aanhoudende koelproblemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

aanhoudende koelproblemen

Post by grietje »

Koelproblemen!

Ik raak al een jaar lang met dit blok de kvs kwijt...... even op een rijtje

Auto zonder temp meter en kvs-nivo-lampje
- Slecht/niet ontlucht, gaan rijden, motor te heet, stukje door gereden, goed oververhit
KVS bijgegooid, ontlucht en auto weer gebruikt
- Na zoveel kms (1000?), oververhit lampje branden, meteen gestopt, alle kvs blijkt verdwenen.
Bijgevuld, ontlucht, verder gereden. Dit 2x gehad, waarna ik de koppakking beschuldigde (veel witte rook)

- Koppaking vervangen, bleek de kop (goed!) krom. Andere kop gemonteerd, maar niet thermostaat, waterpomp o.i.d. vervangen

- Na aantal kms (1000 geloof ik) jahoor, OVERVERHIT!!! kl*te ding, weer de kvs weg
- bijgevuld, ontlucht, thermostaat vervangen
- 40 km later motor uit de auto gehaald.

Okay, toen kwam die dus in een andere auto, een auto met wel kvs meter en nivo lampje.
- Voordat het blok erin ging vervangen: nieuwe koppakking, nieuwe waterpomp. Ook andere: radiator, kachelradiator, slangen, thermostaathuis (thermostaat was net nieuw)
- Bijgevuld, ontlucht, ingereden, slalom gereden, carb in gezet......

- bedrijfstemperatuur constant(altijd) 85-90 graden

- en toen... begon het kvs nivo lampje te branden.... bijgevuld Even uit, toen ging hij weer branden, en dat nog een paar keer, ook op 1 lange afstand.
temp oke dus door gereden. Gister nog een bodempje bij gedaan, maar nivo was te zien.
- Lange afstand, lampje brand uiteraard,
maar na 50 km snelweg begint de temperatuur plotseling op te lopen (bij constant 100 km/uur en sneeuw :roll:), ik direct stoppen, wat blijkt...... KVS bijvullen en ontluchten gaat er (meer dan) een liter KVS in..... Vol gegooid en ontlucht...
- lampje heel even bijna uit, maar al snel brand ie weer in volle glorie....
- Temperatuur wel weer netjes 85-90, ben dus ook gewoon naar huis gereden,


Wat the fuck doe ik fout????? Klooooooote auto :S
Ik ontlucht zeker helemaal verkeerd? Of zou mijn onderblok gewoon echt stuk (krom???) zijn?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

weet je zeker dat het grote koelsysteem open gaat.
misschien moet je eens een gaatje in de thermostaat maken.
Dan weet je zeker dat daar geen lucht blijft hangen wat voorkomt dat de thermostaat open gaat.

/edit: svp zinnig topictitel gebruiken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Thermostaat al thuis in een pannetje aan de kook gebracht?
Als ik het zo lees zou ik die als eerste testen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rio:
Deze thermostaat is getest idd, en ging open. Vorige ook getest (die ik dacht dat stuk was) ging ook gewoon open....

als de thermostaat niet (goed) open gaat komt de bedrijfs temperatuur toch veelste hoog?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik blijf erbij dat deze motor een verstopping moet hebben,m waarschijnlijk ergens bij de waterpomp in het pomphuis..

de cilinderkop die erop zit was perfect toen hij erop ging, hoe die nu is durf ik niet te zeggen aangezien hij volgens jouw zeggen ook een warmloper gehad heeft.. verkeerde montage vd koppakking kan ook lijden tot dit soort problemen, maar dat zou je moeten zien door idd rook ofwel duidelijke uitwendige lekkage.

waar overigens bij type1's volgens mij ook een probleem zit, is de koelwaterniveausensor.. vaak is het rubber ringetje lek waardoor je het niveau iig niet hoger kan zetten als die sensor.

systeem doorspoelen lijkt me ook nog steeds geen slecht idee.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

q01z wrote: hoe die nu is durf ik niet te zeggen aangezien hij volgens jouw zeggen ook een warmloper gehad heeft..
Daar was je zelf bij, frikandellen meeting vorig jaar?

Koppakking zit er goed tussen, hij rookt niet wit.

Waar zit de niveau sensor eigenlijk?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

in je radiateur, vlak boven je dikke slang die naar achter gaat
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Weet je dat zeker?

Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Koelproblemen:

Radiateur, thermostaat, waterpomp. Als die goed zijn moeten de problemen ophouden.

