wat is de compressie van een 1124cc motor.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
wat is de compressie van een 1124cc motor.
Ik heb getracht de compressie te meten van onze ax. Wat moet het zijn, en wat mag de afwijking zijn wat nog kan. (tollerantie)
Distributiezijde 7.5, die erna 8.3, en die er na 9.0, en de volgende ook 9.0
aan het vliegwiel zijde.
Wie kan me dit vertellen jongens.en meiden? maar volgens mij kan ik gaan sparen voor een ander motorblok.
Groetjes Michael.
Distributiezijde 7.5, die erna 8.3, en die er na 9.0, en de volgende ook 9.0
aan het vliegwiel zijde.
Wie kan me dit vertellen jongens.en meiden? maar volgens mij kan ik gaan sparen voor een ander motorblok.
Groetjes Michael.
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Tenzij er iets raars gebeurd is is dit niet logisch. Als er één cilinder minder compressie zou moeten hebben is het wel die aan bakzijde. zit nl. het verst van de waterpomp en slijt dus het snelst. Zou dus idd eens beginnen met kleppen stellen...
Waarom ben je in eerste instantie eigenlijk de compressie gaan meten?
Waarom ben je in eerste instantie eigenlijk de compressie gaan meten?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
bij mij was er een stuk bougie meegekomen *-)kevin.broke wrote:Tenzij er iets raars gebeurd is is dit niet logisch. Als er één cilinder minder compressie zou moeten hebben is het wel die aan bakzijde. zit nl. het verst van de waterpomp en slijt dus het snelst. Zou dus idd eens beginnen met kleppen stellen...
Waarom ben je in eerste instantie eigenlijk de compressie gaan meten?
Maar we weten idd niet wat er gebeurd is.
AX-kopen is verslavend.
ik ben gaan meten omdat ik in eerste instantie een oliespoor vond, en olie in de koelvloeistof. Dus had ik ook zo iets van nu wil ik toch wel iets meer weten. Denken jullie de kleppen. Ik heb vandeweek toch zo iets van olieverbruik (liter in de twee weken)
Ik dacht als het nou toch die koppakking is ga ik reviseren, of transplanteer ik gelijk een nieuw motorblok in het vooronder.
Nu is het buiten koud, dus de kachel aan. maar te heet wordt ie wel. Ik ga eerdaags maar weer eens kijken.
groetjes michael.
Ik dacht als het nou toch die koppakking is ga ik reviseren, of transplanteer ik gelijk een nieuw motorblok in het vooronder.
Nu is het buiten koud, dus de kachel aan. maar te heet wordt ie wel. Ik ga eerdaags maar weer eens kijken.
groetjes michael.
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
...maar als de koppakking lek is en je vindt al olie in je koelvloeistof, dan verdwijnt er ook druk in je koelsysteem, dus is een compressiemeting op dit moment nooit realistisch.
Als ik jou was zou ik 'm een kans geven, in de zin van: investeer in een nieuwe koppakking (en dan alléén een nieuwe koppakking), monteer de boel, meet dán de compressie nog eens en als die nog zinnig is haal je er een nieuwe riem, spanrol enz. bij. My guess is dat de compressie dan ineens weer op peil is
P.S.: Kijk ook eens even kritisch naar je cilinderkop. Het TU-blok staat bekend als ongelofelijk sterk in de zin van slijtage n.a.v. afstand/hitte; zelfs van een 1.4 8V die tijden lang op het circuit gebruikt is zag het onderblok er niet heel slecht uit. Hetzelfde gold voor een GT waar niet heel zuinig mee gereden werd, en die 400.000 km op gas gelopen had De kop van beide auto's was echter wel aan revisie toe; meestal vind je juist in die kop ook het olieverbruik terug, als dat niet alleen te wijten is aan de koppakking.
Als ik jou was zou ik 'm een kans geven, in de zin van: investeer in een nieuwe koppakking (en dan alléén een nieuwe koppakking), monteer de boel, meet dán de compressie nog eens en als die nog zinnig is haal je er een nieuwe riem, spanrol enz. bij. My guess is dat de compressie dan ineens weer op peil is
P.S.: Kijk ook eens even kritisch naar je cilinderkop. Het TU-blok staat bekend als ongelofelijk sterk in de zin van slijtage n.a.v. afstand/hitte; zelfs van een 1.4 8V die tijden lang op het circuit gebruikt is zag het onderblok er niet heel slecht uit. Hetzelfde gold voor een GT waar niet heel zuinig mee gereden werd, en die 400.000 km op gas gelopen had De kop van beide auto's was echter wel aan revisie toe; meestal vind je juist in die kop ook het olieverbruik terug, als dat niet alleen te wijten is aan de koppakking.
zo uit de meting zou ik zeggen. koppakking kaput tussen de 7,5 en 8.3 cilinder.
