Mijn ax wil niet starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Baz
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriApr09, 2004 12:15:14 PM

Mijn ax wil niet starten

Post by Baz »

Ik heb een probleem: heb laatst een nieuwe ax gekocht (1.4 GT) en voor de koop helemaal nagekeken. Alles deed het gewoon en ben geen problemen tegengekomen.
Nu wilde ik vanochtend starten en doet ie helemaal nix meer! De startmotor draait wel maar voor de rest helemaal nix. Wie kan mij helpen?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Mijn AX wil niet starten

Post by Handjes »

Beurtje met nieuwe bougies, kleppen stellen, distributiekap, rotor en nieuwe olie?

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik zou iig ff kijken of de bougies vonken. En een beurt is idd nooit weg.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Het kan aan vocht in de verdelerkap liggen. Maar zoals je hierboven al leest kunnen het vele dingen zijn. Lid van de ANWB? Dat werkt! En dan kost een reparatie niks (uiteraard wel je lidmaatschap natuurlijk).
AX GTi, sold!

Baz
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriApr09, 2004 12:15:14 PM

Post by Baz »

Bedankt voor de reacties. Ben er uiteindelijk uitgekomen: de injectiechip maakte slecht contact.

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Baz...

Je had me ook meteen kunnen bellen voor het goede antwoord natuurlijk :twisted: :twisted:

Ga je zondag nog naar Awakenings?


Baz
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriApr09, 2004 12:15:14 PM

Post by Baz »

Nee, ik ga niet naar awakenings want heb net een auto gekocht ;)

En ja, weer een rally student erbij!!!

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Ik heb hier nog ff een vraag over.

Gisteravond heb ik tot twee keer toe hetzelfde gehad als hierboven staat. Contact aan, sleutel omdraaien, startmotor draaien maar geen gevolg.. Startmotor draait prima, is het probleem niet, maar hij slaat niet aan. Na 4, 5 keer proberen deed ie het. Volgende keer starten, geen probleem. Maar een paar keer later weer hetzelfde, pas na 5 keer proberen sloeg de motor aan. Daarna looopt ie als een zonnetje..

Misschien ook slecht contact injectiechip? Waar vind ik dit contact? En hoe kan ik checken of de bougies goed vonken? Heb er weinig verstand van, dus ik vraag me af wat ik zelf kan checken voordat ik langs een garage moet..

Dank!

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Voor de duidelijkheid, tis een 1.1i '90 :D

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Die injectiechip zit in dat zwarte doosje onder de motorkap. Als je recht voor de motor staat: links.
Succes

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

OK, ik probeerde gisteren weer te starten, 1e keer goed, 2e keer goed, maar de derde, niks..
Ik had geen contactspray bij de hand, maar ik heb even aan de stekkers "onder dat zwarte doosje" zitten rommelen, maar het loste niks op.

Het viel me trouwens wel op dat nadat ik had geprobeert te starten, het motormanagementlampje niet direct weer ging branden. Eerst bleef ie uit, daarna een soort knipperen en daarna pas weer aan? :scratch:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

dan heb je op de een of andere manier storingscodes door gekregen :? Of er zit een contactje ergens los
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

JP wrote:OK, ik probeerde gisteren weer te starten, 1e keer goed, 2e keer goed, maar de derde, niks..
Ik had geen contactspray bij de hand, maar ik heb even aan de stekkers "onder dat zwarte doosje" zitten rommelen, maar het loste niks op.

Het viel me trouwens wel op dat nadat ik had geprobeert te starten, het motormanagementlampje niet direct weer ging branden. Eerst bleef ie uit, daarna een soort knipperen en daarna pas weer aan? :scratch:


Kijk ook even de massa stekkers voorin en vooral de stekkers die beneden bij je luchtfilter zitten.

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Heeft iemand dat bericht gehoord van de ANWB, dat er de laatste tijd zoveel benzine(injectie) auto's zijn met startprobelemen? Elk willekeurig merk, jong of oud, schijnt hier last van te kunnen hebben. 1e helft van 2004 waren er aanzienlijk meer problemen met het starten van benzine injectiemotoren. Ze denken dat het met de benzine te maken kan hebben, omdat het zwavelgehalte tegenwoordig te laag zou zijn.

Fabeltje of echt mogelijk?

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Nou, gisteren allerlei aansluitingen langsgelopen, ingespoten e.d. maar geen resultaat. Het viel me op nadat ik had geprobeerd te starten, het lampje van het oliepeil ook even uit bleef. Pas na opnieuw contact te maken gaat ie weer branden..
Ik heb er geen ballen verstand van dus als ik de "gouden tip" eind van de dag niet heb gaat ie maar naar de (beun-) garage..

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

De gouden tip is altijd moeilijk, eerst moet je eigenlijk weten wat het niet doet. Dus geen benzine of geen vonk.

Geen vonk is eenvoudig te controleren, pak een oude bougie of draai er ??n uit. Vervolgens trek je er een bougiekabel daar doe je die losse bougie in, leg het onderste gedeelte op je uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld. Laat iemand ander proberen je auto te starten en kijk of er een duidlijke vonk overspringt van je bougie naar het spruitstuk. Herhaal dit bij alle kabels.....let er wel op dat je de bougiekabels niet door elkaar gooit en dat ze op de zelfde bougie bijven zitten.

Als alle vier de bougies goed vonken dan is het waarschijnlijk de benzine toevoer.....maar begin eerst maar eens met het simpelste.

Tom

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Heb de auto naar de garage gebracht, ligt 99% zeker aan stroomverdeler. Die moet vervangen worden. Ik schrok wel van de prijs, 280 ex. btw... Is dit een normale prijs voor zo'n ding of zijn ze ergens goedkoper te krijgen??

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

JP wrote:Heb de auto naar de garage gebracht, ligt 99% zeker aan stroomverdeler. Die moet vervangen worden. Ik schrok wel van de prijs, 280 ex. btw... Is dit een normale prijs voor zo'n ding of zijn ze ergens goedkoper te krijgen??



dat is VER boven de prijs ik kom ze tegen voor 230 ex btw (bruto prijs)
www.hbase.nl
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

JP wrote:Heb de auto naar de garage gebracht, ligt 99% zeker aan stroomverdeler. Die moet vervangen worden. Ik schrok wel van de prijs, 280 ex. btw... Is dit een normale prijs voor zo'n ding of zijn ze ergens goedkoper te krijgen??


Meestal zijn het dan alleen de verdelerkap met rotor die aan het "eind" zijn.

Deze kost met rotor ?20. Als de hele verdeler vervangen zou moeten worden lijkt mij het zinvol om langs de sloop te gaan.

Post Reply