Dikkere pakking?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Dikkere pakking?
Wat is jullie mening over een dikkere pakking bij een gevlakte kop???
Nodig of niet?
Nodig of niet?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Onzin, gewoon een normale eronder, ietsjes meer compressie, iets meer vermogen. Klaar, met vlakken haal je misschien 1 tiende mm eraf, heeft niet veel invloed.
Echter, haal je er meerdere mmters vanaf word de compressie dusdanig hoog dat je super 98 moet gaan tanken omdat een ax ook geen pingelsensor heeft.
Echter, haal je er meerdere mmters vanaf word de compressie dusdanig hoog dat je super 98 moet gaan tanken omdat een ax ook geen pingelsensor heeft.
Mjah, maar dan vind ik wel dat je dan onderscheid moet gaan maken in de manier waarop er gevlakt wordt: als 't vlakken is wegens kromme kop, waardoor het noodzakelijk is enkele mm's eraf te slijpen, kun je inderdaad spreken van vlakken, maar als het gaat om een rechte kop alleen maar schoon te maken, zou ik zeggen dat je dat dan geen vlakken moet noemen, maar bijv. schoonslijpen of polijsten.
In het eerste geval (recht slijpen van een kromme kop, hoewel dat m.i. op zich al vrij zinloos is, maar dat ter zijde) moet er dus echt wel een dikkere pakking tussen, om een (te) hoge compressie te vermijden.
In 't tweede geval (schoonslijpen) ben ik het met je eens dat je wel weer een normale pakking kunt gebruiken.
In het eerste geval (recht slijpen van een kromme kop, hoewel dat m.i. op zich al vrij zinloos is, maar dat ter zijde) moet er dus echt wel een dikkere pakking tussen, om een (te) hoge compressie te vermijden.
In 't tweede geval (schoonslijpen) ben ik het met je eens dat je wel weer een normale pakking kunt gebruiken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Ja klopt, er zijn verschillende diktes.
Ligt er aan hoeveel de kop gevlakt is.
Maar ik snap eigenlijk de hele discussie niet, waarom geen juiste koppakking monteren? Als je 2x moet ben je zeker veel meer geld kwijt.
En die dikkere koppakkings maken ze niet voor de flauwekul
Maar goed een ieder moet het zelf weten, als je het goed wilt doen monteer je de juiste koppakking.
Ligt er aan hoeveel de kop gevlakt is.
Maar ik snap eigenlijk de hele discussie niet, waarom geen juiste koppakking monteren? Als je 2x moet ben je zeker veel meer geld kwijt.
En die dikkere koppakkings maken ze niet voor de flauwekul
Maar goed een ieder moet het zelf weten, als je het goed wilt doen monteer je de juiste koppakking.
Groeten van Henk uut Blesdieke
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Een dikkere koppakking heb je alleen nodig als je cilinderkop al zover gevlakt is dat een normale pakking niet meer lekker zou lopen op normale brandstoffen. Een garage zal al snel een dikkere pakking nemen bij een gevlakte kop omdat ze niet het risico willen lopen dat men terugkomt met een kapotte zuiger na 10.000 km pingelen op Duitse Euro 91.
In de praktijk kan je eigenlijk altijd een normale pakking gebruiken en zijn dikkere pakkingen grote onzin. Er zijn cilinderkoppen waar meer dan 4 mm vanaf gehaald wordt en dan nóg raken de kleppen de zuigers niet en loopt de boel netjes, zij het met een hoger octaangehaalte.
Het blijft dus een kwestie van je gezonde verstand gebruiken: Heb je een snelle nokkenas met een gigantische lift? Dan raad ik je ten zeerste aan bij een stevig gevlakt kopje wel een dikkere pakking te gebruiken, al hoef je van 0,5mm vlakken nog niet bang te zijn.
Gebruik je carburateurs of monopointinjectie op een motor die anderzijds al wat gekieteld is? Misschien is het dan ook al handig om bij een flink gevlakte kop een dikkere pakking te kiezen, aangezien monopoint lang niet zo nauwkeurig is en je je carburateur niet iedere week bijstelt (tenzij je q01z heet - dat is trouwens eerder een compliment dan kritiek). Risico op pingelen is dan dus al aardig wat groter.
Is een motor volledig standaard met een fors gevlakte kop en draait ie vrij rond op de ratel dan ben ik nog nooit te bang geweest om 'm te starten. Zelfs niet met die 4mm bij de Golf III GTI
Enfin: Meten is weten.
Nog een klein P.S.je dan: Dikkere koppakking zijn tot 2,5mm sowieso te krijgen, ik ook weleens wat van 3 of 3,5mm gehoord. Mochten mensen (met turbo's) hier behoefte aan hebben, laat het maar horen dan ga ik zoeken.
In de praktijk kan je eigenlijk altijd een normale pakking gebruiken en zijn dikkere pakkingen grote onzin. Er zijn cilinderkoppen waar meer dan 4 mm vanaf gehaald wordt en dan nóg raken de kleppen de zuigers niet en loopt de boel netjes, zij het met een hoger octaangehaalte.
Het blijft dus een kwestie van je gezonde verstand gebruiken: Heb je een snelle nokkenas met een gigantische lift? Dan raad ik je ten zeerste aan bij een stevig gevlakt kopje wel een dikkere pakking te gebruiken, al hoef je van 0,5mm vlakken nog niet bang te zijn.
