Zeer zwaar sturen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Zeer zwaar sturen

Post by grietje »

Ik weet dat het aan de banden kan liggen... Er zaten pirellis3000 om, maar nu had ik er oude michelins voor om gegooid en het sturen is niet veranderd.

Uitlijnen kan het natuurlijk ook zijn; en dat moet ook nog gebeuren,
maar kan er niets in het stuurhuis/kolom zitten wat hem zwaar kan laten sturen?

Enn, wat in een band maakt dat ie zwaar stuurt?
Ik ben namelijk benieuwd wat voor bandjes ik moet nemen om hem beter te laten sturen.... Moeten wel goedkopere bandjes zijn, ik dacht zelf aan Semperit, Fulda of Toyo omdat ik daar zelf toevallig wel goede ervaringen mee hebt onder een AX.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nou, ik had Fulda's onder m'n Volcane laten leggen ipv. die standaard Michelin zooi en ik moet zeggen: wereld van verschil!!!
Fulda's sturen rete-veel lichter dan die Michelin-ellende!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ja dat weet ik inderdaad, michelins zouden ook zwaar sturen. Maar deze auto heeft het wel heel erg ;) Zelfs als je eenmaal rijd stuurt ie enorm zwaar.

Maar hij moet binnenkort toch naar de banden boer voor 4 nieuwe banden +uitlijnen maar dan wil ik wel de goede keuze qua banden maken ;)

Onze 1.0 staat rondom op toyo 330 (145-70-13) , ennuh die rijd verukkelijk en stuurt enorm licht....
Andere staat op semperit voor en fulda carat achter (185-55-14) en ook die stuurt erg licht en gript enorm, hij rolt alleen wat over de wand van de semperits maar die zijn ook wat bol (zachte wang ofzo heet dat?)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Misschien een rare denkwijze, maar als ze zwaar sturen betekend dat niet dat ze meer wrijving hebben op het asfalt, oftewel betere grip??

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Het zogenaamde zwaar sturen met Michelins is naar mijn mening complete onzin, al onze AX'en zijn voorzien van Michelins zowel 13" als 14" wielen.

Voor normaal gebruik is Michelin een zeer goede keus maar alleen voor de meesten onder ons een te dure.
Citoens worden al jaren ontwikkeld met schoeisel van Michelin met als gevolg dat de fabrieks specificaties van het onderstel afgestemd zijn voor het gebruik van deze banden.

Als er anders mee gereden wordt b.v. cicuit gebruik e.d. kan ik mij goed voorstellen dat er mogelijk betere combinaties mogelijk zijn.

Maar nogmaals voor normaal gebruik en speciaal voor het stokpaardje van MNM(tm), zuinig brandstofgebruik, zijn Michelins naar mijn mening de beste keus.

Maar de keuze van banden blijft een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

persoonlijk nog weinig banden ervaring onder een AX maar bridgestone kan ik vast afraden...

Onder mijn witte lagen bij de aanschaf aan de voorzijde Bridgestone banden, opzich niet echt veel mis mee reden gewoon goed...

Niet veel later bleek een van de banden wel heel erg snel leeg te lopen steeds (na ongeveer een week wassie steeds weer zacht).

Toch maar besloten om twee nieuwe banden te gaan halen en dat moesten en zouden Michelins worden. (gevoels kwestie :))

Sinds dat ik met deze banden rijdt is mijn witte VÉÉL rustiger, met die bridgestones had ik altijd het idee dat mijn complete voor ophanginging op z'n eind liep... veel geratel en gekraak. sinds de michelins is het doodstil rond de ophanging voor. lijkt dus wel of michelins veel meer opvangen...

En zwaar sturen heb ik geen last van... als het moet krijg ik em nog rond in stilstand (ja, ik weet het... slecht oor me stuurkogels enzo...)

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

smeer je kruiskoppeling eens van de stuurkolom ! Zit een koppeling die hem verbind met het stuurhuis.

Even goed schoonmaken en goed smeren ! Vaak is dat het probleem ;).
Image

My Cars <98>.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Henk Bats wrote:Het zogenaamde zwaar sturen met Michelins is naar mijn mening complete onzin, al onze AX'en zijn voorzien van Michelins zowel 13" als 14" wielen.

Voor normaal gebruik is Michelin een zeer goede keus maar alleen voor de meesten onder ons een te dure.
Nouja, mijn moeder heeft ' vroegah' ook altijd (voor een AX dure) michelins onder de 1.0E gehad, tot dat ze dus een keer toch overstag is gegaan voor goedkopere bandjes... Sindsdien zijn de rijeigenschappen helaas wel verbeterd... :oops: Lichter sturen, veeel meer grip..... Okay, misschien meer bandengeluid, maar eerlijk gezegt merk je daar toch niets van :P


Henri: Bedoel je onder mn dash (waarmee ik de stuurkolom eruit kan halen) of onder de kap waar mn stuurarmen aan vast zitten?)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Er is ook verschil tussen nieuwe en oude banden.
Onlangs nieuwe (dezelfde) firestone banden laten leggen en wat een wereld van verschil zeg!

Uniroyal stuurt naar mijn mening iets zwaarder maar nog altijd fijn.

Maar bij alles wat ik al gehad heb kon ik met mijn stuurtje ramen wassen.

De GT stuurt zwaarder en daar liggen vooraan of achteraan idd michelins op. Ik zou eens moeten kijken.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nieuwe toplagers deed bij mij wonderen.
Altijd meer PK's dan jou!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:Het zogenaamde zwaar sturen met Michelins is naar mijn mening complete onzin, al onze AX'en zijn voorzien van Michelins zowel 13" als 14" wielen.
Hmmm... proefondervindelijk heb ik toch wel kunnen vaststellen dat m'n Volcane zeer veel lichter stuurde nadat er Fulda's onder waren gezet. Rijgedrag was ook beduidend beter (heel veel minder last van 'spoorzoeken').
Henk Bats wrote:Maar nogmaals voor normaal gebruik en speciaal voor het stokpaardje van MNM(tm), zuinig brandstofgebruik, zijn Michelins naar mijn mening de beste keus.
Ook dáármee heb ik met de Fulda's toch betere prestaties behaald: ging van 1:16,2 naar 1:17,3 gemiddeld. :P
Henk Bats wrote:Maar de keuze van banden blijft een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren.
Uhu. (nee, niet dat lijm merk. :roll:)
Bas_S wrote:Nieuwe toplagers deed bij mij wonderen.
Da's wel een goeie!
't kan best zijn dat 't lager half verrot is, waardoor de schotel over 't lager draait, ipv. dat 't lager draait.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Toplager! Super bedankt, ga ik daar even naar kijken, die lijken me inderdaad niet helemaal in orde.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Het zwaar sturen kan verschillende oorzaken hebben.
Ik mag aannemen dat de bandenspanning goed is?
Zet dan de wagen met de voorwielen van de groend en kijk hoe hij dan stuurt en of er zware punten in de omwentelingen van je stuurwiel zitten.
Dan kun je verder kijken waar het in zit.

Wel moet ik even zeggen dat Michelin banden het neusje van de zalm is, misschien dat de aanschafprijs van andere banden goedkoper is maar ze gaan meestal niet zo lang mee.
Ook is het rijcomfort van de Michelin beter, het is een band met soepele wangen waardoor er ook minder belasting op je schokbrekers e.d. komt

Post Reply