[Sport] Openluchtfilter
Moderators: denny, vtspower, webmasters
[Sport] Openluchtfilter
Ik weet het, geen nieuwe topics over openluchtfilters. Toch een nieuw topic, omdat het voor een Sport toch enigzins afwijkend is.
Nu heb ik eens zitten spitten in het openluchtfiltertopic en even gecombineerd met het topic van arné trek ik de conclusie dat het gebruik van mijn standaard luchtfilter van de AX Sport de prestaties beperkt...
Nu ben ik eens bij biesheuvel aan het snuffelen gegaan, maar wat moet ik nou hebben???? Luchtfilter ipv van de luchtbak die nu achter de dubbele Solex carbs zit.
zie oa http://www.biesheuvel.nl/shop/cat/158/filters
andere backplate ben ik niet nodig toch?
Nu heb ik eens zitten spitten in het openluchtfiltertopic en even gecombineerd met het topic van arné trek ik de conclusie dat het gebruik van mijn standaard luchtfilter van de AX Sport de prestaties beperkt...
Nu ben ik eens bij biesheuvel aan het snuffelen gegaan, maar wat moet ik nou hebben???? Luchtfilter ipv van de luchtbak die nu achter de dubbele Solex carbs zit.
zie oa http://www.biesheuvel.nl/shop/cat/158/filters
andere backplate ben ik niet nodig toch?
AX GTI '91
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Idd je luchtfilterbak is zo inefficient als wat. Ooit eens de engineering van formule 1 wagens gevolgd en daar stoeide ze ook met de ideaale aanstroom van frisse lucht. Het moge duidelijk zijn dat cilinder 1 en 2 bijna alles wegzuigen voor 3 en 4.
Beste oplossing hiervoor zijn kelken, met de sokken die Bas hierboven linkt. Suc6
Beste oplossing hiervoor zijn kelken, met de sokken die Bas hierboven linkt. Suc6
Freude am Fahren.
Inmiddels wat meer gelezen over dit onderwerp oa. op een wetenschapsforum.
De kelken komen als ik het goed begrijp rechtstreeks op de carbs, één kelk per carb, met daaroverheen de sokken zoals bas_s bedoelt.
Vragen die boven komen borrelen; wat doet de lengte van de kelk en heb je met desbetreffende sokken voldoende luchtfiltratie voor een langdurig gebruik?
En: Iemand die hier genoeg verstand van heeft om een boodschappenlijstje te maken? Liefst van één aanbieder (biesheuvel of een ander).
De kelken komen als ik het goed begrijp rechtstreeks op de carbs, één kelk per carb, met daaroverheen de sokken zoals bas_s bedoelt.
Vragen die boven komen borrelen; wat doet de lengte van de kelk en heb je met desbetreffende sokken voldoende luchtfiltratie voor een langdurig gebruik?
En: Iemand die hier genoeg verstand van heeft om een boodschappenlijstje te maken? Liefst van één aanbieder (biesheuvel of een ander).
AX GTI '91
Nee sokken zijn niet voor een langdurig behoud van je motor. Zeker niet als je ze niet zeer regelmatig in de olie zet. Het filttrerend vermogen is gewoon niet zo hoog als bij standaard luchtfilters.-Henry- wrote:Inmiddels wat meer gelezen over dit onderwerp oa. op een wetenschapsforum.
De kelken komen als ik het goed begrijp rechtstreeks op de carbs, één kelk per carb, met daaroverheen de sokken zoals bas_s bedoelt.
Vragen die boven komen borrelen; wat doet de lengte van de kelk en heb je met desbetreffende sokken voldoende luchtfiltratie voor een langdurig gebruik?
En: Iemand die hier genoeg verstand van heeft om een boodschappenlijstje te maken? Liefst van één aanbieder (biesheuvel of een ander).
Bij je sport de kortste kelkjes pakken want je luchtstroom wordt toch gelijk goed vern#*kt zogauw hij de carbs voorbij is en daarnaast heb je anders niet genoeg aanzuigruimte.
BTW is niet je luchtfilter wat je nu hebt de beperkende factor maar de luchtkast. Ik heb in mijn standaard systeem gaatjes geboord in de onderkant van de pot voor extra koele lucht. De originele slang en pot is goed genoeg voor straatgebruik.
Vanb K&N heb je mooie sets, nieuwe backplate / filter/ frontplate. 1 is geschikt voor 1 dubbele carb. Alleen de bevestiging tussen de back en frontplate is met ijzeren klikbeugeltjes en dat is kl*te. Ken meerdere mensen die hun filters zijn kwijtgeraakt dus daar moet je wat fatsoenlijks op verzinnen (Tywrap bv). Maar dan moet je dus wel voor heel veel koude lucht gaan zorgen.
Ik zou (ga zelf) voor deze laatste optie gaan.
Ow en ps. ja je hebt een andere backplate nodig bij die filters uit die link
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Over dat niet genoeg filteren ben ik het niet helemaal eens.
ik heb zelf 2 nieuwe 40mm dcoe`s op mijn ax staan, met Stalen kelken, en daar heb je ook geen plek voor een groot filter, en een k&n kan ook niet, omdat je anders tegen je schutbord aan zit.
dus heb ik ook van die sokken gekocht(bij biesheuvel) en om elke kelk een losse sok gedaan.
goed inge olied en met een tie-rep vast gezet, werk prima.
laatst de filters eraf gehaald om schoon te maken, aan de binnenkant nog geen vuiligheid te zijn, of in de carburateur..