Gebruik je carburateurs of monopointinjectie op een motor die anderzijds al wat gekieteld is? Misschien is het dan ook al handig om bij een flink gevlakte kop een dikkere pakking te kiezen, aangezien monopoint lang niet zo nauwkeurig is en je je carburateur niet iedere week bijstelt (tenzij je q01z heet - dat is trouwens eerder een compliment dan kritiek). Risico op pingelen is dan dus al aardig wat groter.
Is een motor volledig standaard met een fors gevlakte kop en draait ie vrij rond op de ratel dan ben ik nog nooit te bang geweest om 'm te starten. Zelfs niet met die 4mm bij de Golf III GTI
Enfin: Meten is weten.
Nog een klein P.S.je dan: Dikkere koppakking zijn tot 2,5mm sowieso te krijgen, ik ook weleens wat van 3 of 3,5mm gehoord. Mochten mensen (met turbo's) hier behoefte aan hebben, laat het maar horen dan ga ik zoeken.
Kop maximaal laten vlakken dunst mogelijke stalen paking er tussen en kijken of het pingelt. Pingelt ie niet jippie goedkoop rijden pingelt ie wel. Aan de octaanbooster/euro98
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Mwa, dan denk ik dat kop er opnieuw afhalen en toch een dikkere pakking ertussen gooien een (VEEL) goedkopere oplossing is dan aan blijven klooien met octaanbooster of Euro98 (is Euro95 nog niet duur genoeg?!)Sander wrote:Kop maximaal laten vlakken dunst mogelijke stalen paking er tussen en kijken of het pingelt. Pingelt ie niet jippie goedkoop rijden pingelt ie wel. Aan de octaanbooster/euro98
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Tja Marco, de een wil zo zuinig (en goedkoop) mogelijk rijden, de ander wil zo veel mogelijk uit de motor halen. Voor allebei valt natuurlijk wat te zeggen. Persoonlijk doet het verschil me niet zoveel, er wordt met mijn AX misschien net 10.000 km per jaar gereden. Reken maar uit wat dat me op jaarbasis kost. Dat heb ik wel over voor het plezier wat ik ermee heb.MNM(tm) wrote:Mwa, dan denk ik dat kop er opnieuw afhalen en toch een dikkere pakking ertussen gooien een (VEEL) goedkopere oplossing is dan aan blijven klooien met octaanbooster of Euro98 (is Euro95 nog niet duur genoeg?!)Sander wrote:Kop maximaal laten vlakken dunst mogelijke stalen paking er tussen en kijken of het pingelt. Pingelt ie niet jippie goedkoop rijden pingelt ie wel. Aan de octaanbooster/euro98
Het klooien met octaan booster valt wel mee, er zijn hele mooie systemen op de markt die het aan je brandstof toevoegen. Je hoeft dan niet per tankbeurt een bepaalde hoeveelheid in je brandstof tank te gooien, maar hebt er dan een apart tankje voor.
Klopt
Voor Cindy. Kop is al een beetje gevlakt niet extreem ofzo Doe er lekker een dunne stalen koppakking tussen en dan kan je nog steeds 95 tanken.
Met een hogere compressie heb je een hoger rendement dus een zuinigere auto in de praktijk merk je er weinig van alhoewel die 1.6 van mij 1 op 16 reed.
Voor Cindy. Kop is al een beetje gevlakt niet extreem ofzo Doe er lekker een dunne stalen koppakking tussen en dan kan je nog steeds 95 tanken.
Met een hogere compressie heb je een hoger rendement dus een zuinigere auto in de praktijk merk je er weinig van alhoewel die 1.6 van mij 1 op 16 reed.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Het maakt elkaar niet zoveel. 95 is goedkoper en 98 kom je een stuk verder mee per liter. Uiteindelijk ligt het enorm bij elkaar in de buurt. Het blijft belachelijk duur. 95 of 98MNM(tm) wrote:Mwa, dan denk ik dat kop er opnieuw afhalen en toch een dikkere pakking ertussen gooien een (VEEL) goedkopere oplossing is dan aan blijven klooien met octaanbooster of Euro98 (is Euro95 nog niet duur genoeg?!)Sander wrote:Kop maximaal laten vlakken dunst mogelijke stalen paking er tussen en kijken of het pingelt. Pingelt ie niet jippie goedkoop rijden pingelt ie wel. Aan de octaanbooster/euro98
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
OK pingelen gaat ie doen vanaf een compressieverhouding van 12:1 en verder. Wat voor blok heb je wat is de opgegeven compressie verhouding vanuit de fabriek? Boring x slag geven en dan zal ik eens kijken wat jouw minimale pakking dikte mag zijn rekening houdend met je 0,5mm gevlaktheid WAT TROUWENS ERG VEEL IS. maximale vlakheid kopafwijking mag 0.05 mm zijn dus als ze er 0.5mm afslijpen is dat erg veel. fabriek zegt maximaal 0.2mm geloof ik wat eraf mag (van een kop die nog nooit is gevlakt).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
In geval van nood kan je altijd je ontsteking wat verlaten. Er zit trouwens ook een indicatie op je kop wat je er maximaal af kan halen. Is een klein rechthoekje.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.