ombouwvragen van carb naar injectie : geen stationair

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

ombouwvragen van carb naar injectie : geen stationair

Post by citrofenwick »

Zoals sommigen onder jullie wellicht al weten ben ik in mijn 1.1 carb een KDY injectieblok aan het leggen. Ik zal al direct zeggen dat ik voordien nog NOOIT aan een kabelboom gekomen had of een swap gedaan had, dus dit is volledig nieuw voor me.
Dus graag wat hulp ;)

Ik heb er het nieuwe blok dus al zelf ingekregen, en ik heb al een deel van de opbouw van het oude blok overgezet naar het nieuwe blok.
Momenteel ligt het blok er gewoon in zonder de volledige injectiezooi.

Vol goede moed ben ik eergisteren begonnen met op autodata uit te zoeken welke fiche welke functie heeft. Nu wil ik die aansluiten, maar dat lukt niet zo goed. :P Niet alles is duidelijk

Heeft iemand hier soms een verslagje van, van hoe hij een kabelboom aansluit op een injectieblok? Of een fototje met welke functie welke fiche heeft?

Verder:
Boven de oliefilter zit een sensor. Waar moet ik deze aan aansluiten, en wat is zijn functie?

Naast de oliefilter zit ook een sensor. Waar moet deze aangesloten worden? En zijn functie? (oliepeil?)

Onder de ontsteking zit een sensor. Functie en hoe en waar aansluiten? (watertemp?)

Ik ga nu nog wat zoeken, en foto's nemen zodat alles wat duidelijker wordt. Misschien raak ik er zelf wijs uit. Straks meer.
Kga ook eens de schema's afdrukken en bestuderen.

Tips en ervaringen zijn zéér welkom!

edit:
Al een paar dingetjes teruggevonden zoals onder andere de tempsensors enzo, maar omdat de drank vergezeld bij het overheerlijke kerstdiner van gisteren me nog wat aan het plagen is dmv hoofdpijn heb ik besloten om tot morgen te wachten met verder uitzoeken :)
Last edited by citrofenwick on MonJan26, 2009 7:29:45 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: ombouwvragen van carb naar injectie

Post by MNM(tm) »

citrofenwick wrote:Boven de oliefilter zit een sensor. Waar moet ik deze aan aansluiten, en wat is zijn functie?
Oliedruk sensor. Gaat naar het rode oliekannetje in je dash.
citrofenwick wrote:Naast de oliefilter zit ook een sensor. Waar moet deze aangesloten worden? En zijn functie? (oliepeil?)
Olie-niveau sensor. Gaat evt. naar olie-niveau meter in dash. Die sensor als in de eerste generaties van 't KDY blok altijd aangebracht, of die nou gebruikt werd of niet. Hoeft niet aangesloten te worden (zonder olie-niveau metertje in je dash heeft aansluiten sowieso geen zin. ;))
citrofenwick wrote:Onder de ontsteking zit een sensor. Functie en hoe en waar aansluiten? (watertemp?)
Koelvloeistoftemperatuur sensor (lichtblauw). Als het goed is, zit er ook nog een sensor in het thermostaathuis. Die onder de ontsteking (dus midden in de zijkant van de cylinderkop) is voor 't koelwater-lampje in 't dash (als de sensor twee contactjes heeft, kan 'ie ook meteen een eventueel aanwezige koelvloeistoftemperatuur-meter in 't dash aansturen).
De sensor (als het goed is een groene) in 't thermostaathuis is voor de ECU.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: ombouwvragen van carb naar injectie

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:
citrofenwick wrote:Boven de oliefilter zit een sensor. Waar moet ik deze aan aansluiten, en wat is zijn functie?
Oliedruk sensor. Gaat naar het rode oliekannetje in je dash.
citrofenwick wrote:Naast de oliefilter zit ook een sensor. Waar moet deze aangesloten worden? En zijn functie? (oliepeil?)
Olie-niveau sensor. Gaat evt. naar olie-niveau meter in dash. Die sensor als in de eerste generaties van 't KDY blok altijd aangebracht, of die nou gebruikt werd of niet. Hoeft niet aangesloten te worden (zonder olie-niveau metertje in je dash heeft aansluiten sowieso geen zin. ;))
citrofenwick wrote:Onder de ontsteking zit een sensor. Functie en hoe en waar aansluiten? (watertemp?)
Koelvloeistoftemperatuur sensor (lichtblauw). Als het goed is, zit er ook nog een sensor in het thermostaathuis. Die onder de ontsteking (dus midden in de zijkant van de cylinderkop) is voor 't koelwater-lampje in 't dash (als de sensor twee contactjes heeft, kan 'ie ook meteen een eventueel aanwezige koelvloeistoftemperatuur-meter in 't dash aansturen).
De sensor (als het goed is een groene) in 't thermostaathuis is voor de ECU.
Ok bedankt, daar kan ik al wat mee doen. Mijn sensor in de kop heeft helaas maar 1 contactpunt, dus ik ga de fiche van de oude kabelboom hergebruiken.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Weet iemand waar ik het juiste motorkabelboomschema kan vinden? Ik vind het niet. Ik vind in de kluwer enkel het schema van 1.4 mpi...