Groeten Jeffrey
ik heb zelf 2 nieuwe 40mm dcoe`s op mijn ax staan, met Stalen kelken, en daar heb je ook geen plek voor een groot filter, en een k&n kan ook niet, omdat je anders tegen je schutbord aan zit.
dus heb ik ook van die sokken gekocht(bij biesheuvel) en om elke kelk een losse sok gedaan.
goed inge olied en met een tie-rep vast gezet, werk prima.
laatst de filters eraf gehaald om schoon te maken, aan de binnenkant nog geen vuiligheid te zijn, of in de carburateur..
Groeten Jeffrey
Een pipercross open luchtfilter heeft bij mij binnen een jaar 3 bar van de eindcompressie afgehaald.arnie wrote:Ik ben het inderdaad ook niet helemaal eens met het verhaal hierboven. Die pipercross filters van Biesheuvel heb ik ook zta ervaring mee en die werken prima. Misschien niet op rallywagens ofzo, maar voor straatgebruik voldoet het prima.
Maar je zegt het zelf al. Olieen die dingen en regelmatig dat was ik vergeten. helaas is die sport al naar de eeuwige jachtvelden
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
oude discussie even uit het slop getrokken.
Aangezien ik dus straks ook in de markt ben voor een beter systeem op de sport heb ik even de feiten op een rijtje gezet.
Conclusie 1: luchtbak ax sport is te klein. Doorspoeling is niet goed.
conclusie 2: je wilt koude lucht en dat krijg je het beste dmv een luchtbak met slang.
Hieruit volgt dus een dilemma. Dat moge duidelijk zijn. Dus wat je ook veranderd, je zult het goed moeten veranderen of je wint niets.
Wat zijn de alternatieven:
1:
sokjes om de kelken. Het filtrerend vermogen van deze is mits niet goed onderhouden beperkt. Daarnaast blijkt dat door sokken je kelken niet goed kunnen werken en kosten dus vermogen. Mits je geen andere oplossingen hebt, is dit laatste optie. Daarnaast. koele lucht toevoeren.
2:
Filters met backplate (2 of 1 filter) mooie oplossing Enkel toepasbaar zijn ITG og pipercross. K&N past wel maar moet je de smalste hebben dus beperk je weer doordat K&N niet kan ademen door de achterkant. Probleem warme lucht. Filters net zo onderhoudsgevoelig als sokjes (K&N geen onderhoud).
Dus je moet koude lucht gaan toevoeren naar ander type luchtfilter. Maar hoe effectief kun je dit krijgen? Hiermee bedoel ik. Krijg je de lucht koel genoeg als je ook je koplampen wil behouden en dus de kosten te rechtvaardigen.
Of pas je het bestaande ontwerp aan met luchtbox, korte kelken en desnoods langs 2 kanten aanvoeren (zou deze botsing van lucht nadelig zijn)
Of laat je het zo maar ga je lucht proberen geforceert de bak in te krijgen voor betere vulling @ high rpm. Dus accu weg en rechte buis er naar toe.
Aangezien ik dus straks ook in de markt ben voor een beter systeem op de sport heb ik even de feiten op een rijtje gezet.
Conclusie 1: luchtbak ax sport is te klein. Doorspoeling is niet goed.
conclusie 2: je wilt koude lucht en dat krijg je het beste dmv een luchtbak met slang.
Hieruit volgt dus een dilemma. Dat moge duidelijk zijn. Dus wat je ook veranderd, je zult het goed moeten veranderen of je wint niets.
Wat zijn de alternatieven:
1:
sokjes om de kelken. Het filtrerend vermogen van deze is mits niet goed onderhouden beperkt. Daarnaast blijkt dat door sokken je kelken niet goed kunnen werken en kosten dus vermogen. Mits je geen andere oplossingen hebt, is dit laatste optie. Daarnaast. koele lucht toevoeren.
2:
Filters met backplate (2 of 1 filter) mooie oplossing Enkel toepasbaar zijn ITG og pipercross. K&N past wel maar moet je de smalste hebben dus beperk je weer doordat K&N niet kan ademen door de achterkant. Probleem warme lucht. Filters net zo onderhoudsgevoelig als sokjes (K&N geen onderhoud).
Dus je moet koude lucht gaan toevoeren naar ander type luchtfilter. Maar hoe effectief kun je dit krijgen? Hiermee bedoel ik. Krijg je de lucht koel genoeg als je ook je koplampen wil behouden en dus de kosten te rechtvaardigen.
Of pas je het bestaande ontwerp aan met luchtbox, korte kelken en desnoods langs 2 kanten aanvoeren (zou deze botsing van lucht nadelig zijn)
Of laat je het zo maar ga je lucht proberen geforceert de bak in te krijgen voor betere vulling @ high rpm. Dus accu weg en rechte buis er naar toe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.