Rijden zonder motorolie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Rijden zonder motorolie

Post by Mark »

Heb ik weer... De 106 die ik gekocht heb om de motor van over te zetten... Weet zeker dat ik voor het kopen oliepijl heb gecontroleerd. Maar niet de stok schoongemaakt. Denk zit olie op de stok, garage onderhouden zal wel goed zijn.

Vanmiddag ga ik olie aftappen. Komt er een pisstraaltje uit. Denk hooguit 0.1liter wat er nog inzat. Oftewel dat blok heeft gewoon droog gelopen. Zonder dat er lampjes binnen branden.

Project ten einde denk ik? Een blok zonder olie moet toch wel zo'n opdonder hebben gehad dat je er niks meer mee kan? Hoewel je het niet eens hoorde tijdens het draaien.

Mogelijkheid is bij BartEbben een compleet kaal blok aan te schaffen. Is iets van 275 euro met een ton erop.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Trek het blok eerst maar eens uit elkaar om te zien of er schade is. Een ander blok kopen kan altijd nog.
Image Image Image

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

De drijfstanglagers en krukaslagers zullen een oplawaai hebben gehad waardoor ze niet meer hun verwachte levensduur zullen halen, maar kan goed dat je er nog heel lang mee kunt rijden. Ik zou ´m gewoon erin hangen. Eerste kmters rustig rijden en daarna vlammen.

Loshalen of een ander blok pakken kan altijd nog...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Mark, misschien heb je 'geluk'

de Cinquecento van mn moeder hebbenz e een keer bij de garage de carterplug vergeten terug te schroeven.. ding heeft een week zonder carterplug gereden, ongeveer 400km! en je merkt er niets van..

Veelal blijft er nog wat olie achter tussen de lagers en zuigerwanden en al..
goed is het uiteraard allerminst, maar het hoeft niet desastreuze gevolgen te hebben!
Image

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

+ er blijft nog altijd een smeerfilm zitten. Als er verder gewoon normaal mee is gereden...

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Als het blok geen rare geluiden maakte gewoon monteren ! En anders kan je altijd nog drijfstang lagers vervangen, simpel werkje en die dingen kosten haast niks (Dat is het eerste wat de geest geeft namelijk).

Maar je kan het zowiezo checken, haal je carterpan los, trek een hoofdlager kap los en een drijfstang kap en kijk hoe de lagers eruitzien. Geen groeven of slijtsporen (diepe) dan is er niks aan de hand.
Image

My Cars <98>.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

M'n Volcane heeft ook een tijdje gelopen met 'n minimale hoeveelheid olie (wat je zegt: een pisstraaltje bij 't los draaien van de carterplug). :oops:

'k Heb er gewoon een nieuw oliefilter op gedraaid en verse olie in gemikt en nu loopt 'ie nog steeds fantastisch. Geen rare geluiden, geen merkwaardig motorgedrag, geen brommen, trillen, piepen, knarsen...
Ik zeg: gewoon erin hangen dat blok. Mocht er uiteindelijk toch een probleem ontstaan als gevolg van droog gelopen hebben, dan kun je er altijd nog een ander blok in hangen (wat dan ook nog eens een stuk gemakkelijker gaat, want de motorkabelbundel is dat al passend gemaakt op de AX ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Gewoon monteren en anders reviseren, dus lagerschalen en alles vervangen, weet je zeker dat je daarna 100.000 km verder kan.
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik heb het blok gehoord en hij liep echt heel mooi, er zat niet veel olie in maar genoeg om het ding van een smeerfilmpje te voorzien.

Hoe dan ook ik trek de carterpan er wel af, demonteer 1 van de drijfstanglagers en kijk hoe ernstig de situatie is. zijn deze niet ingesleten en de zijn de cylinderbussen nog gewoon gaaf dan gaat hij gewoon in ze geheel in de auto, lijkt mij dan ;).

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dan resteert daarna alleen de vraag nog waar de olie heen is gegaan. Ik heb eigenlijk in de 7 jaar tijd dat ik AX rij nog nooit olie bij hoeven vullen. 1x per jaar verversen en klaar.

Een blok wat 117000km gelopen heeft zal toch niet 3.5liter olie verbruikt hebben? Dan moet ie toch of ergens lekken of gare klepseals hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Ik zou gewoon het motorblok er in hangen en er een goede olie in doen. Bv Castrol, dan heb je grote kans dat er niks aan de hand is.
Het zijn en blijven taaie blokken.
Kijk wel goed als je hem er in zet of er ergens lekkage sporen zijn, want zoals Mark al opmerkt de olie moet ergens gebleven zijn. of hij is van iemand geweest die geen drol aan onderhoud heeft gedaan en de olie er al jaren in zat.
Als het motortje gewoon netjes loopt hoef je niks extra los te halen, mits je om werk verlegen zit natuurlijk ;)
wat erg belangrijk is, wat ik al noemde, doe er een goede olie in en geen goedkope zooi.

succes er mee
Groeten van Henk uut Blesdieke

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Klepsealtjes van blokjes met deze leeftijd zijn altijd verhard en gaar, daar gaat hij dus op lekken. Kleine moeite om die te vervangen. Dan is je olieverbruik voorzeker opgelost...
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en als de auto nooit onderhoud heeft gehad zou je dat ook wel kunnen zien aan andere dingen, remmen en dergelijke
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

blok heeft veel te weinig kilometers daarvoor, zelfs met de minimale olie die hij heeft had ik dan rook moeten zien.

het is wel raar gezien de auto verder heel goed onderhouden is, de uitlaat is b.v compleet nieuw.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

misschien zat de aftapplug niet helemaal lekker? Maatje van me heeft dat ook eens gehad, toen hadden ze bij de garage het ringetje van de aftapplug niet vernieuwd en als de olie dan lekker warm was liep het er langzaam uit. Hij wist van niets totdat de buurvrouw aanbelde. hij had net z'n auto neergezet en de buurvrouw zag toevallig de olie eruit druppelen...
Gelukkig al vrij snel achter gekomen (na ong. een weekje), maar voor hetzelfde geld had ie nog een paar maandjes doorgereden.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

En bovendien, als je met te weinig olie rijd is het net alsof je vermogen mist. Het loopt serieus stroever en trekt niet meer zo hard op. Ik heb het een keertje bij een BMW gehad vandaar :lol:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Guido_AXGT wrote:En bovendien, als je met te weinig olie rijd is het net alsof je vermogen mist. Het loopt serieus stroever en trekt niet meer zo hard op. Ik heb het een keertje bij een BMW gehad vandaar :lol:
De geoefende monteur kan het zelfs horen. De motor gaat schraller klinken naarmate het oliepeil lager wordt (helemaal bij een TU).
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

vreemd dat het olie druk lampje dan ook nooit is gaan branden :?:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nooit vertrouwen op lampjes. Dat blijkt maar weer.

Dit zat er nog in:

[img]http://www.markve.dds.nl/106xs\olie.jpg[/img]
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

arnie wrote:
Guido_AXGT wrote:En bovendien, als je met te weinig olie rijd is het net alsof je vermogen mist. Het loopt serieus stroever en trekt niet meer zo hard op. Ik heb het een keertje bij een BMW gehad vandaar :lol:
De geoefende monteur kan het zelfs horen. De motor gaat schraller klinken naarmate het oliepeil lager wordt (helemaal bij een TU).
precies, je hoort het meteen, bij de first waar het blok compleet aan puin van was hoorde je de zuigers kantelen, de drijfstanglagers welke ipv op olie op water liepen.

Post Reply