloeistof, of idd een gare sensor of een draadbreuk/sluiting ergens. Het makkelijkste is eerst om een beetje vloeistof bij te vullen en kijken of het weg is, pas daarna de rest nakijken.

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Blauw sensor moet je vervangen, zit aan zijkant van je blok onder het waterhuis ( als je voor de auto staat rechterzijde ).
Probleem heb ik ook gehad, hij is makkelijk te vervangen en je hoeft geen vloeistoffen af te tappen ( stekkertje loshalen eruit draaien nieuwe er in stekkertje weer vast en klaar :) )

succes
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

heb even gekeken nadat ie flink was warmgelopen, en de ventilator slaat niet aan als hij stil staat. kan dit niet het probleem zijn? en waar zit die blauw sensor en waar vind ik een vervangende sensor?

groet Rens

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Pas op met dat warmlopen. Je kan er je cilinderkop mee mollen!

Heb je nu al koelvloeistof bijgevuld? En hoeveel kon er bij?

Dat de ventilator niet aanslaat kan verschillende redenen hebben:
- zekering gesprongen (volgens mij 20 of 30A ofzo, controleer die even)
- draadbreuk oid
- tempsensor in de radiator overleden (die zit rechts als je voor de auto staat)
- Thermostaat die dichtblijft: dan kan het water niet circuleren en wordt de radiator niet eens warm waardoor hij niet kan koelen
- Te weinig koelvloeistof: heb ik al gehad met de 1.1, het lampje ging aan maar de schroef draaide niet
- schroef kapot

Vul eerst het koelwater bij tot het overloopt en controleer of er belletjes uitkomen aan de bijvuldop. (belletjes wijzen vaak op een lekke koppakking)
Vergeet ook niet te ontluchten als je veel koelvloeistof bijgiet. Rechtsvoor aan de radiator zit een plastieken schroef die je kan opendraaien. Links bijna tegen het schutbord waar de waterdarmen binnengaan zit ook een ontluchtingspunt. Draai dit ook ff open, het ziet er uit als een fietsventiel.
Bij jouw ax zit denk ik geen ontluchtingspunt op het thermostaathuis. Anders ff dat koperen schroefje opendraaien.
Eigenlijk mag je deze 2/3 punten al opendraaien terwijl je bijvult. Als het blijvend overloopt mag je ze terug dichtdraaien. Dit alles met draaiende motor en de chauffage op warm.

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

heb wel het koelwater bijgevult maar dat had geen effect. verder heb ik gevoeld of de radiateur wel warm word, maar die word wel warm, de hete lucht komt ook nog de auto binnen als ik de hete lucht in de auto aanzet. en het is dus waarsch naar mijn mening gewoon de ventilator.

waar kan ik trouwens de zekeringen nakijken?

rens

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

firstaxfirst wrote:heb wel het koelwater bijgevult maar dat had geen effect. verder heb ik gevoeld of de radiateur wel warm word, maar die word wel warm, de hete lucht komt ook nog de auto binnen als ik de hete lucht in de auto aanzet. en het is dus waarsch naar mijn mening gewoon de ventilator.

waar kan ik trouwens de zekeringen nakijken?

rens
Ik ben 99% zeker dat de ventilator de oorzaak niet is. Het zou vast wel helpen, maar de oorzaak ligt ergens anders. De ventilator van een ax hoort namelijk enkel te draaien bij file, of als er onvoldoende rijwind is.
Ik heb trouwens zonder het te weten een paar maanden met een kapotte ventilator gereden, en ik heb nooit koelproblemen gehad :P (tot ik hem eens te lang stationair liet draaien en hij plots begon te chaufferen :oops: )

De zekeringen van een type 2 zitten linksonder in het dashboard. Je moet een grote platte schroef een halve toer ofzo losdraaien en dan zie je ze zitten. (bij type 1 recht voor je bij het raam onder dat plaatje)

Vul het koelwater eens tot het bijna overloopt en kijk eens of er luchtbelletjes naar boven komen. Een lekke koppakking is helaas heel vaak voorkomend bij een ax. (alle 3 mijn axjes hebben het al gehad...)
Doe dit wel met een motor die al een kwartiertje ofzo heeft gedraaid. Mijn 1.1 had de eerste 10 minuten ook geen belletjes.

Ik zou ook eens je thermostaat controleren, die kan ook kapot zijn. Daarvoor moet je de slang die tussen de radiator en het motorblok loopt losmaken aan het thermostaathuis met 2 boutjes. Daarachter zit de thermostaat. Die leg je dan in water dat je doet koken. Als hij opengaat is hij goed.
leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Wiuv54BId-0

Post Reply