Alleen maar drama tot nu toe met mijn ax

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ginger
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedAug06, 2008 8:40:07 PM

Alleen maar drama tot nu toe met mijn ax

Post by ginger »

Ik heb zo'n 2 maanden terug een ax gekocht uit 92.
In het begin gewoon lekker er mee gereden en 2 weken terug ging ik hem naar de garage brengen, omdat de distributieriem vervangen moest worden. (dat wist ik toen ik hem kocht). De achterbanden bleken ook heel ver vergaan te zijn dus ook maar meteen 2 nieuwe achterbanden erop. 2 dagen later startte hij niet meer. Eerst dacht ik dat de accu leeg was, dus met startkabels proberen te starten. Lukte niet en mijn broer dacht dat mijn startkabels misschien niet goed waren. Toen heeft hij hem aangeduwd en ben ik een heel eind gaan rijden om de accu op te laden. Maar toen ik weer terug was en nog een keer probeerde te starten lukte het weer niet. Weer aangeduwd en toen ben ik naar een man gereden die accu's verkoopt. Accu doorgemeten en die was idd kapot. Ik was al helemaal blij alleen toen moest ik starten en hij deed het nog niet. Hij zei dat het de startmoter was, dus ik naar de dichtsbijzijnde garage. Hebben ze een startmoter van de sloop erin gedaan en 1,5 dag heb ik er prima mee gereden. Toen was hij weer kapot en hebben ze er weer een andere startmoter ingezet en hij deed het goed gelukkig. Tot gisteren (5 dagen later). Weer startte hij niet. Toen hebben ze toch eens verder gekeken en nu bleek het de massa van de moter te zijn. Ze hebben een extra kabel erin gezet en nu zou het goed moeten zijn. Maar ik moet zeggen dat ik er momenteel niet veel vertrouwen in heb. Al hoop ik dat ik vanaf nu gewoon normaal kan rijden want voor de rest vind ik het een heerlijk autotje.
Nog even een vraagje. Dat de massa van de moter niet goed is, moet ik daar verder nog problemen van verwachten of moet dit geen groot probleem zijn?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Als ik het goed begrijp WAS de massa op de motor niet goed!
Er loopt een, normaal gesproken nogal dikke, kabel van je accu naar een bout bovenop je versnellingsbak en dan nog een kabel naar de rest van je bekabeling.
Bij het starten verbruik je nogal veel stroom, of beter gezegd heb je bij starten maximale spanning nodig. Als dan je massa kabel beschadigd is of anderszins slecht kontakt maakt verlies je een deel van die spanning en krijg je dus simpelweg niet genoeg stroom om de startmotor goed rond te draaien.
Kennelijk is dat nu verholpen en zou het voor de toekomst goed moeten werken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Ik sluit mij aan bij het vorige verhaal ;)
Maar heb je nu wel je eigen accu er weer in? Die was dus niet stuk.
Groeten van Henk uut Blesdieke

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

en zoiezo, hoe meer er word vervangen aan je auto, hoe meer vetrouwen je in hem moet krijgen ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

In de aanhef van dit topic heb je het over een DRAMA.

Het grootste drama is eigenlijk de vervangingsdrift van de meeste garage bedrijven, zonder eerst eenst goed te analiseren wat het probleem is.

Hier geld ook weer METEN is WETEN, en als schrale troost een AX zonder massa problemen is geen AX :wink:


Verder toch nog heel veel plezier met je AX.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Als de bedrading niet goed is en je accu's moeten veel stroom leveren ontstaat er gelijktspanning/kortsluiting en gaan je accu's kapot (interne cell kapot) Je oude accu was dus ECHT kapot.

Verder had je jezelf een hoop ellende kunnen besparen met een simpele voltmeter van 10euro...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Guido_AXGT wrote:Als de bedrading niet goed is en je accu's moeten veel stroom leveren ontstaat er gelijktspanning/kortsluiting en gaan je accu's kapot (interne cell kapot) Je oude accu was dus ECHT kapot.