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

citrofenwick wrote:Weet iemand waar ik het juiste motorkabelboomschema kan vinden? Ik vind het niet. Ik vind in de kluwer enkel het schema van 1.4 mpi...
Heb je de Haynes tot je beschikking? Als het goed is staat het daar in.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
citrofenwick wrote:Weet iemand waar ik het juiste motorkabelboomschema kan vinden? Ik vind het niet. Ik vind in de kluwer enkel het schema van 1.4 mpi...
Heb je de Haynes tot je beschikking? Als het goed is staat het daar in.
Nee in de haynes staat geen draadschema van een phase 1 injectie ;-)

Deze staat alleen in het ' officiele' werkplaatshandboek bij hoofdstuk veranderingen ofzo.
Ik heb ze wel, ergens, maar schijnbaar niet op deze pc :roll:

Verder weet ik wel bijna waar alle stekkers moeten hoor! moet je ff fotos maken dan schrijf ik het er wel bij in de foto ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:Nee in de haynes staat geen draadschema van een phase 1 injectie ;-)

Deze staat alleen in het ' officiele' werkplaatshandboek bij hoofdstuk veranderingen ofzo.
Ik heb ze wel, ergens, maar schijnbaar niet op deze pc :roll:
Zijn dat die twee JPG-jes (van elke ruim 2MB :roll:) die je mij ook al eens hebt toegestuurd?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Goed... ik ben momenteel een poging aan het doen om de draadschema's van een KDY te uploaden...

Gaat nog ff duren ben ik bang :roll:


EDIT: KLIK HIER

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zijn deze schema's voor een ph1 of ph2 KDY ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:Zijn deze schema's voor een ph1 of ph2 KDY ?
Voor zover ik weet phase 1 want ik heb ze wel eens voor Romy d'r TRS ingescand...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:
MBa@NL wrote:
citrofenwick wrote:Weet iemand waar ik het juiste motorkabelboomschema kan vinden? Ik vind het niet. Ik vind in de kluwer enkel het schema van 1.4 mpi...
Heb je de Haynes tot je beschikking? Als het goed is staat het daar in.
Nee in de haynes staat geen draadschema van een phase 1 injectie ;-)

Deze staat alleen in het ' officiele' werkplaatshandboek bij hoofdstuk veranderingen ofzo.
Ik heb ze wel, ergens, maar schijnbaar niet op deze pc :roll:

Verder weet ik wel bijna waar alle stekkers moeten hoor! moet je ff fotos maken dan schrijf ik het er wel bij in de foto ;)
Die heb ik gemaakt, ze komen er zo aan!

De rest van de geposte schema's zal ik nu eens checken. Bedankt alvast!
Last edited by citrofenwick on FriDec26, 2008 3:48:26 PM, edited 1 time in total.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ok, hier zijn ze:

Redelijk in het begin van de kabelboom heb ik dit:
Correct aangesloten? Het zit vlakbij het brandstofrelais.
En ook over de functie ben ik niet zeker. Het sluit af, maar met welke functie?
Image


Waar sluit ik die op aan?
2 bruin-grijze en 1 groene draad.
Image

(Op de bobine zit nog ff een oud stukje kabelboom)
Het stekkertje dat ik vastheb. Hoort dat op de verdelerkap daar onderaan? Het 'probleem' is dat het niet past. Ik kan het wel passend maken natuurlijk. Ik zal eerst even zien of ik het zelf niet kan uitzoeken want ik heb zonet een handig schema gevonden: http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... teking.jpg

Image
en waar sluit ik dat enkeldradige rode stekkertje met groene draad op aan? Volgens autodata heet het 'storing'. Daar naast de kap?
Image


Deze sensor moet in de cilinderkop en dient om het lampje op het dashboard te doen branden:
De kabelboom heeft 2 draden voorzien voor deze sensor. Welke van de 2 moet ik gebruiken? Diegene die rechtstreeks naar de ECU gaat? (ik kan het uitmeten) (edit: best gewoon een draad trekken zeker?)
Image

Zijn de laatste 2 stekkertjes op de kabelboom voor de lambdasonde?:
Image

En wat is dit:
Image

In mijn thermostaathuis zit geen sensor. Alvast bestellen? :roll:
Alvast bedankt allemaal!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
MNM(tm) wrote:Zijn deze schema's voor een ph1 of ph2 KDY ?
Voor zover ik weet phase 1 want ik heb ze wel eens voor Romy d'r TRS ingescand...
Nou wil ik je humeur niet verpesten :D