Hoe ziet de olie eruit? Heb je mayonaise onder de olievuldop?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Guido_AXGT wrote:Koelproblemen:

Radiateur, thermostaat, waterpomp. Als die goed zijn moeten de problemen ophouden.
Die zijn allen nieuw erin gegaan, problemen blijven exact gelijk
Hoe ziet de olie eruit? Heb je mayonaise onder de olievuldop?
Nee dat is uiteraard allemaal schoon.... dat was na de eerste keer koppakking door q01z ook zo, maar toen bleven de problemen ook.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

controleer je radiateur eens, wordt hij gelijkmatig warm of zitten er koude plekken in.

heb je de kop ook af laten persen toen hij er af was? Misschien zit er een haarscheurtje in de kop.

vervelend dit, succes er mee
Groeten van Henk uut Blesdieke

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

q01z wrote:in je radiateur, vlak boven je dikke slang die naar achter gaat
MNM(tm) wrote:Weet je dat zeker?
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
jullie hebben het over dezelfde slang maar anders omschreven :roll:
@Romy heb je de bypass koelslangetje op het thermostaathuis zitten?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Joost wrote:
q01z wrote:in je radiateur, vlak boven je dikke slang die naar achter gaat
MNM(tm) wrote:Weet je dat zeker?
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
jullie hebben het over dezelfde slang maar anders omschreven :roll:
@Romy heb je de bypass koelslangetje op het thermostaathuis zitten?
Ja die heb ik!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Lekt 'ie niet via de vuldop?
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik denk toch ook aan een lek. Op geen enkele andere manier kun je zo snel die vloeistof kwijtraken.

Daarnaast kan slecht ontluchten er id voor zorgen dat er af en toe toch heel veel vloeistof bij kan.

Staan de ontluchtingsschroeven allemaal dicht? je zou niet de eerste zijn :)

gewoon vullen en stationair laten draaien. dan na 10 min kijken of er water op de grond ligt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

denny wrote:ik denk toch ook aan een lek. Op geen enkele andere manier kun je zo snel die vloeistof kwijtraken.

Daarnaast kan slecht ontluchten er id voor zorgen dat er af en toe toch heel veel vloeistof bij kan.

Staan de ontluchtingsschroeven allemaal dicht? je zou niet de eerste zijn :)

gewoon vullen en stationair laten draaien. dan na 10 min kijken of er water op de grond ligt.
thanx voor de tip, k ga er morgen mee aan de slag... Voorkant omhoog, ontluchten en laten lopen terwijl ik er idd bij zit te kijken of ik t zie lekken o.i.d. hoop dat het 'gewoon' ontluchten is....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

hier even een update omdat de auto ondertussen weer rijd,

maaaar nog steeds koel problemen, of eigenlijk, hij koelt wel, maar raakt nog steeds KVS kwijt.

Alleen zag ik vrijdag avond na het eerste ritje na een half jaar een stoomwolk onder me kap opstijgen toen ik hem net afzette.
Kap open, het komt uit de hoek van het waterpomp huis (alu motorblok). Daar steeg een huge stoomwolk op en als je je neus erin stopte ging je over je nek van de KVS lucht. Duidelijk dus!

sochtends de auto nog eens stationair laten lopen en toen vormde zich een mooi plasje onder de auto.

- Het is niet de kop, denk ik. Deze problemen zijn er nu al 2 jaar, ondanks dat ik nu pas net een stoomwolk zag. maar goed hij loopt wel goed en ja rookte wel wat maja, half jaar stilgestaan..... Ik zal de compressie nog eens nameten.......
- De slangen waren droog.. lijkt me ook niet echt t probleem
- Onder de d-riem kap alles droog, dus ook dat lijkt ok (waterpomp niet verkeerd ofzo)

Punt is dat ie al kvs kwijt raakt 2 jaar ofzo, en in die 2 jaar is al de kop, de koppakking 2x, waterpomp/driem/spanrol, thermostaat 2x vernieuwd, en de slangen en radiator komen uit een andere auto die hiervoor nooit koelproblemen had, pas met dit nieuwe blok meteen dag 1 dezelfde problemen. Zoek het daarom meer in het blok.

Maar aan t waterpomphuis heb ik niets vervangen. Ik zie op service Citroën:
Image

dat dat plastice ding waar de slangen opzitten los is en met een 0-ring afgesloten word. Zou dat misschien gewoon gaar zijn?

Heeft iemand die plastice dop los? Die o-ring bestel ik wel nieuw.. zal het morgen avond is allemaal loshalen opzoek naar barsten.

Lijkt me sterk dat het waterpomphuis zelf gespleten is, lijkt mij?

Wat is de meeste kans, slangen, o-ring of plastic ding?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Wel even leuk om te vermelden,

waterpomp huis is er in zijn geheel afgeweest, de oring nr 5 was goed verdroogd, nr 4 ook maar minder.

Beide vervangen en lekker vloeibare pakking tussen, en sindsdien is het KVS nivo niet meer gezakt........ Niet te vroeg juichen, maar na 2 jaar lijkt het opgelost.... :shock:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Mooi zo! Nu wel ondertussen alles al van het koelsystemen vervangen? :P
Heb je het systeem nog niet op drukken laten zetten dan? Lijkt mij dat het dan zichtbaar moet zijn.
To finish first, you'll first have to finish!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nee dat had ik idd niet laten doen. werd uiteindelijk (lees maar hierboven) wel paar keer gezegt maja waar moet ik dat doen :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply