dorstig GTtje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

dorstig GTtje

Post by homiethomie »

mijn GT is dorstig heb ik gemerkt! ik kan een 425 km rijden op 40 liter.
met een snelle berekening met het hoofd kom je dan toch op zo'n 1 op 10. nou is dat niet helemaal de reden dat ik een ax heb gekocht :P

er zitten wel grote sloffen onder, 195/45/15 en ik rij veel korte stukjes. maar dan vind ik het nog een beetje aan de hoge kant. (aangezien ik met die tank ook een keer heen en weer utrecht ben geweest en dat is allemaal snelweg)

zou het kunnen zijn dat hij niet goed af is gesteld? of iets anders?

hoop dat iemand het weet, want ik vind het zo leuk om er in te rijden maar met 1 op 10 ga ik huilen :x
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

GT? wat voor GT? GT carburateur of GT injection (monopoint dus)?

Een redelijk afgestelde carb moet 1:12 doen zonder veel moeite.
Voor een GT injection gaat ongeveer hetzelfde op.
Maar die brede banden, zeker met lage bandendruk, kunnen een enorm negatieve invloed op het verbruik hebben. Dat kan maar zo 20% schelen.
Nigel heeft ook brede sloffen (195/55/13) maar ik rijd in de zomer met 2.5/2.3bar voor/achter en in de winter met 2.3/2.2 en dat is relatief hard.

Mocht je een carburateur hebben adviseer ik een rondje 4-gastester bij een monteur die verstand heeft van carburateurs om eens te zien hoe de afstelling is. Een kleine aanpassing in ontsteking en carb-afregeling kan grote invloed hebben.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

oja sorry een Injectie monopoint, bandendruk is 2.0 zowel voor als achter

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

wanneer is de auto voor het laatst uitgelijnt?

de bandenmaat kan ook wel eens een hoger verbruik veroorzaken

met de golf rij ik met 18 inch 1 op 16.5 en op 16 inch orgineel 1 op 18
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

pff uitlijnen geen idee, heb hem nog neit zo lang maar hij trilt wel wat hard op de snel weg vanaf 100 km ong

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat laatste ligt aan een onbalans in de wielen.
Niet goed uitgelijnd kun je zien als het profiel van de banden niet gelijkmatig afslijt en/of de auto onder het rijden de neiging heeft om naar links of rechts te trekken.
Probeer 's een setje 165/65R14 wielen. (In de winter ook net iets veiliger)
Controleer of de remklauwen nog gangbaar zijn en de remblokken niet aanlopen.
En probeer na te gaan wanneer de AX voor het laatst verse olie, bougies, luchtfilter etc heeft gehad.
Met de huidige temperaturen lust elke auto wel een slokje meer, maar dan zou 1 op 12 een aardig verbruik zijn.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Beetje zelfde vraag hierzo eigenlijk...

De TRS/GT5 dus doet momenteel ook niet echt zo zuinig 8-) ik begrijp van de vorige eigenaar dat hij wel 1 op 16 deed maar ik blijf met die vorst steken op 1 op 11......

met ideale omstandigheden 1 op 13 maar dat vind ik nog errgg slecht terwijl ik zo me best doe zuinig te rijden + lange stukken 80/90 constant...

Hij is pas uitgelijnd, 165 bandjes (nieuwe).... Ik rijd express rustig, op snelweg 100 constant juist vanwege dat verbruik, trek extra rustig op enzo...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

met deze weeersomstandigheden is het ook wat minder zuinig ...

Kachel aan, achterruitverwarming, vaker licht, auto laten draaien tijdens het ijs krabben,... meer file's
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

scheelt dat zo veel? dat het wat kouder is?

want hier op texel hebben we eigenlijk geen file's hehe plus reed hij al niet zuinig toen het nog warmer was...

denk dat er voor het laatst nieuwe bougies in zijn gekomen in 2005... en dat is 40000 km geleden denk ik.. maar de rekeningen van voruige eigenaar liggen nog in utrecht.

wel beetje veel denk 40 000 km?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ff nieuwe kopen maar...
en als je altijd maar kleine stukjes rijdt wordt het ax-je nooit warm.
Last edited by Browny on SatDec27, 2008 6:17:44 PM, edited 1 time in total.