Maar volgens mij is het type 2 (phase 1 injectie heeft geen kabels onder t voorfront door, dat heeft phase 2 alleen......)
En toen had je ze idd ook ingescand, alleen toen waren het ook de 'verkeerde' volgens mij :P

Je moet ff achterin dat werkplaatshandboek kijken, Glenn weet waar ze staan! (en ik zal ook even zoeken.......)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Even een paar korte:

Die rode met groene draad die bij de interieur kabelboom komt hing bij mijn GT ook los, ik weet niet waar dat van is 8-) Daar in de buurt moet wel de bedrading van de benzine pomp zijn maar die is rode stekker met geel draad

Die eerste moet een vacuum slang op en dan naar je injectie huis, verder zit daar idd niets op.... hoort wel een stekker idd.. Net even gekeken, dat is die rode bij je motorsteun! Die moet op een vacuum klep. Wat die witte dan is, geen id 8-)

Die bij je bobine weet ik ook even niet.... tis een witte stekker?

Stekkers van lambda zitten volgens mij bij je accu in de buurt, d8 ik, zijn als het goed is zwart en blauw (heb foto..)

Edit, phase 1 injectie schema gevonden !!
Geef ff mail door ofzo anders :P Uploaden wil niet zo
Tis wel enkelt en alleen de ECU schema zegmaar want de rest is t zelfde aan carb (dus verlichting enzo) dat is ook een beetje t verschil met phase 2 die alles in 1 kabelboom heeft......
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Even een paar korte:

Die rode met groene draad die bij de interieur kabelboom komt hing bij mijn GT ook los, ik weet niet waar dat van is 8-) Daar in de buurt moet wel de bedrading van de benzine pomp zijn maar die is rode stekker met geel draad

Die eerste moet een vacuum slang op en dan naar je injectie huis, verder zit daar idd niets op.... hoort wel een stekker idd.. Net even gekeken, dat is die rode bij je motorsteun! Die moet op een vacuum klep. Wat die witte dan is, geen id 8-)

Die bij je bobine weet ik ook even niet.... tis een witte stekker?

Stekkers van lambda zitten volgens mij bij je accu in de buurt, d8 ik, zijn als het goed is zwart en blauw (heb foto..)

Edit, phase 1 injectie schema gevonden !!
Geef ff mail door ofzo anders :P Uploaden wil niet zo
Tis wel enkelt en alleen de ECU schema zegmaar want de rest is t zelfde aan carb (dus verlichting enzo) dat is ook een beetje t verschil met phase 2 die alles in 1 kabelboom heeft......
Ik zal even het schema afwachten :P
Hopelijk lukt het daarmee wat beter!

lambda en alles van injectie lukt nu al, tis nu vooral de ontsteking waar ik problemen mee heb. En ik heb nergens een voorbeeld :x

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

er zitten daar ook wel een hele hoop stekkers :S Moet ik daar anders even fotos van gaan maken (morgen dan tis nu al donker...)? Heb wel van de TRS maar die heeft al die buizenzooi nog dus weinig te zien.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ja, een fotootje van de ontsteking is altijd welkom!
Ik ben wel al een stukje verder met het schema dat je me gegeven hebt!

morgen ga ik eerst van dit linkse stekkertje uitzoeken welke draden welke functie hebben waarna ik dan zelf het boeltje wat zal aanpassen:
Image

Tis iig al een stuk duidelijker ;)

Image
betekent dit symbooltje dat 2 draden samenlopen maar niet verbonden zijn?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image
Nee, dit symbool betekent dat de linker draad als afschermingsmantel dient voor de rechter draad.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ok thx ;)
kweet nu +- van iedere draad de functie

Image

Vanaf de bobine vertrekken op klem 4 2 draden. De ene loopt naar de ontstoringscondensator. Naar waar vertrekt die andere??

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik heb dus de sensor gevonden die ik in het thermostaathuis moet steken. MAAR, nu past die niet. Er is wel een gaatje voorzien, maar ik kan hem er niet diep genoeg indrukken om hem vast te draaien. Mag ik er een gaatje in boren zodat ik er wel een sensor in kan draaien?

Of haal ik best een ander thermostaathuis? Ik mag er eentje van een ax gaan halen, maar van deze zit er een ontluchtingspunt en van het mijne niet. Van mij zit daar een aansluiting voor een slangetje die naar de radiator gaat.

Het gaat dus over deze linkse sensor:
Image


En ten 2e;
Morgen heb ik eindelijk mijn benzineleiding. De benzineleiding die er nu ligt is een stuk dunner en gaat door het schutbord. Misschien gebruik ik die best als retourleiding? En langs waar liggen de benzineleidingen normaal?

En ten 3e;
Dit rechtse zwarte enkel stekkertje voorziet de ecu van elektriciteit:
Image

Ik zie dat dit een redelijke dikke draad is. Hoe wordt dit in de praktijk gedaan? Nuja, dat kan ik nog ff uitzoeken, maar het is leuk om het zoals origineel te doen.

Post Reply