Olielamp knippert

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Olielamp knippert

Post by CitrAxer »

Hallo,

Van onze AX 10E uit 1988, ruim 2 ton op de teller, knippert het olielampje soms.
Het peil is goed. Kan dit aan de sensor of de bedrading liggen of is er wat anders aan hand ?
Weet iemand waar de sensor zit ?

Gr. P

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

wanneer is je olie ververst en het oliefilter vervangen?
Groeten van Henk uut Blesdieke

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bij de 1.0 is het volgens mij een heel simpel lampje zonder regel kastje... Of iig ik heb dat kastje niet gezien bij onze 1.0E

Weet je zeker dat je oliedruk ook goed is? Volgens mij doet ie dat ook met dat lampje, en als ie ook echt knippert lijkt de sensor wel te werken...


Als ie constant brand is het wat anders, dat zou dat lampje niet moeten kunnen dus dan is de sensor zoiezo niet goed denk ik.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Post by CitrAxer »

Oliefilter is ongeveer 4 jaar oud. Toen is ook de olie ververst. Hij verbruikt een beetje, dan vullen we dat weer bij.
Hoe kan ik de oliedruk meten ?

Gr. P

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Dan zou ik eerst maar snel de olie en het filter vervangen, heb je grote kans dat je filter dicht zit, en ja de olie doet ook na 4 jaar niet meer wat hij moet doen.
Je loopt het risico dat je oliekanalen dicht gaan zitten en dan heb je echt een probleem
succes er mee
Groeten van Henk uut Blesdieke

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

CitrAxer wrote:Oliefilter is ongeveer 4 jaar oud. Toen is ook de olie ververst. Hij verbruikt een beetje, dan vullen we dat weer bij.
Hoe kan ik de oliedruk meten ?

Gr. P
oliedruk kan je evt meten door je oliedrukzender te demonteren en er een test nippel inzetten waar je een drukmeter op aan kan sluiten
motor starten en druk aflezen met stationair toerental en volgas.
weet alleen niet hoeveeel bar het moet wezen maar dat weet vast iemand anders hier wel

suc7
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Post by CitrAxer »

Inmiddels oliefilter en sensor vervangen, lampje bleef knipperen / branden.
Kabel van de sensor losehaald, lampje brandt gewoon door.
Het moet dus in de bekabeling zitten.
Weet iemand waar de kabel op het dashboard ergens binnenkomt, dan kan ik een nieuwe trekken ?

Gr. P.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

het olie lampje, lampje met dat druppelende kannetje?

Die is alleen maar voor olie druk, niet nivo, dat heeft alleen de GT en sport (van de phase 1's dan)

Ik weet niet waar die binnenkomt (of nouja, dat weet ik wel, maar daar gaan nog 100 andere draadjes naar binnen :D) Hij zit op je tellerbak op de 10 polige witte stekker op de 9de plek, zou een bruin draadje moeten zijn en eenmaal in t motorruim zittie op een bruine 7 polige stekker, op aansluiting 2.

Er zit volgens het draadschema niets van een regelkastje tussen, en de sensor is een simpele aarde switch.. Maar waar de sensor zit weet ik eigenlijk niet
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Stationair met warme motor moet rond de 3 bar zijn.

Knipperend olielampje bij een AX heb ik overigens nog maar één keer meegemaakt en dat was met een kapotte oliepomp.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

kevin.broke wrote:Stationair met warme motor moet rond de 3 bar zijn.

Knipperend olielampje bij een AX heb ik overigens nog maar één keer meegemaakt en dat was met een kapotte oliepomp.
Nou ter aanvulling, GT's hebben dus het zogenoemde ' Jeager kastje' in hun dashbord zitten.
Dit kastje regelt de waardes die van de sensor komen om naar waardes op om je dash weer te geven. Maar dit geld alleen voor dus phase 1's met een olie nivo(!) lampje. Als die onder het rijden gaat knipperen moet je hem echt stil zetten want dat zit er eigenlijk geen olie meer in je auto. Normaal brand deze absoluut nooit onder het rijden. Doet ie dat wel; jeager kastje overleden!

Maar ' gewone' phase 1's hebben naar mij weten die hele sensor niet eens en alleen een olie druk lampje, met een simpele sensor en zonder enige regelkastje o.i.d....

Dus als je olie druk goed is zal er idd wel ergens een draadbreuk zitten, wat meestal t geval is bij de oudjes ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Als je een kapotte oliepomp hebt, en er dus geen druk meer is, gaat zowel het lampje bij olieniveau knipperen als het STOP-lampje als je temperatuurlampje (Bij een GT).

Ziet er erg dramatisch uit kan ik je vertellen :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

kevin.broke wrote:Als je een kapotte oliepomp hebt, en er dus geen druk meer is, gaat zowel het lampje bij olieniveau knipperen als het STOP-lampje als je temperatuurlampje (Bij een GT).

Ziet er erg dramatisch uit kan ik je vertellen :)
Kan ik me voorstellen ;)

Maar een 1.0 heeft bijna geen lampjes, dat vind ik ook altijd een beetje het enge van onze 1.0E.
Je hebt eigenlijk geen idee wat dat motorblok aan t doen is .....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Klopt. Al vind ik dat van de meeste auto's: Olietemperatuurmeter zou érg fijn zijn.

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Post by CitrAxer »

De oliepomp is gelukkig goed. Na flink aan de draden gerommeld te hebben is het nu weer (tijdelijk) goed.
7 polige stekker in de motorruimte heb ik gevonden, zit daar inderdaad op de 2e aansluiting van onderen, maar de storing zit in het volgende deel.
Waar zit het witte 10-polige stekkerblok en hoe kom je daar bij ?

Gr. P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Op tellerhuis!
tellerhuis eruit halen ;)

en dan loopt ie in dashgeweven naar het rubbergat naar je motorruim.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Post by CitrAxer »

Hoe krijg je het tellerhuis eruit ?
Ik kan me herrineren dat ik jaren geleden dat al eens geprobeerd heb, toen de kilometerteller kabel geknapt was, maar dat het me toen niet gelukt is.

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

staat volgens mij in het topic how to dashbord demonteren :)
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Post by CitrAxer »

Ik heb het topic gevonden.
Een duidelijk verhaal.
Thanx

Post Reply