Speling op de versnellingspook

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Speling op de versnellingspook

Post by Mark »

Zoals bijna iedereen hier al weet heeft bijna iedere AX, Saxo of 106 last van speling op de versnellingspook.

Laatst een theorie van chris getest door niet de spie eruit te slaan maar simpelweg de buiten en binnenkant van de hevel van de vbak aan elkaar vast te lassen. Dat werkt goed. Speling de helft minder.

Vraag bleef waar de rest van de speling zat. En wat blijkt nou... Heel simpel en wellicht meerdere AX,en die daar last van hebben. De speling zat onder de pook zelf. Het boutje wat zichbaar is in de onderstaande foto zat niet strak genoeg meer vast. Speling van 2.5cm op de pook 100% opgelost door hem vast te draaien. Nog nooit zo'n strakke pook gehad.

Image

Dus wie ook speling heeft moet dat ook ff checken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Looooooooooooooooooooooooooool. :shock:

Hoezo Deja Vu en Toeval in 1!.

Zie mijn wie is wie! meer hoeft ik niet te zeggen :lol: , ik las dit nadat ik de post had neergezet :lol:

(Ik heb exact hetzelfde vandaag gevonden en opgelost bij de TGS, maar ik heb het nog een stap verder gedaan je houd nu altijd wel iets speling houd gezien de bout niet 100% vast mag).

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb :lol:

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb :lol:
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

rally wrote:
Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb :lol:
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.
Kan gewoon beide zijn. Ik had ook speling van links naar rechts. Hevel op de bak vastgelast. Minder maar nog steeds 2.5cm beide kanten op.

Onder de pook de bout vastgezet. Speling weg! Als je het goed wil doen moet je beide aanpakken. Maar de speling onder pook is in een paar minuten gefixed. De bak is wat lastiger.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Mark wrote:
rally wrote:
Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb :lol:
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.
Kan gewoon beide zijn. Ik had ook speling van links naar rechts. Hevel op de bak vastgelast. Minder maar nog steeds 2.5cm beide kanten op.

Onder de pook de bout vastgezet. Speling weg! Als je het goed wil doen moet je beide aanpakken. Maar de speling onder pook is in een paar minuten gefixed. De bak is wat lastiger.
De bout vast draaien is een tijdelijke oplossing. Nieuwe busjes plaatsen probleem langer opgelost. Kosten bijna niets zijn het zelfde als van een saxo.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klopt. Mijn dieseltje had daar ook enorm last van toen ik m'n net had.
Heb het zelf iets drastischer aangepakt: oude pook van m'n wijlen Volcane gemonteerd. :)
(Bij originele pook was namelijk ook die kunststof bus versleten, maar had geen zin om 'moeilijk' te doen. :P)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

rally wrote:
De bout vast draaien is een tijdelijke oplossing. Nieuwe busjes plaatsen probleem langer opgelost. Kosten bijna niets zijn het zelfde als van een saxo.
Busjes vervangen is ook een tijdelijk oplossing gezien de stang waar de bout inzit vaak uitlubbert.

Post Reply