sproeierbezetting ax sport

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Michiel
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJul06, 2006 1:13:58 PM
Location: Leiden

sproeierbezetting ax sport

Post by Michiel »

Met de kerst heb ik de solexen van de sport schoongemaakt en van nieuwe pakkingen voorzien. Hij rijdt een stuk beter nu. Toch heb ik nog het idee dat hij wat arm loopt boven de 5500 toeren. Hoogstwaarschijnlijk is dit te wijten aan het openluchtfilter en de spaghetti. Ik zit te denken om de hoofdsproeier 20% groter te kiezen (men zegt meestal 10-15% voor een openluchtfilter) ivm de spaghetti. Dus van maat 55 naar 65. Is dat een redelijk idee? Moet ik nog andere sproeiers vervangen?
Wie kan mij helpen? Dan kan die rondetijd op zandvoort hopelijk wat naar beneden :twisted:
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Een sport zal eerder in het middengebied te arm lopen als bovenin.

Daar hebben ze nl wel voor gezorgd. Maar over welke sproeier heb je het?
lucht, choke, benzine of een van de andere die er nog over zijn.
Je mengsel wordt nl bepaald door een heel aantal sproeiers. Het is geen brommer zeg maar. Ik zou me eerst maar eens verdiepen in hoe een dubbele solex werkt. Dan zul je ook zien dat door de toerengebieden verschillende sproeiers worden aangesproken.
Een andere beperking kan je venturi zijn. Die bepaald nl de luchtsnelheid en hoeveelheid.
Die is maximaal en dus zou het wel eens zo kunnen zijn dat op toeren er helemaal niet meer lucht de motor inkomt. Wil je dan meer lucht dan moet de venturi groter of in het geval van alleen een luchtfilter en spaghetti zal je ook wat moeten doen aan je luchtsproeiers om ook daadwerkelijk meer lucht je motor in te krijgen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply