Foutcode

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Chris-star
AX Starter
AX Starter

Foutcode

Post by Chris-star »

Beste AX kenners,

Mijn toekomstige auto, de Citroën AX (1.1 spot 1996) liep al vreemd sinds een paar maanden. Ik dacht door de olie en filters te vervangen het wel even op te lossen. Helaas was gisteren het punt waarop ik inzag dat dat niet alleen het probleem was. De auto draaide stationair al vaak op hoge toeren maar nu schokte de auto als een bezetene. Het leek alsof de auto steeds afsloeg en weer werd aangezet door de eigen beweging. Dit verontruste mij nogal. Dus ik ben naar de How To's gegaan en las het stukje over ECU uitlezen nomaals(het werkt echt). Uitlezen gaf foutcode '21 Gaskleppositiesensor Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2' aan. Kan dit de oorzaak zijn van het schokken? Dit moet sowieso opgelost worden dus: wat zijn de opties.. het gaskleppenhuis vervangen of kan je de sensor ook gewoon los vervangen.. of kan mijn ECU ernaast zitten. Hoe dan ook.. dit is niet normaal en zal hierna toch maar de dealer opzoeken. Natuurlijk vraag ik het de kenners eerst :)

nummer 1 op mijn lijst: wat houdt foutcode 21 eigenlijk precies in??????

Graag hoor ik uw oplossingen...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Jouw motor maakt gebruik van een Magnetti Marelli ECU, dus die foutcode is voor jou van toepassing.
Oftewel: de ECU geeft melding van een probleem met de gasklep positie-sensor (die aan de zijkant van het injectiehuis zit).

Doet 'ie dat schokken trouwens alleen als 'ie koud is, of altijd?

Overigens hoort deze vraag gewoon in Technisch te staan, en niet en de FAQ. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Chris-star
AX Starter
AX Starter

Post by Chris-star »

Oeps sorry.... ik denk dat ik wat door de war ben geraakt bij het plaatsen...

Kan het nog verplaatst worden???

Maarja verder met het verhaal. Eigenlijk kwam het maar 1 keer eerder voor maar toen deed ik het af als een incident. Nu ik wat wijzer ben geworden zie ik dat dit toch eigenlijk een zwak punt is van de AX (het injectie systeem). Op andere lijntjes heb ik gelezen dat een nieuw huis 300 euro gaat kosten en op de sloop ongeveer 20 euro. Maar hoe weet je nou of die wel goed is??? Ik ga geen 350 (incl. montage) betalen voor een onderdeel dat al eerder kapot was bij deze auto (jaren geleden). Dus ik ga maar een sloperij bellen. Over dat schokken kan ik duidelijk zijn, nooit last van gehad.. maar als het dus gebeurd dan heb je een levensgevaarlijke situatie. Ik denk dat deze diagnose klopt want stationair draaide die ook al soms veel te hoog, maar dat loste ik op door even het gas in te drukken. Daarna liep hij meestal weer heel netjes. Dit klinkt alsof er iets mis is met controle van de benzine, zoals de ECU ook aangaf (foutcode gasklepsensor). Wat zijn jullie adviezen????? want dit is wel een beetje eng zo :(

Post Reply