Maar id voordat je gaat meten. Kleppen stellen (koud). kijken of de distributie goedstaat. Motor warmrijden.
Dan testen met gaspedaal vol ingetrapt (Gasklep moet open staan voor compressie meting)
Een gezonde motor zou dan in principe minimaal 10 bar moeten leveren met een afwijking van niet meer dan 1 bar.
@kevin waarom slijt degene het verst van de waterpomp het eerst? Daar voer je juist ook weer af. Het is dus niet zo dat het daar warmer word volgens mij.
Maar id voordat je gaat meten. Kleppen stellen (koud). kijken of de distributie goedstaat. Motor warmrijden.
Dan testen met gaspedaal vol ingetrapt (Gasklep moet open staan voor compressie meting)
Een gezonde motor zou dan in principe minimaal 10 bar moeten leveren met een afwijking van niet meer dan 1 bar.
@kevin waarom slijt degene het verst van de waterpomp het eerst? Daar voer je juist ook weer af. Het is dus niet zo dat het daar warmer word volgens mij.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Weet ik eigenlijk ook niet. Ik zie motoren vaak op die cilinder kapot gaan en ben daar op een gegeven moment vanuit gegaan. Mijn eigen dieseltje heeft bijv. een klepzeteltje los, juist op die cilinder. De krassen van metaal dat er doorheen gegaan moet zijn zitten in cilinder 2.denny wrote:@kevin waarom slijt degene het verst van de waterpomp het eerst? Daar voer je juist ook weer af. Het is dus niet zo dat het daar warmer word volgens mij.
kleppen gesteld en warm gemeten? dan met de gasklep vol open en ontsteking uitgeschakeld gemeten? Alles volgens het boekje? Goede accu (een test zonder een goede accu is nl ook niks waard
dit zijn echt waardes die gewoon echt niet goed zijn.
Maar zelfs hiervan uitgaande kan je toch zeggen dat de cilinder met 6,5 een probleem heeft.
Persoonlijk denk dat als je de test goed uitvoert de waardes wel goed zullen zijn en iig rond de 12 bar uit zullen komen. Zou me niks verbazen dat met het stellen van de kleppen de lage cilinder ook wel bijtrekt. Zo niet zul je aanvullende testen moeten doen
dit zijn echt waardes die gewoon echt niet goed zijn.
Maar zelfs hiervan uitgaande kan je toch zeggen dat de cilinder met 6,5 een probleem heeft.
Persoonlijk denk dat als je de test goed uitvoert de waardes wel goed zullen zijn en iig rond de 12 bar uit zullen komen. Zou me niks verbazen dat met het stellen van de kleppen de lage cilinder ook wel bijtrekt. Zo niet zul je aanvullende testen moeten doen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Compressieverhouding 9,4:1
Compressie-einddruk (bar) 10-15
slijtagegrens (bar) 7
max. verschil cilinders 3
1.0i en 1.1i motor CDZ/CDY HDZ/HDY
Compressieverhouding 9,3:1
Compressie einddruk (bar) 11-15
slijtagegrens (bar) 7
max. verschil cilinders 3
1.4i motor KDY/KDX behalve GTI
Compressieverhouding 9,9:1
Compressie einddruk (bar) 12-15
slijtagegrens (bar) 8,5
max. verschil cilinders 3
1.4i GTI KFZ motor
Compressie-einddruk (bar) 10-15
slijtagegrens (bar) 7
max. verschil cilinders 3
1.0i en 1.1i motor CDZ/CDY HDZ/HDY
Compressieverhouding 9,3:1
Compressie einddruk (bar) 11-15
slijtagegrens (bar) 7
max. verschil cilinders 3
1.4i motor KDY/KDX behalve GTI
Compressieverhouding 9,9:1
Compressie einddruk (bar) 12-15
slijtagegrens (bar) 8,5
max. verschil cilinders 3
1.4i GTI KFZ motor
Koud gemeten en zonder kleppenstellen. 't rijd wel prima. Soms problemen met de voorontsteking. Kan dit met elkaar te maken hebben?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 181#250181
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 181#250181