Verder had je jezelf een hoop ellende kunnen besparen met een simpele voltmeter van 10euro...
ja dan moet je natuurlijk wel een beetje weten hoe dingen werken.. als beginnende automobilist zet je misschien niet zo snel een spanningsmeter op je dynamo ofzo... (dat zou ik 3 maanden geleden ook niet doen, nu wel..)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:...en als schrale troost een AX zonder massa problemen is geen AX :wink:
Hmmm... in dat geval heb ik dus twee geen echte AX-en? ;)

raoel wrote:...als beginnende automobilist zet je misschien niet zo snel een spanningsmeter op je dynamo ofzo... (dat zou ik 3 maanden geleden ook niet doen, nu wel..)
Mjah, jij krijgt idd ook steeds meer lef of lekker zelf aan je AX te klussen / knutselen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

massa probleem is vooral gerelateerd aan type 1 ax'n bij type2's komt het zelden voor.

ginger
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedAug06, 2008 8:40:07 PM

Post by ginger »

Dankje voor jullie reacties.
Ik heb echt totaal geen verstand van auto's, dus zelf eraan gaan knutselen hoef ik niet te doen.
Voor mij was dit wel een drama aangezien ik onverwacht een andere auto moest kopen en ik deze kosten er eigelijk niet bij kon hebben. En als het dan ook nog eens een paar keer achter elkaar gebeurt, ja dan baal ik stevig en dan denk ik dat ik een miskoop heb gedaan. Maarja ik hoop echt dat het weer goed is allemaal. Ze hebben er nu een extra kabel aan gemaakt die volgens mij van mijn accu naar de moter loopt. Ik heb er trouwens ook nu een nieuwe accu inzitten, want die was ook niet goed meer. Waarschijnlijk was die kapot gegaan door dat massa probleem. Het type wat ik heb is trouwens AX 11 TGE INJECTION U9.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

In het geval van de kosten ben ik eigenlijk nog het meest eens met deze opmerking:
Henk Bats wrote: Het grootste drama is eigenlijk de vervangingsdrift van de meeste garage bedrijven, zonder eerst eenst goed te analiseren wat het probleem is.

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Ik denk dat je hier toch een beetje anders tegenaan moet kijken.

ten eerste staat hier in het begin dat ginger naar een man is gegaan die accu's verkoopt, geen garage dus. Zo'n man wil wel een accu verkopen, vraag me ook af hoe hij die accu heeft kunnen controleren op deze manier. 99% kans dat de accu nog goed is.

ten tweede zit je tegenwoordig met een enorm hoog arbeidsloon.
Dus ze gaan ook snel op hun ervaring af, bij een bepaalde storing zal dat wel stuk zijn.

Ja dan kun je het wel eens mis hebben, het blijven auto's. Als je een goeie garage hebt zal die monteur je vorig vervangen onderdeel ook weer terig plaatsen als blijkt dat dit het probleem niet is geweest.

achteraf is het altijd makkelijk te oordelen, maar de vraag is wie heeft er naar gekeken.
Groeten van Henk uut Blesdieke

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

als monteur zijnde krijg je vaak ook niet meer de tijd om div onderdelen te repareren en weer te proberen :x
klanten willen dat alles het weer snel doet en hebben geen geduld meer
en zeker niet in de GWW sector
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

ginger
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedAug06, 2008 8:40:07 PM

Post by ginger »

Het word er helaas niet beter op met mijn ax. Het is dat ik hem echt nodig heb om naar mijn werk te komen en geen geld heb om een andere auto te kopen anders bracht ik hem vandaag nog naar de sloop.
Na het bijna 2 weken goed te hebben gedaan begint de auto opeens uit te vallen. Ook af en toe tijdens het rijden. Net naar de garage geweest daar dachten ze in eerste instantie dat er iets schoongemaakt moest worden. Helaas was er meer aan de hand. Wat precies weet ik niet, maar er is 1 of ander motortje niet goed. Morgen moet ik de garage bellen want ze gingen proberen om aan een 2e handse te komen dus ik hoop maar dat het lukt. En even gewoon nog een vraagje uit nieuwsgierigheid hoeveel zou mijn auto op kunnen leveren bij de sloop? Er zitten 2 nieuwe achterbanden op (1,5 maand oud) een nieuwe distributieriem (maar ik weet niet of die nog hergebruikt kan worden). Een andere startmoter (wel een tweedehandse) en een accu van 1,5 maand oud.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Misschien beurt dit je op om die kost nog te doen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16005
(En de koppakking heb ik dan toch nog moeten laten vervangen :roll: )
Ondertussen is hij al redelijk naar mijn zin :)