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

homiethomie wrote:scheelt dat zo veel? dat het wat kouder is?

want hier op texel hebben we eigenlijk geen file's hehe plus reed hij al niet zuinig toen het nog warmer was...

denk dat er voor het laatst nieuwe bougies in zijn gekomen in 2005... en dat is 40000 km geleden denk ik.. maar de rekeningen van voruige eigenaar liggen nog in utrecht.

wel beetje veel denk 40 000 km?
ik heb m'n GT injection nu een maand of 2/3 gok ik... en rijdt ook nooit zuiniger dan 1op 12... Gemiddeld zou ik zeggen 1 op 11. Maar die van is naar mijn idee, wel goed afgesteld e.d. Dus die dingen die zuipen gewoon wat meer...
helaas :twisted:

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

1 op 15 moet je toch wel kunnen halen als je normaal rijd?
:?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je moet er ZEKER zuiniger mee kunnen rijden als 1:11 / 1:12 bij rustig rijden..

maar aantal dingen zijn daarvoor van belang;
-goede bougies /verdelerkap/rotor/bougiekabels
-goede benzine
-schoon benzinefilter
-zuiver gestelde kleppen
-goed getimede ontsteking
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Job wrote:
ik heb m'n GT injection nu een maand of 2/3 gok ik... en rijdt ook nooit zuiniger dan 1op 12... Gemiddeld zou ik zeggen 1 op 11. Maar die van is naar mijn idee, wel goed afgesteld e.d. Dus die dingen die zuipen gewoon wat meer...
helaas :twisted:
Nou....
Mijn vorige GT deed toch altijd 1 op 14, bij aftrappen en niet geheel standaard motorblok, wel altijd mn best gedaan goed te onderhouden
Mijn huidige GT (Niet de GT5/TRS dus) deed met zijn eigen blok altijd 1 op 15, met soms doortrekken maar meestal netjes rijden, wel olie verbruikend blok.
Met zijn nieuwe motorblok weet ik nog niet, en daarmee is het ook een carb geworden dus dat is nog even afwachten.

TRS/GT5 is een uitzondering :roll: misschien lopen mijn remmen wel aan achter, die zijn nooit best geweest.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

misschien ook leuk om er bij te vertellen, dat ik ook mijn topsnelheid niet echt haal. tot 140 gaat nog wel maar daar boven heeft hij echt zwaar moeite :S

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

homiethomie wrote:misschien ook leuk om er bij te vertellen, dat ik ook mijn topsnelheid niet echt haal. tot 140 gaat nog wel maar daar boven heeft hij echt zwaar moeite :S
euhm 2 vragen;
-hoe is je koppakking
-hoe staat je ontsteking
Image

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

koppakking goed denk ik, want ik verbruik geen kvs en me olie ziet er ook mooi uit.

verder weet ik niet hoe de onsteking staat.. hoe kan ik dat zien??

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Na 60.000 km met een AX GT kan ik stellen dat 1:10 tot 1:12 redelijk normaal is, het is mij ook nooit gelukt om zuiniger te rijden. Je wielen hebben wel behoorlijk negatieve invloed op het verbruik, zoals eerder al genoemd is. Enneh, een GT koop je toch niet om zuinig mee te rijden? Daar is de 1.1 voor :D
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Sorry dat ik deze ff hijack.
De laatste tijd heb ik veel autostrade gedaan met de GTI (mpi) en het viel mij op dat ik mijn verbruik amper onder de 1:10 a 1:11 kan krijgen. Af en toe rijd ik wel flink door tot 150 ofzo.
Is dat ook niet wat aan de hoge kant, wetende dat er group-n software in zit? (zou hem zuiniger moeten maken)

Er liggen ook 195's onder, maar met de originele 185 is het niet zoveel beter denk ik.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik haalde met mijn GTI maximaal 1 op 14 en minimaal 1 op 10. Over het hele jaar gemiddeld 1 op 12. Dus dat moet met een GT beter kunnen. (Ik haalde met een GT dacht ik maximaal 1 op 15 en minimaal 1 op 12.)

Maar goed, ik ben dan ook over het algemeen een wat rustigere rijder.

Ik mis in het lijstje van Marc nog het luchtfilter.
Image

Post Reply