Ik zou die kost nog even maken en afwachten of er geen nieuwe kosten opdagen.
Hoeveel je er op de sloop nog voor kan krijgen weet ik niet, die hebben we hier niet zo veel als bij jullie.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ginger wrote:Het word er helaas niet beter op met mijn AX. Het is dat ik hem echt nodig heb om naar mijn werk te komen en geen geld heb om een andere auto te kopen anders bracht ik hem vandaag nog naar de sloop.
Na het bijna 2 weken goed te hebben gedaan begint de auto opeens uit te vallen. Ook af en toe tijdens het rijden. Net naar de garage geweest daar dachten ze in eerste instantie dat er iets schoongemaakt moest worden. Helaas was er meer aan de hand. Wat precies weet ik niet, maar er is 1 of ander motortje niet goed. Morgen moet ik de garage bellen want ze gingen proberen om aan een 2e handse te komen dus ik hoop maar dat het lukt. En even gewoon nog een vraagje uit nieuwsgierigheid hoeveel zou mijn auto op kunnen leveren bij de sloop? Er zitten 2 nieuwe achterbanden op (1,5 maand oud) een nieuwe distributieriem (maar ik weet niet of die nog hergebruikt kan worden). Een andere startmoter (wel een tweedehandse) en een accu van 1,5 maand oud.
Op de sloop krijg je er helemaal niets voor, of er nieuwe delen op zitten of niet zal de sloper helemaal niets interesseren. Distributieriem is niet te hergebruiken, en denk dat de vervanging daarvan wel 1 van de grotere kostenposten is geweest.

Als ie uitvalt tijdens het rijden, dan zou het ook je ontstekingsmodule kunnen zijn die problemen geeft, die willen nog wel eens kapot gaan, en worden meestal in combinatie met de bobine vervangen, anders sloopt in de meeste gevallen de ene de ander.

Het motortje waar ze het over hebben zou de stappenmotor kunnen zijn, maar die regelt alleen het stationaire toerental. Andere motortjes zitten er bij mijn weten niet op.

Start ie wel weer meteen als ie is afgeslagen, of moet je een tijdje wachten?

Bedenk wel dat je er nu al relatief veel kosten in gestoken hebt, en die gooi je allemaal zo weg als je de auto naar de sloop brengt, de vraag blijft altijd, hoe is een eventuele vervanger van de AX eraan toe, dat moet je dan ook maar net treffen, dat is helaas meestal zo met wat goedkopere autootjes.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik zeg: niet te snel de hoop opgeven!
Hier op 't forum zit kennis genoeg (en spullen ook wel) om je AX weer helemaal toppie te maken!
De meeste van je genoemde problemen hebben hier al vaak de revue gepasseerd, dus daar weet men hier altijd wel weer een oplossing voor!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

ginger
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedAug06, 2008 8:40:07 PM

Post by ginger »

Hey
Bedankt voor jullie reacties.
Het zou heel goed kunnen zijn dat het de stappenmoter is.
Als hij uitgevallen is kan ik hem wel gelijk weer starten.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

MNM(tm) wrote:Ik zeg: niet te snel de hoop opgeven!
Hier op 't forum zit kennis genoeg (en spullen ook wel) om je AX weer helemaal toppie te maken!
De meeste van je genoemde problemen hebben hier al vaak de revue gepasseerd, dus daar weet men hier altijd wel weer een oplossing voor!
Bovendien: de techniek van de AXjes is niet dusdanig gecompliceerd dat er niet uit te komen is, en de onderdelen zelf zijn ook wel te vinden, en niet al te duur.

ginger wrote:Hey
Bedankt voor jullie reacties.
Het zou heel goed kunnen zijn dat het de stappenmoter is.
Als hij uitgevallen is kan ik hem wel gelijk weer starten.
Valt de auto toevallig met name uit als je het gaspedaal loslaat? dat is namelijk het moment waarop de stappenmotor de boel weer moet "opvangen".

ginger
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedAug06, 2008 8:40:07 PM

Post by ginger »

Ja hij valt uit als ik het gas loslaat.
Als ik start dan moet ik gas blijven geven anders valt hij gelijk weer uit.
Tijdens het rijden zelf valt hij maar af en toe uit, maar als het gebeurt is het ook wanneer ik mijn gas loslaat.

Post Reply